sab22 Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Hei Har en gutt som ble 3 år i februar. Har lite språk. Klarer i det siste å kombinere to ord slik som "hei mamma". men går mye i kroppspråk. Sier ich - is, ma - mer, ja, nei, den, dach - takk osv. Han kan ikke utale navnet sitt. vil ikke når vi sier. dersom jeg får han til å si noe, sier han bare noe babbel som ikke minner om det jeg har sagt en gang. leser mye bøker, synger sanger osv. ppt er inne i bhg. Har nå fått konstantert veske i øret. skal legge dren i begge ørene. Venter på tid nå. Har i ettertid fått mye spm om han skal fjerne falske mandler/polypper også. Legen så inn i munnen hans, men sa ikke noe om dette. Burde dette vært gjort også for å bedre språket? Vil ligsom gjøre alt på en gang dersom vi alikevel skal opperere, men siden ikke legen sa noe... Noen som har erfaring med dren og hvordan det har påvirket språkutviklingen? Har forøvrig god språk forståelse. Andre med erfaringer med barn med seint språk?
Squirrel79 Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Jeg har ikke erfaring med dette når det gjelder eget barn, men min venninne har tvillinger hvor begge har vært gjennom dette. De tok både mandler, polypper og la inn dren samtidig. Men de hadde vært veldig mye syke med forkjølelse og tett hals i forkant av dette. Operasjonen ble tatt når jentene var 2 1/2 år. Før dette var de seine i språkutviklingen også, men dette kom seg veldig etter operasjonen. Et år senere måtte ei av de inn igjen for å legge nye dren, for da hadde det tettet seg igjen. Hun er også den som ligger lengst etter i språkutvikling. Så det er tydelig at det har en sammenheng.
Noah 08. Skrevet 3. april 2011 #3 Skrevet 3. april 2011 Har en gutt som blir 3år i april. Vært veldig mye plaget med ørebetennelse så i okt. 2010 fikk vi lagt inn dren i begge ørene, han hadde nesten ikke språk til da,bare masse babbel.. rimelig god språkforståelse her og. Nå nesten 6 mnd. etterpå er språket mye bedre,masse ord,litt 2 ordsetninger og bedre uttale. Så tror nok absolutt dren hjalp her. Vi skal inn på kontroll igjen i mai og da er jeg spent når de skal sjekke mandlene på nytt,de er kronisk store,men legen ville ikke fjerne de samtidig pga ikke mye plaget med halsbetennelse.. Men nå skal jeg stå på for å få de fjernet,mye oppvåkning på natta etter jul,snorking,dårlig matlyst i lange perioder og mye halsvondt. Er så lei all sykdom,håper de kan fjernes før neste vinter.. legen sier jo at de må ut engang likevel for de har vært så store i over 1 år. Stå på for å ta alt samtidig om barnet er mye plaget,lykke til
Anonym bruker Skrevet 3. april 2011 #4 Skrevet 3. april 2011 Hei! Min gutt på 2,5 år venter nå på å få langt inn dren pga væske i ørene. Legen sjekket bare ørene på hver kontroll, ikke mandler og polypper.
Bellbaby Skrevet 6. april 2011 #5 Skrevet 6. april 2011 Jeg har en gutt på 3 1/2 år som fikk lagt inn dren+fjernet falsk mandel+ekte mandler i oktober - da han akkurat var blitt 3 år gammel. Han hadde sen språkutvikling og siklet fremdeles, sistnevnte skyldtes den store falske mandelen. Vi merker stor forskjell, men det skjedde ikke "over natta" etter operasjonen. Legen sa vi ikke kunne vente oss lynrask forbedring, det kan ta tid. Vi merket at nye ord ble uttalt riktig, mens de ordene han hadde brukt før operasjonen, var blitt en slags uvane. Det var en del babbel og utydelig uttale. Nå forstår de fleste stort sett det han sier, selv om noe kan komme ut litt utydelig ennå. Men det er ufattelig stor forskjell fra før operasjonen! Og han skravler som en foss:o) Ustoppelig.. Legen kikket i halsen og i ørene, og så med én gang at noe måtte gjøres begge steder. I ditt tilfelle har jo legen sjekket begge deler og bare nevnt dren, da må man håpe at han vet hva som må gjøres. Men det skader ikke å nevne det for han/hun, så er man på den sikre siden:o) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå