bitthen Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Nå er mini 9,5 mnd. Her sover han kort og ofte som han alltid har gjort. Det kan gå 2,5- 3 timer mellom hver lur, gjerne 4 t. på ettermiddag, men han må ha 3- 4 lurer om dagen enn. Har prøvd å holde han oppe se om han da sover lenger, men det er 30- 45 min max uansett. Trodde de skulle begynne med skjeldnere og lenger lur nå jeg.. Men ikke mini foreløpig i allefall.. Vi har IKKE begynt med skive ennå. Han liker ikke. Strengt tatt er han ganske sær. Liker bare noen f typer middag, dette selv om det er hjemmelaget og preparert etter beste evne Elsker grøt i ulike former da. Han eter 4 måltider: Grøt - Fruktgrøt (Masse most frukt eller glass og pittelitt grøt så det metter mer) - Middag - Grøt. Litt hjemmelaget grøt og noe "kjøpegrøt". Kan tenke meg prøve la han ete selv litt, men grøt og skje er uaktuelt. Han tar lite initiativ til ta flaska eller tutekoppen også, den er helst kun til å leke med. Tenkte han kunne få noe frukt eller noe å knaske på, men er livredd for at han skal sette i halsen. Hvordan gjør dere det? Og for de som lurer: Han kryper fremdeles ikke til hans store fortvilelse. Tror han kommer til å gå med støtte før han kryper. Har prøvd å vise han også men nei.. Men regner med han går før han er begynt på skolen uansett hahaha
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Hei Bitthen:) Så koselig med en oppdatering:) Jenta mi kryper heller ikke enda, hvis det er noen trøst;) Åler seg i ring og fremover da, men ikke i raserfart. Vi har fysioterapi, og fysioen er sikker på hun vil klare alt etterhvert, trenger bare litt tid:) Så vi får bare smøre oss med tolmodighet, selv om det kan gå på helsa løs med all den sutringa det medfører at de ikke klarer det de vil;) Sånn ellers så er hun 10 mnd idag og dagene ser for øyeblikket ca. slik ut: Kl. 07: Et beger med youghurt tilsatt masse havregryn Kl. 11: Småfolk sin fruktgrøt av 150 ml vann. Kl. 15: Middag (ikke så glad i dette for tiden, så blir ofte ikke mer enn et halvt). Kl. 18: Fullkornsgrøt av 150 ml vann. Med en smørklatt og kanel;) Hun er veldig glad i brød, med forskjellig pålegg. Men saken er den at hun drikker veldig lite, så jeg er opptatt av å gi henne fast føde som inneholder mest mulig væske. Men hun får litt brødbiter innimellom for å vedlikeholde det:) Får også litt most frukt innimellom:) Til maten drikker hun for tiden litt utvannet fruktmos eller vann. Da drikker hun enten av kopp eller med sugerør. Øver litt med vanlig kumelk også, men det er ikke populært. Ellers leker hun også med tutekoppen med vann mellom måltidene, men ser ut som hun ha fått litt mer taket på det nå i det siste, så krysse fingrene for det. Men hun er rett og slett ikke tørst (det har hun nok etter meg), og klarer seg tilsynelatende på veldig lite! Får bare ta tiden til hjelp her også Hun sover første dupp ca. kl. 9.30. Den varer aldri mer enn 30 min. Dupp to er ca. kl. 13 og varer mellom 1-2 timer. Som oftest nærmere 2. Legger seg veldig fint for natten kl. 19, og har den siste uka sovet til 06.30-07 (!!!). Vi har i måneder slitt med at hun ville opp i 5-tiden (gjeeesp). Takk kjære sommertid! Håper det varer:)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 2. april 2011 #3 Skrevet 2. april 2011 mini er straks 1 år, men svarer for det jeg:) Han har endelig begynt å krype. Drar seg framover med armene:) Dette begynte han med for 3 dager siden. (Han har hatt KISS så har hele tiden ligget etter på en del av det grovmotoriske,men ser nå ut til at det kommer seg!) Ikke tegn til at han kommer til å gå på en lang stund! Han går i barnehagen så dagene hans ser slik ut: 0600-0630 - står opp 0700 - Leveres i barnehagen 0730 - Frokost- 1 porsjon grøt 0830-1100 Sover 30-60 min et sted mellom der. 1100 Lunsj- 1-2brødskiver m/forskjellig pålegg. Favoritten er baconost 1200-1500 - Sover 60 min et sted mellom der 1400 - Frukt hvis han er våken (spiser da kun 1 youghurt) 1500 - Middagsglass 1600 - Hentes i barnehagen 1800-1830 Kveldsmat - 1 porsjon Grøt m/ 1ts olje i I flere mnd har han villet opp kl 0430-0530 så takk kjære gud for sommertid! Det gjorde susen her å! Har 1 ts olje i grøten pga HS anbefalte det så han skulle legge litt mer på seg. Han er litt for tynn dessverre, etter flere uker/mnd med sykdom... Han spiser ikke selv enda, men tenkte å prøve å starte med det nå snart med brødskivene.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 2. april 2011 #4 Skrevet 2. april 2011 Drikker forresten vann om morgenen når vi står opp og ellers drikker han melk til måltidene (vanlig H-melk). Dette er han veldig glad i så det går ned på høykant:)
Nynte Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 Hei, så moro med en liten oppdatering.. Min er akkurat 10 mnd nå. Synd at dere ennå ikke får til det med den sovinga, vi har jo hatt ganske like gutter der, men hos oss har det virkelig blitt bra nå. Vi hadde som regel 3 dupper pr dag, men så gikk vi over til 2 ved 7-8 mnds alder og den siste mnd har de gått seg veldig til og han sover "lenge" på hver dupp. Må faktisk ofte vekke han!! Dagene våre ser slik ut (Nå er det pappaen som er hjemme da): 07:00: En flaske med 150 ml mme 08:00: En porsjon grøt + vann 11:30: En brødskive + yoghurt eller frukt + vann 15:30: Et middagsglass eller hjemmelaget 18:00: En porsjon grøt 18:30: 150 ml mme Han sover første dupp ca kl 9. Da sover han 1-2 timer. Andre dupp ca 13:30. Da sover han 1-2 timer. Kan faktisk i noen tilfeller sove 4 timer på dagen. Vi vekker han kl 1530. Da er han passe trøtt kl 1830-1900. Han er flink til å spise brødskive selv. Veldig interessert i det faktisk. Men grøt og annet med skje, gir jeg selv. Han har ikke vist noen interesse for å gjøre det selv heller, gudskjelov..hehe. Han liker stort sett all mat, var litt kresen med middag i begynnelsen, men nå går stort sett alt ned.. Han har ikke begynt å krype eller krabbe. Er i krabbestilling, men det har han vært i flere mnd. Han ruller og beveger seg rundt sin egen akse, så han beveger seg litt. Men merker han er litt utålmodig for at han ikke kommer seg noe sted. Også har han så vidt fått èn tann...
Gjest JuniGull10 og mange drømmer Skrevet 2. april 2011 #6 Skrevet 2. april 2011 Heisann! :-) 9,5 mnd her. Guttungen min har vært en A4 unge hele tiden. Han ligger verken langt foran eller langt bak med noe, så jeg har kanskje sluppet mange bekymringer der.. Han lærte seg å sitte for 4 uker siden og han strekker seg opp etter møbler. Han har så vidt begynt å bevege bena rundt bordet også, men det beste han vet er å stå rett opp og ned langs kanten i lekegrina og "danse" etter musikk! Hehe.. Dansegleden har han ikke etter oss! ;-) Han har nektet å amme på dagtid fra han var 8mnd, så jeg har ammet han kun om morgenen frem til nå, men nå har han nektet å ta dette måltidet også på 3. dagen på rad.. *sukk* Rutiner: ca kl 07.00 Våkner (ammer) ca kl 07.30 Frokost. Grøt på 1,5dl og 165ml Nan3 (blir flyttet fra lunsj nå pga ammingen) ca kl 09.00 Første lur. Sover i 90 minutter. Legges etter 2 timer. ca kl 11.30 Lunsj. 2 brødskiver og vann. ca kl 13.30 Andre lur. Sover i 90 minutter. Legges etter 3 timer. (Han får ikke sove etter kl 16.00). ca kl 15.30 Middag. Et middagsglass og vann til middag (har ikke vært flink til å lage hjemmelaget, altså.. Huff..) kl 18.00 Kveldsmat. Grøt på 1,5dl og 200ml Nan3 til kvelden. kl 18.30/19.00 Legges for kvelden. Han får enten et fruktmosbeger eller fruktbiter i løpet av dagen. Han får eplebiter i nett, men pære han han få i hånda. Eplebitene er litt skumle ennå.. Banan og mango grovmoser jeg og mater han. Han spiser brødbitene selv med litt hjelp. Vi øver på å spise brød med skorpe nå også, så han spiser vel 1 brødskive med skorpe og 1 uten. Han har 7 (snart 8) tenner, så det skal ikke være noe problem. Han er flink til å bite av biter, men han tygger lite med tenna ennå, bruker mest gommen. Sånn! Da fikk du et foredrag om min sønn! Hehe..
LittLykkelig Skrevet 2. april 2011 #7 Skrevet 2. april 2011 Min er 10 mnd nå på mandag. Måltidene ser slik ut: 07.00-08.00: Står opp 08.00: Frokost. Grøt av 150 ml vann. Vann ved siden av. 11.00: Fruktmos og vann. 11.00-13.00: Sover lur 13.00: Ca en skive brød med prim, leverpostei, skinkeost osv. Vann til. Spiser brødbiter selv. 16.00: Middagsglass. Og smaker litt på vår mat. Drikker vann til. 19.00: Grøt av 150 ml vann. Vann til. 19.30 ca: Ca 100 ml MME på sengekanten. Av og til en flaske i 3 tiden på natta.. Sukk. Han eter alt mulig, kryper rundt overalt men øver enda på krabbingen uten hell. Fått fram 2,5 tann Prøver å heise seg opp i stående. Setter seg opp selv, klapper i hendene og babler. Herlig tid, men slitsomt med tenner. Sover urolig ca 1/3 av nettene. Så blir deilig når de forbaska tennene er kommet fram
Vimse + gullene Skrevet 3. april 2011 #8 Skrevet 3. april 2011 Min er 9, 5 mnd, og mye er likt som dem over har skrevet. Hun setter seg opp selv, og har nylig lært å krabbe. Nå går det unna. Hun reiser seg opp, men mest på kne. Går også etter kasser ol. på kne. Babler og er stort sett godt humør, unntatt når tennene plager. Tror det er flere i anmarsj nå. Ammer enda, både om natten og noen ganger i løpet av dagen. Ca 5 ganger i døgnet tipper jeg. Syns hun spiser lite fast føde i forhold til de over, men hun får vel gjerne en del næring fra melk enda. En dag hos oss kan se slik ug (de varierer litt) 07-08 - våkner (ammes) 08-09 - Frokost. Ofte en halv-1 skive uten skorpe med eller uten pålegg. vil da ikke ha mer, og smuldrer skive/pålegg utover 10-11-tiden: Lur 1, som gjerne er på 1,5 time 11-13tiden: (avhengig av når luren er over) grøtlunsj. Spiser gjerne ikke mer enn en halv porsjon her, og det er en jobb å få i henne, da hun snur seg vekk og er opptatt av alt mulig annet 15-tiden: et halvt middagsglass, ofte ikke det en gang 16-17: Hun får smake på vår middag hvis det lar seg gjøre, eller hun får noe fruktmos, banan el. 18: kveldsgrøt (her pleier hun å spise opp, men lager ikke full porsjon) 19: leggetid. Hun sover ofte en liten lur på ettermiddagen, kanskje 10- 40 min. ofte i bilen eller lignende. Hun sovner som regel veldig fint på kvelden, men har begynt å våkne å hylskrike sånn i 23.30tiden. da må vi ta henne opp for å roe henne, og legge henne ved siden av oss i vår seng til hun roer seg. Helt hysterisk. Håper altså det bare er tennene...
bitthen Skrevet 3. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. april 2011 Ser at mini er ganske som deres minier i fht mat og soving, hehe Fint å høre fra dere, det blir skjeldnere innlegg jo eldre de blir Prøvde med skive med leverpostei til mini i dag men det var ingen suksess. Tror nok der er leverposteien han ikke liker.. kan ikke klandre han, det smaker fælt synes jeg også haha! Og så synes jeg det er velig "koselig" å høre at det ikke bare er min lille skatt som er bedagelig anlagt og ligger bom fast på gulvet ennå Begynner bli rimelig lei av sutringa da, men er det ikke den så blir det vel å følge med hvert eneste steg Han har forresten fått ei tann, men sover godt om natta
Junigutt 2010 <3 Skrevet 3. april 2011 #10 Skrevet 3. april 2011 Min gutt er 9 mnd og dagen ser følgende ut: 0630: står opp 0700: 200ml MME 0800: En brødskive og banan + vann 0830/0900: Sover mellom 1t og 1,5t 1100: grøt av 120 ml vann og litt fruktmos + vann 1400:120 ml MME 1415: sover ca 1t 1600/1630: 1 middagsglass og fruktmos + vann 1900: grøt av 140 ml vann + en 1/2 banan most oppi + vann (Han er veldig glad i vann!) Min gutt kryper og er overalt hele tiden, men er ikke interessert i å spise brød selv i det hele tatt. Veldig opptatt av tutkoppen/flaska.
velsignet med to Skrevet 3. april 2011 #11 Skrevet 3. april 2011 Lillefrøkna her var 9 mnd forrige uke. Hun er kjappere enn sin storebror motorisk, har krøpet i nesten to mnd allered og reiser seg opp selv. Veldig tålmodig ung dame som trives godt når hun får utforske for seg selv. Dagene våre ser omtrent slik ut for tiden: 6.30-7.00 våkner hun, får ca 200 ml mme "med en gang" (opprinnelig amming, men hun har ikke villet ha pupp på to uker nå) 7.30-8.00 er det frokost, her spiser hun ca. en skive med pålegg, leverpostei, kaviar, makrell i tomat 9.30 legger hun seg igjen, sover ca 90 min. 11.30 får hun grøt, av ca. 1 dl vann (tar på slump) 13.00-14.00 et sted mellom her er hun klar for å sove igjen, sover da ca 2 timer. mellommåltid enten rett før hun sovner eller når hun våkner igjen, kommer an på når hun blir trøtt. 150 ml mme + et beger fruktmos/en halv avokado e.l. 15.30-16.00 middag, en liten skål, hjemmelaget 17.30-18.00 kveldsmat, grøt av ca 1-1,5 dl vann 18.30-19.00 legges hun for kvelden. Får alltid tilbudt 200 ml mme, drikker sjeldent mer enn 100-130 ml. Hun er glad i vann og drikker mye vann til måltidene og innimellom på dagtid. Har sovet natta gjennom uten oppvåkninger i to uker nå, var i den forbindelse hun ikke ville ammes lengre.
velsignet med to Skrevet 3. april 2011 #12 Skrevet 3. april 2011 Glemte et punkt ser jeg ;-) Hun spiser selv så lenge det er noe "plukkevennlig". Altså mates hun med grøt/moset frukt/moset middagsmat, skive, middag i biter o.l. spiser hun selv, har lenge vist interesse for dette. Tar initiativ til å drikke av flaska selv også, men hun har ennå ikke skjønt at hun må tippe den opp for å få i seg noe av den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå