Gå til innhold

6 åringer - hvor langt får de gå alene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp flyttet fra leilighet til enebolig. Jenta vår har allerede blitt kjent med noen av nabobarna (noen eldre, noen samme alder), og hun elsker å få lov å gå og ringe på eller leke i andre hager. Jeg er hønemor til tusen, men slipper henne, og spionerer slik at jeg ser henne nesten hele tiden. Hun begynner jo på skolen til høsten, og der blir de ikke like godt passet på som i barnehagen. Kjenner jeg blir fysisk kvalm av tanken på at hun skal ferdes rundt alene. Hun er en fornuftig og oppvakt jente, og hun ville nok aldri løpt ut i veien eller stukket av langt uten å si ifra, men likevel. Noen som har råd/tanker/erfaringer rundt dette temaet?

 

Jeg har fortalt henne at hun ikke skal sette seg inn i biler, bli med fremmede etc. etc. Og forklart at hun må si ifra hvor hun går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også skikkelig hønemor, og lurer på hvordan andre gjør det, så dytter denne :)

 

Kan si såpass at jeg lar han gå utenfor huset og leke med naboguttene, men er ordentlig nervøs og står og følger med bak gardina mesteparten av tiden. Hadde vært godt å klart å slappe mer av når han er ute, for jeg stoler hundre prosent på at han ikke gjør noe han vet han ikke får lov til, det er andre jeg ikke stoler på, desverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som ble 6 i januar, begynner på skolen til høsten. Han har en god venn som bor ca 2 km unna, gangsti hele veien og mye bebyggelse. Jeg og vennens mamma har tenkt å la de få sykle til hverandre til sommeren, når vi er sikre på at de har lært seg veien. Kommer selvfølgelig til å holde kontakt slik at vi vet de har kommet frem etc. Men det er viktig at man slipper unga til også. Min eldste på 11 beveget seg ca 1 km da han var 5, dog gående, han var ikke så god på sykkelen i den alderen. Samme prosedyre mtp telefonkontakt.

 

Min 6 åring får idag og har i vinter fått lov til å gå alene til lekeplassen på skolen som ligger 500 meter unna huset og han storkoser seg med å få være "stor".

Samtalen om å ikke bli med i biler eller annet har jeg tatt, men tar en skikkelig til før sommeren. Eldstemann sa jeg også til. Fortalte rett ut at det finnes slemme mennesker der ute og de skal aldri snakke til eller bli med folk de ikke kjenner, selv ikke om de fremmede sier de kjenner meg eller har fått beskjed av meg om å hente de etc. Er det noen som prøver å ta de med skal de skrike alt de kan og løpe hjem.

 

Heldigvis bor vi på et sted hvor det er masse hus, masse barn, trygge gangstier og veldig tilrettelagt. Men dog, det er også masse grunn til syke mennesker å ferdes her, men velger å ikke bli paranoid og heller prøve å gi gutta mine selvstendighet og tro på esg selv :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...