Gå til innhold

Hva tenker dere; er dette et for stygt ord til å si rundt barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mann sier veldig ofte "pisse" i stedet for "tisse", når min gutt på 3 år skal på do. "Skal du pisse?" liksom. Jeg synes det er for teit, og vedder på at det IKKE ville vært særlig populært i bhg. Men dette er jo det eneste, ellers er det ingen av oss som banner eller sier ukvemsord. Jeg har sagt til mannen min at jeg vil han skal slutte, men han er ikke enig i at det er et stygt uttrykk, rett og slett.

 

Ja, jeg vet at det på ingen måte kan måle seg med det groteske andre innlegget, men jeg fikk bare assosiasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel normal folkeskikk å si tisse istedenfor å pisse. Ordet pesse er nok hakket verre også ;-) Så jeg hadde satt foten ned, det hadde ikke ungene våre fått lov å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil jo ikke at gutten skal begynne å si det :( Men det er ikke lett når min mann er av en annen oppfatning...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke ordet pisse, men sånn går det når foreldre ikke bryr seg om hvordan språket til barna utvikkler seg.

Da er det vi kjærester og med mennesker som må lide :)

Nei da fra spøk til revolver.. nei det er ikke et ok ord å bruke rundt barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke pisse og tisse akkurat på samme nivå da? i min dialekt sier vi de to om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det holdt jeg også på å skrive. Det er dialekten som avgjør om det er stygt eller ikke. Men joda... ser godt at mange steder i landet vil det være veldig feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... det er strengt tatt bedre enn han i går som lærte datra på 1.5 å si f**te.... men det er vel ikke det peneste ordet et barn kan si. Det er noe med at man forventer mer uskyldige ord fra barnemunn ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fra Bergen begge to, og den gjengse oppfatning er nok at "pisse" er noe gutta kan si til kompisene sine, men det er jo ikke et uttrykk man bruker feks til en arbeidsgiver eller sin gamle bestemor.

 

Jeg tror han ville vært likedan om han hadde en datter, han er en litt røff type. Et utrolig stort hjerte, men han har noen meninger som jeg av og til synes er litt rare ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sier pisse. Og det er verdens mest uskyldige dame som ikke sier søren og filleren engang.

Det varierer på dialekt. Jeg har lært meg å si tisse. Men det synes jeg var litt rart. Piss kommer ut av tiss er jeg opplært til. Då det var uvant å bruke "tiss" på tisse.

Men sier nå tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er dansk, så han sier selvfølgelig ordet piss ganske ofte. :) Jeg sier tisse og tiss. Hva ungen velger å ta etter er det samme for meg. Her er det også dialekt å si pisse så det er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes pisse og pesse er utrolig stygge ord. Synes faktisk det er styggere enn faen.....

 

Men er klar over at det i noen dialekter er det vanlig å si pisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et helt greit ord som barnet bør kjenne til, men de bør også vite at det er et ord som provoserer en del mennesker og som de derfor bør venne seg til å bruke om de vil provosere litt og ikke i dagligtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier gjerne tisse, pisse og pess, det ligger i min dialekt, men også i folkeskikk å vite når du får bruke disse ordene. Du snakker ikke om at du skal tisse til din arbeidsgiver uansett, tisse er et ord som brukes til små barn ;) Pisse og pess er ord du bruker i uformelt lag. Skal man ellers formidle at man må "late vannet" til fremmede får man si det som det er - jeg må bruke toalettet/ må på toalettet - eller til kjente, æ går på do!

 

Jeg kan levende forestille meg at barnehagen nok hadde forsøkt å plukke det av barna dersom barna sa pisse/pess, dem om det. Vi har det ganske greit, barna vet at ting som ikke godtas i barnehagen kan godtas hjemme og omvendt. Må man pisse er det altså ingen krise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er dirkete dårlig på å passe munnen sin. Rundt barna, så vurdere en amerikansk "bannekrukke" som han må legge penger på når han er stygg i munn.

 

Ps: Selvfølgelig ikke i samme sjange som Fitte-Leif i den andre tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å si "pisse". Mannen min sier det hele tiden. Men han sier jo ikke det til sjefen liksom! Da sier han bare at han skal på do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sies det pess, drit og jæven (dæven) i ett sætt.. dialekta vårs e sånn, og det e helt ok ! ingen skam! nesten litt tøft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...