Gå til innhold

Nå er det slutt på melken, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Lillebror er blitt 6 mnd. Det har lenge vært lite melk i det ene brystet. For et par uker siden var det tomt.

Har nå ammet på ett bryst og etter at han begynte med fast føde har ammingen blitt mindre stas.

Har forsøkt å pumpe innimellom for å holde produksjonen men det er ikke alltid jeg rekker det mellom "slagene".

Nå har han ikke villet ha pupp siden i går klokka 15.00, da tok han en liten sup. Når jeg pumpet meg og det var bare 40 ml i brystet!!! For bare noen uker siden var det 120 ml.

Kan nevne at melken tok slutt på kvelden allerede da han var en måned, begynte da med tillegg.

Er dette slutten på ammingen og hvordan gjør jeg det med mme. Hvor mange måltider/ml er anbefalt til babyer på 6 mnd?

Kjenner at det er trist, jeg hadde ønsket å amme til han var året. På den andre siden har det vært en kamp veldig lenge for å få han til å amme. Har brukt spray, prøvd alle mulige stillinger, sjekket han for KISS osv.

Jeg tror at det er melkemengden som gradvis har ført til at han har mistet interessen...

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg litt i gang med mme...

Fortsetter under...

Hadde det akkurat som deg, når gutten var 5,5 mnd. Bestemte at nå var vi ferdige og gikk helt over til flaske. Gikk helt fint! Kjenner meg veldig igjen, så skriver derfor noen ord til deg... (og regner med jeg trenger dem selv her med om noen måneder...)

Husker ikke hvor mye og hvor ofte han fikk flaske, men det varierer jo veldig ettersom hvor stor lillebror er, om han spiser mye eller lite osv.

Du finner veldig mye info her: lurt å lese!

nettside:

http://www.flaskehjelpen.no og div forum om flaskemating...

Boken Flaskemating av Margrethe Vik, grunnlegger av flaskeposten.org (som ikke fungerer for tiden), er anbefalt lesing.

Selv brukte jeg kapittelet om "Mating med flaske" i den flotte boka "mamma for første gang" av Gro Nylander.

Om mengde mme står det der: barnet trenger hvert døgn sammenlagt ca 150 ml melk pr kg kroppsvekt. F.eks et 6 kilos barn trenger rundt 900 ml pr døgn. fordelt på 6 måltider blir det 150 ml pr flaske.

Men dette er jo veldig individuelt, min spiste mindre enn det!

Regner med du er begymt å gi litt grøt, da monner jo det litt også. Du kan sikkert pumpe og øke melkemengden din, men det hadde jeg ikke orket når barnet er 6mnd, jeg hadde sluttet med god samvittighet, og kost meg med barnet og fordelene med å gi flaske. Ikke vær trist, innfinn deg med at kampen er over, dette lærer du fort- og KOS dere- jeg begynte å kose meg når "kampen" var over her, det var en lettelse også... Lykke til!

Tusen tusen takk for et flott svar!!!

Det var trøst i ordene dine, virkelig!

Kjenner at dette er trist og lurer på å kaste meg over pumpen som en siste anstrengelse... Men det tar vel tid å få opp en produksjon som er nesten borte?

Hvor mange dager tror du jeg må pumpe meg og hvor ofte for å få melken tilbake?

Det var bra å kunne hjelpe, vet hvor mye jeg tenkte og tenkte da jeg var i den perioden selv.... :)

Tør ikke anslå noe ang pumping da jeg pumpa en del hver dag mens jeg ammet, ikke etter å ha sluttet, men tror det kan bli masse masse jobb. Fant dette du kan lese, mye nyttig på ammehjelpen også:

http://ammehjelpen.no/artikkel/63/Begynne-a-amme-igjen-etter-ammeslutt

http://ammehjelpen.no/artikkel/123/Pumping

Men som sagt, jeg hadde heller brukt pumpetida til kos med baby, og servert mme og grøt med god samvittighet! du har allerede gjort en super jobb- husk det!!!!

Klem!

Ubuntu, tusen takk for gode ord igjen :o)

Nå er valget tatt, jeg tilbyr pupp så lenge det er dråper igjen men dropper pumpingen. Hadde han vært veldig glad i puppen og hatt motivasjon til å være med på noen økedager så hadde det vært flott, men slik ser det desverre ikke ut.

Nå skal jeg heller være takknemlig og glad for at jeg fikk lov å amme han i nesten 7 mnd og heller kose meg når jeg gir han flaske et par ganger i døgnet :o)

Ha en flott dag, og tusen takk igjen for at du ble med på å tenke litt høyt om et sårbart tema :o)

Klem til deg!

Her var det slutt på ammingen da Junior var 7 mnd. Aldri noe problem med produksjonen eller ammingen forøvrig. Han ville rett og slett ikke mer. Hadde ikke lyst til å titte inn i puppen når det var så mye annet spennende å se på. Ikke ville han ha flaske heller. Han var rett og slett ikke interessert i melk! I 1 1/2 mnd drakk han rett og slett veldig lite. Plutselig tok melkeinteressen seg opp igjen ( tilbød jo mme daglig), og da drakk han godt hver dag.

Jeg synes det var helt greit å slutte å amme. Hva er vitsen når barnet selv ikke er interessert? Han er i dag en særdeles frisk og aktiv 2-åring :-)

Annonse

Takk for svar til deg også Underveis!

På den ene siden er jeg veldig enig når du spør hva vitsen er når barnet selv ikke er interessert.

for min del vet jeg ikke hva som kom først, høna eller egget? Har melkemengden blitt redusert pga liten interesse, eller er interessen liten pga lite melk. Egentlig stemmer jo begge deler...

Og så til slutt; lillebror drikker av flaske. Burde jeg da prøve å øke produksjonen med å pumpe dag og natt slik at jeg kan gi mm i stedet for mme?

Ikke lett å bli enig med seg selv! *ler*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...