Gå til innhold

Hjelp! Trenger råd i forbindelse med amming og kul i brystvorten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er nå en uke gammelt. Ammingen har gått greit til nå. Har har hatt litt såre brystvorter og melkespreng ( tilstoppede melkeganger), men dette har blitt bedre. Problemet er ganske enkelt at jeg nå har fått en kul i høyre brystvorte, nesten som en ert. Dette gjør at babyen ikke klarer å melke dette brystet. Hun klarer ikke få godt nok tak, og holde vakum.

Noen som vet hva dette kan være? Eventuelt hva jeg kan gjøre for at skal bli bedre?

Har ammet mine to andre barn i 14 mnd, og har et stort ønske om å få til det denne gangen også.

Håper noen har lignende erfaringer og kan komme med noen gode råd.

Blir veldig takknemmelig for gode råd og svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du kulen i samme brystet som de/den tette melkegangen??

Det eneste jeg kan komme med er at da jeg selv hadde tett melkegang så var det en kul på størrelse med din like innenfor det brune på areolaen på samme side av brystet som melkesprengen var. Det viste seg å være årsaken til problemet i form av forkalkning av melken som tettet til og gangen blåste seg opp til en ert like bak.

Stilte meg i dusjen med litt olje som jeg gnidde hendene og brystet med. Lot så varmt vann renne over skulderen og brystet samtidig som jeg først strøk med flate hender nedover der hvor melkesprengen var (og kulen) 10 ganger, håndmelket 10 ganger i repetisjoner til noe hvitt kom til syne der hvor det før ikke kom melk pga tett gang. Jeg fortsatte til det hvite var borte og melken strømmet fritt og melkesprengen var helt borte.

Hvis dette er tilfelle anbefaler jeg å gå på helsekosten i morgen og kjøpe Lecitin som taes forebyggende, det hjalp meg i hvertfall.

Håper det kunne være til hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...