Gå til innhold

Dere som sender ungene deres i barnehagen, men alikevel vil ha full kontroll...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

HI her.

Jeg mener ikke at vi skal ha kontroll over barna våre for evig tid, men jeg mener virkelig at barn under tre år ikke har noe i en oppbevaringboks, som en barnehage er, å gjøre.

Vi går i åpen barnehage for å sosialisere oss, men de har virkelig ikke store nytten av dette ennå.

Jeg har fått støtte av ped.ledere i denne saken. At barnehageansatte har betrodd meg slike ting gjør meg litt skremt. Hvem har vel ikke større forutsetning for å uttale seg om slikt enn de?

Hvorfor får dere egentlig barn når dere leverer de fra dere så snart de er 10mnd gamle?

Jeg skrev at man mistet kontrollen for alltid den dagen man leverer barna i barnehagen og med det mener jeg at man får faktisk aldri tilbake den tiden sammen med barnet.

Kamera rundt i barnehagen? Ha ha ha! Det er det verste jeg har hørt.

Ekspertene sier at det som skjer i samfunnet nå er et eneste stort eksperiment med barna våre som vi ikke kommer til å få vite tilkonsekvensene av før det er for sent.

Jeg er ikke alenemor som lever på stønader, jeg har ikke mann som tjener masse penger, men jeg ønsker å gi barna mine en trygg oppvekst. Jeg vil de skal lære vår families verdier og jeg vil lære de å kjenne som de personene de er født som før jeg sender de ut i livet på "egenhånd". Vi har alt vi trenger materielt sett. Min inntekt på 450 000 har vi lært oss å klare oss uten fordi verdier faktisk kan måles i flere ting enn penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

0818: så hva gjør alenemødrer når barna deres ikke har barnehageplass fra dem er 1 år da? Ikke alle får tak i en dagmamma, og ikke alle kan skaffe barnevakt. Hva syns du da at dem skal gjøre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mine to minste barn 24/7 mine to eldste er på skolen, men sllipper sfo. Jeg har de ikke kun hjemme slik at de slipper å skade seg, selv om mine skader seg langt skjeldnere enn mine venners barn som er i bhg!!! (når vi sammenligner...ser vi stor forskjell på uhell og småskader på barna våre!)

Men jeg er hjemme med mine barn fordi jeg syns det er utrolig koselig!! Jeg er av den oppfatning at BHG IKKE er det eneste riktige for barna!!! (men tror det er bedre for barna å være hjemme!! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kontroll består i at jeg sender med tørre bleier, kuldekrem, solkrem, skifteklær og uteklær til all slags vær. Jeg sender med mat som jeg vet at ungen min spiser, sunn mat. Jeg vet hvordan dagsrytmen i barnehagen er, og når jeg må komme hvis hun skal rekke å spise frokost, eller leke seg inne. Mitt barn trives i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kontroll består i at jeg sender med tørre bleier, kuldekrem, solkrem, skifteklær og uteklær til all slags vær. Jeg sender med mat som jeg vet at ungen min spiser, sunn mat. Jeg vet hvordan dagsrytmen i barnehagen er, og når jeg må komme hvis hun skal rekke å spise frokost, eller leke seg inne. Mitt barn trives i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sign. dark angel her.

 

Jeg hadde full kontroll da jeg sendte guttungen i bhg. Og har kontroll utover dagen, selv om jeg ikke er til stede. Jeg kjenner rutinene i bhg, og som dark angel sier: vet når det er sovetid, utetid, spistetid etc.

 

Og hvis det hadde skjedd noe, så har bhg mobilnr. Men dem ringte jo aldri, for det skjedde aldri noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt målløs jeg merker jeg. Så du HI mener stort sett at de fleste foreldre i Norge er dårlige foreldre siden ungene våre er i barnehagen før de er blitt 3 år. Jammen bra dine unger har vært hjemme med deg og blitt tatt vare på så de igjen kan ta vare på aaaalle de skadde menneskene som vokser opp på grunn av barnehage.

 

Meningene om barnehage varierer. Noen pedagoger mener det er et eksperiment, andre mener at barnehage er bra. Enighet blir det ikke. Jeg synes det er kvalmende at du tror du er den eneste som lever riktig og som vil det beste for barna dine.

 

Barnehagen mine barn går i, er ikke en oppbevaringsboks. Det er et sted der de har venner, voksne som bryr seg om dem, spennende aktiviteter tilpasset dem, fantastiske utearealer, de gleder seg til å komme dit.

 

At miste kontrollen = aldri få tiden tilbake... det er vel ikke det samme! Mener du at du aldri får tiden tilbake, så skriv det da. Hjelpes.

 

At barna dine ikke har "nytte" av åpen barnehage synes jeg er urovekkende. Unger som utvikler seg normalt er tidlig opptatt av andre barn. Jeg tror ikke barn som går hjemme har det dårlig, men kanskje dine barn ikke har godt av det? Jeg er ihvertfall langt mer bekymret over dine barn enn mine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du har valgt feil barnehage å snakke med! Begge mine har stortrives i barnehage og har fått fysiske og sosiale utfordringer med et godt pedagogisk innhold. Jeg tror faktisk ikke, slik det er idag her ihvertfall hvor de fleste barn er i barnehage og skole, at jeg alene kunne gi barnet mitt den sosiale kompetansen det får i leken med andre barn. Og denne utvilkingen starter lenge før barnet er 3 år.

Nå sier ikke jeg det er galt å være hjemme med barnet sitt, for all del!

Men å kalle barnehagen frem til barnet er 3 år for en oppbevaringsboks er tullete, er det en magisk grenes ved 3 år da? Blir barnehagen plutselig så veldig bra når barnet fyller 3 år? Jeg ser ikke logikken din, hva er det som er så greit med å fordømme at barna skal i barnehage før tre år mens når de fyller tre er det så greit?

Verdier har ingenting med penger å gjøre, så hvorvidt barna lærer verdier er av foreldrenes oppførsel og videreformidling enten de er i barnehagen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enn de som kommer i min situasjon?

 

jeg blir 100% helt alene, og jeg har ikke x-ens inntekt og basere meg på. ikke alle er for abort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn under 3 år skal ikke være i barnehagen. Bra hi er såpass oppvakt at hun tar vare på sine barn selv. Jeg jobber i småbarnsavdeling, men trives ikke der fordi jeg ser hvor feil det er at så små går i barnehage.

Hørte nettopp at det er et land som skal slutte med småbarnsavdelinger( tror det var Tyskland) fordi det viser seg å være skadelig for så små barn.

Det kan jeg signere på:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min jente begynte da hun var 1 år. Da kunne jeg hente henne ganske tidlig hver dag, så hun hadde korte dager. Dessuten sov hun jo mye av dagen også. Men jeg så at da hun var 1 1/2 år, da hadde hun veldig mye glede av å være i barnehagen, var glad da hun traff sine lekekamerater og koste seg stort sett. Men vi var ikke helt fornøyd med alt i den barnehagen, så vi byttet da hun var 2 1/2 år, kom inn på en ny ved hovedopptaket.

Da opplevde vi at hun gledet seg skikkelig til å dra i barnehagen!!:)

Nå er hun 3 år, og jeg kan ikke tenke meg å hatt henne hjemme helt til nå! Da hadde hun gått glipp av mye morro, mener jeg. Det er mye de får gjennom barnehagen, som de ikke får hjemme. Det hadde blitt kjedelig for henne å gått hjemme med bare meg og etterhvert lillebror.. Som jeg da hadde måtte vie mye tid til, og hun hadde ikke fått være med på alle de morsomme aktivitetene de har i barnehagen. Ikke minst sosialiseringen! Hun er veldig glad i både de voksne og barna der. Så mens jeg gikk hjemme i permisjon fra hun var 2-3 år, så hadde jeg ikke kunnet tenkt meg å ha henne hjemme hele tiden sammen med meg og lillebror. Men har det en dag i uken gjennomsnittelig, og det er bare kos!:) Også har hun mye kortere dager enn hun ville hatt hvis jeg jobbet.

Tror det er en sen start når de er mellom 1-2 år som er best, og at de slipper å ha så alt for lange dager, som er det beste. Det er jo synd at ungene må være lenger i barnehagen, enn en arbeidsdag til foreldrene.. Jeg er enig i at barna kunne ha hatt godt av å være hjemme til de er nærmere 2 år, da begynner de å ha mye glede av hverdagen i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om absolutt alle skulle unngått barnehage for å slippe å sende barna vekk og gi fra seg all kontroll for evig tid som du så merkelig skriver, så ville Norge blitt sendt rett tilbake til 50 tallet.

Ville du foretrukket det fremfor at folk som ønsker det og trenger det velger å benytte seg av barnehagetilbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis du trives med å gå på line mellom kjøkkenet og soverommet, og leve i et forhold med en mannsjåvinistisk idiot som ikke respekterer deg, så er det sikkert helt fantastisk å gå tilbake til 50-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barnehagen er ingen oppbevaringsboks. barnehagen er en læringsarena hvor barna får utvikle seg og bli selvstednige individer. de blir tatt vare på og aktivisert. de f¨r dekket sine grunnleggende behov og foreldre kan arbeide/studere videre. om en ped.leder sier at barna under 3 år ikke har nytte av å gå i barnehage skremmer det meg også, for da må ped.lederen i den barnehagen gå uten utdannelse. for noe av det vi lærer på førskolelærer studiet er noe helt annet. det finnes ingen forskning på at barn ikke har godt av å gå i barnehage før de er tre år. nærmere motsatt. hvilke eksperter er det du sikter til som sier slike ting?

 

å si at foreldrene gir fra seg kontrollen over barna er jo helt på trynet. vi som jobber i barnehagen jobber mot å yte det beste for barna hele tiden, og foreldresamarbeid er en viktig del av jobben. det er foreldrene som vet best for sine barn, og alle barnehagene jeg har jobbet i har tatt hensyn til hvordan foreldrene vil at barna skal ha det i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallis: Ja, det er mange som utnytter systemet, og snylter. Men hva med dem som virkelig trenger det da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For da vil alle menn bli mannsjåvnistiske idioter over natta? Det finnes en rekke alternativer mellom to ekstreme ytterpunkter, men de er ikke så lett å få øye på kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mit barn såpass godt at jeg hadde ingen problemer med å sende barnet mitt i barnehage fra 1,5 år. Du kan riste på hode ditt til du får nakkeplager, men jeg er 110% trygg på at mitt barn trives og har utbytte av barnehage.

 

Folk må lære seg å forstå at barn er forskjellige, noen er mer hjemmekjær enn andre. Mitt barn er nesten umulig å holde hjemme og hun har alltid ville være med de andre barna. Skulle jeg ha holdt henne hjemme ville vi begge vært utslitt! Min mor sa at jeg var helt lik. Hun var den eneste i gata hjemme som var hjemme med brodern og hadde meg i barnehage den gangen. Jeg var ikke i barnehage fordi hun ville det (for mamma og pappa hadde knapt nok råd til sånn da), men fordi jeg ville så gjerne være der.

Broren min igjen var helt motsatt, han trivdes aldri i barnehage og var svært hjemmekjær.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...