Gå til innhold

Ville dere prioritert en fødende ku fremfor barnet på fire år som trenger mammaen sin når h*n skal sove?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

Jeg snakket tidligere i år med en dame som fortalte at hun hadde en fødende ku i fjøset og måtte levne 4 åringen sin alene hjemme akkurat ved leggetid..Ungen grein.

Prioriterer noen dyr fremfor ungene sine? Det må være bare meg som reagerer på dette eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel.. ofte klarer ikke ei ku å føde alene men det må stå flere "mann" med tau og dra ut kalven.

Så om det stod om livet til kua og kalven syns jeg ikke at 4-åringen kunne kreve å få kos og klems akkurat da-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen hadde vel ikke akkurat noe valg da.

Men jeg ville nok ikke etterlatt en 4 åring alene i huset mens hun var våken. Regner med damen bor å gård.

 

Jeg hadde nok funnet fram en gammel vogn eller noe slik at jentungen kunne ligge i den i fjøset og sove slik at hun ikke var alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har dyr plikter en også å ta vare på dem, og da må man være der når de føder. Det er også snakk om økonomi her. Taper en del penger dersom en mister en ku eller kalv eller en må tilkalle veterinær fordi en ikke passet ordentlig på.

Men jeg hadde aldri latt mitt barn tå alene igjen og gråte uten tilpass. Da hadde jeg heller tatt barnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja det må jo finnes slike løsninger som å ta med ungen. Er vel ikke skadelig om en fire åring ser kua på gården føde:)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med 11.24.

 

Kanskje det var en spesiell anledning med en fødende ku. Kanskje barnet kunne syns det var spennende. Som julaften liksom. Forhåpentligvis hadde ungen sovnet i vogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig problemstilling. Da jeg var i underkant av 4, var vi på en gård der det ble født en kalv sent på kvelden. Da fikk jeg være med og se på jeg. Noe av det fineste jeg har opplevd! Siden jeg egentlig var byjente var det virkelig stort for meg, og jeg lærte mye om livet den kvelden. Fikk også lov tl å gi navn til kalven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg tror barnet hadde hatt godt av en slik fantastisk opplevelse.

 

Ps. Jeg er skikkelig følsom på denne tida av mnd. Vil gråte litt nå pga kua som skal føde. Noe så fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man vet jo sånn omtrent når en ku skal føde da, og jeg hadde selvfølgelig måttet hjulpet den Kua.

 

Men man etterlater vel ikke et barn i huset alene, man vet aldri hva som kan skje. Jeg ville enten bedt om at noen skulle komme å passe barnet, kjørt barnet bort til noen andre, eller rett og slett vært nødt til å ta med meg barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at fjøset var rett vedsiden av huset, å ett barn som har vokst opp på gård er vel ik av den "pysete" sorten slik jeg har forstått det.

så, jeg ville latt min 4 åring skreket, å fått kommet selv ut i fjøset om hun hadde ønsket det.

Kyr er levebrødet til en bonde.

En fireåring bør uansett ikke være avhengig av en voksen sammen med seg når han skal sove. Sært....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg... har man toveis babycall og en unge som uansett er vant til at mamma tar kveldsstellet og at h*n må ligge litt alene, så er det jo ikke så ille. Man kjenner sitt eget barn best, og unger som vokser opp på gård er ofte ganske tøffe. Kanskje var det eldre søsken i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver gård, driver med sau, og har 5 barn.

Ungene har alltid vært med på alt som har med gårdsdrifta å gjøre, og det inkluderer fødsler, klipping, merking, slakting u name it. Ungene har ikke vondt av det -tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker ikke som mange av dere kommer fra gård nei.

Nå er det jo vanskelig for oss å vite hvordan denne kvinnen har " etterlatt" barnet sitt alene.

 

- Hvor langt borte er fjøset (kommer selv fra en gård der mitt barnerom kunne se inn i fjøset fra vinduet)

- Hadde hun tatt med seg en baby-call

- Hadde hun mulighet til å be noen om assistanse. (en ku's fødsel er like forutsigbar som et menneske. Det er ikke lett å vite når kalven det kommer)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det sto mellom livet til ku og kalv, og livet til barnet ville jeg valgt barnet. Men nå sto det mellom livet til ku og kalv, og en sutrete unge. Da vinner livet til ku og kalv altså! Det kan en fireåring normalt forstå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hadde jeg prioritert kua.

Når man har dyr så forplikter man seg til å faktisk ta vare på de også, og en fødsel er for ei ku en meget dramatisk hendelse hvor det kan være avgjørende for liv og helse at det er noen til stede og hjelper til.

Jeg hadde prøvd å unngå at ungen var alene i huset, men i den aktuelle situasjonen du henviser til så kjenner vi jo ikke detaljene.

 

Og her er det selvsagt ikke snakk om å prioritere dyr fremfor ungene sine, men å prioritere ei fødende ku fremfor en 4-åring som ville ha mamma der. Det kan nesten ikke sammenlignes spør du meg. Hvis du snur litt på spørsmålet og sier; ville dere prioritert et barn på 4 år som gråter fremfor ei fødende ku, så ser du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Survete unge vs fødende ku? Ikke noe vanskelig valg, ungen får vente.

 

Når det er sagt, kunne vel bare 4 åringen vært med i fjøset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...