Gjest Hell & Lykke Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Er det noen som vet hvorfor noen blir satt på Orgalutran og andre ikke ved Ivf? Har lest at Orgalutran kan svekke eggkvaliteten. Noen som vet noe ang dette?
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Jeg fikk beskjed om at disse sprøytene hindrer en spontan eggløsning.
Gjest Hell & Lykke Skrevet 2. april 2011 #3 Skrevet 2. april 2011 Ja, de er for å hindre for tidlig eggløsning. Lurer bare på hvorfor noen får dette og andre ikke?
Tia79 - ♥prinsesse♥ 23.07.11 Skrevet 2. april 2011 #4 Skrevet 2. april 2011 Hei, Jeg gikk på orgalutran da jeg hadde mitt 3.forsøk. Ved forsøk 1 og 2 hadde jeg langt regime, og da gikk jeg på synarela spray for å bli nedregulert før jeg begynte med puregon sprøyter. Etter at begge disse forsøkene var negative, ville legen min i Haugesund at jeg skulle prøve kort regime. Siden man ikke blir nedregulert ved kort regime, trenger man noe som hindrer at en får eggløsning før en skal. Derfor fikk jeg orgalutransprøyter for å hindre dette. Så vidt jeg husker startet jeg med disse et par dager etter jeg begynte med puregon. Når det gjelder eggkvaliteten vet jeg ikke så mye om det, og jeg har aldri hatt mange egg med super kvalitet uansett. Har bare fått et eller to som duger, så har ingen egg på frys, og det gjelder veld alle forsøkene, både med og uten orgalutran. Uansett så var det ved 3.forsøk at jeg fikk ut mest egg, fikk flest egg befruktet og endte opp med to egg av super kvalitet. Begge disse eggene ble satt inn, og jeg ruger i dag på ei lita prinsesse. Har termin i juli )
MK73 Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 Ved langt regime brukes Synalera eller Suprecur for å nedregulere kvinnen og dermed unngå eggløsning. Man starter nedregulering etter eggløsning og sørger dermed for at det i neste syklus ikke utvikles og slippes egg som vanlig (ved å fortsette bruk av Synalera/Suprecur frem til EL-sprøyta tas), og syklusen blir fullstendig kontrollert. Ved kort regime brukes Orgalutran for å hindre eggløsning. Kvinnen er i dette tilfellet ikke nedregulert, og man begynner på stimulering tidlig i syklus, før eggløsning. Når El nærmer seg må man unngå naturlig eggløsning, og det gjør man ofte ved bruk av Orgalutran (eller Cetrotide). Jeg tviler på at Orgalutran svekker eggkvaliteten - det ville være mot sin hensikt i IVF-setting. Kan jeg spørre hvor du har lest dette? Alltid interessant å lære mer om dette prosjektet :-)
lykkeligalene Skrevet 2. april 2011 #6 Skrevet 2. april 2011 Hei Hell&Lykke! Jeg har 2 ivf forsøk med kort regime, den ene gangen tok jeg orgalutran og den andre gangen ikke. Så jeg tror ikke dette handler om kort eller langt regime. Jeg har fulgt litt med på CFC sine spør legen, og mener jeg der har lest at dr Lindenberg har skrevet at orgalutran kan forringe eggene. LA
MK73 Skrevet 2. april 2011 #7 Skrevet 2. april 2011 Hei, lykkeligalene. Hva brukte du for å unngå naturlig eggløsning den gangen du ikke brukte Orgalutran, da?
MK73 Skrevet 2. april 2011 #8 Skrevet 2. april 2011 Det er forresten helt sikkert at man ikke bruker Orgalutran ved langt regime - så det er i alle fall en forskjell.
Gjest Hell & Lykke Skrevet 3. april 2011 #9 Skrevet 3. april 2011 Takk for svar Jeg googlet Orgalutran og da kom det opp en "spør legen" fra Cfc / Kønbenhavn hvor Lindenberg sier : "Ja, nogen ganger ødelegger Orgalutran simpelthed æggene". Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen får beskjed om å bruke Orgalutran og andre ikke på kort regime. Jeg har 2 ivf bak meg, med kort regime og brukt Orgalutran hver gang. Fikk kun ut 2 egg første gang, 5 egg nå sist og de var av god kvalitet, men donor klarte ikke befrukte mer enn ett egg, som dessverre ikke festet seg. Skal nå igang med mitt siste forsøk og vil ikke ta noen sjanser. Har spurt Cfc om dette for en stund siden, men fikk et "ullent" svar tilbake som jeg ikke ble noe klokere av... Har nå stilt samme spørsmål på spør legen siden, så kommer tilbake med oppdatering om hva legen mener om dette nå. Lykke til med graviditet til dere som ruger og hell & lykke til oss som prøver
Lille Egg *3. IVF* Skrevet 3. april 2011 #10 Skrevet 3. april 2011 Vil bare skyte inn at jeg har to lange og ett kort regime bak meg og jeg har brukt Orgalutran alle gangene. Har fått ut 4-8 egg hver gang, men max 1-4 som har blitt befruktet hver gang. Så der røk den teorien om at Orgalutran ikke brukes på langt regime. Foretrekker absolutt kort regime.
Stjernemagnolia Skrevet 3. april 2011 #11 Skrevet 3. april 2011 Hmm, dette var litt merkelig synes jeg. Orgalutran er antagonist som brukes til å forebygge prematur luteinisiering. Den virker som enn eggløsningsblokade og stopper etter seks timer hypofysens utsendelse av LH. Det vil si Orgalutranen virkning er å undertrykke kroppens egen påvirkning av eggmodning og eggløsning. For tidlig eggløsning er uønsket under kontrollert hormonbehandling. Må si jeg ikke skjønner hva som er alternativet?
Mamsen<3 Skrevet 3. april 2011 #12 Skrevet 3. april 2011 Hei! Jeg gikk på Orgalutran ved det første icsi-forsøket vårt. Da ble det 4 egg ut, 2 befrukta og 2 inn som ikke festa seg. De ved Medicus mente dette var for dårlig respons, så på neste ble jeg satt på Menopur. Det ble et annet resultat...14 ut, 9 befrukta, 1 inn og 4 på frys. Nå har vi verdens nyyydeligste gutt som snart blir to år. Vet ikke om preparatbyttet gjorde utslaget, men har også nå i denne runden (søskenforsøk) gått på Menopur. Er akkurat nå ruger og xxx alle fingre!! Lykke til!!! :-)
lykkeligalene Skrevet 3. april 2011 #13 Skrevet 3. april 2011 Hei MK73! På andre forsøk brukte jeg ingenting for å hindre eggløsningen. Mulig det handlet om hvilke hormoner og mengden jeg gikk på. Første forsøk gikk jeg på 375 ie menopur hver dag og andre forsøket gikk jeg på 150 ie gonal-f annenhver dag og 150 mg pergotime hver dag. Det ble 3 egg ut og ett egg inn på første og 4 egg ut, alle befrukta og 3 inn på andre forsøket. LA
Gjest Hell & Lykke Skrevet 4. april 2011 #14 Skrevet 4. april 2011 Lindenberg svarer at Suprefact eller Tamoxifen har samme virkning som Orgalutran. Så da er den saken oppklart og mitt spørsmål besvart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå