Gå til innhold

Til dere med flere barn; Hvor mye veide babyen ved fødsel i forhold til vektoppgang i svangerskapet?


morromor

Anbefalte innlegg

Sist jeg var gravid veide jeg 50 kg. (1.70 høy) under unfangelse å la på meg 12 kg. Snuppa veide 2970 da hun ble født.

 

Denne gangen har jeg gått fra 50 kg. til 63 kg. og er bare 21 uker på vei! Ser NÅ allerede akkurat ut som da jeg skulle føde sist!

 

Ikke det at det gjør noe med noen eksta kilo for jeg er i utgangspungtet litt for tynn. Og sist måtte jeg slutte å amme etter 9 mnd da jeg ble alt for tynn av det. (var nede i 45 kg (!) vet det.. kvalmt tynnt)

 

Skal føde hjemme og begynner og bli litt bekymra for at jeg nå skal føde en monsterstor baby. Trenker kilo på kroppen, men begynner og bli litt urolig for hvordan dette vil utvikle seg med tanke på babyen.

 

Spiser litt mye, men veeeldig sundt. Minimalt med sukker, fett og kjøtt. MYE frukt, grønnsaker, fisk, melk, nøtter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alltid det er en stor sammenheng da, jeg la på meg 19 kg (!) pga inaktivitet (bekkentrøbbel) og fødte en gutt på 4 kg i uke 42. Men så var han lang også altså 54 cm.

 

Denne gang har jeg kun lagt på meg 3 kg og er i uke 24, sist på denne tiden var jeg oppe i minst 10 kg. Jeg belager meg på en lang unge likevel. Så lenge du spiser sunt og er i normal aktivitet så ikke bekymre deg. Babyen tar det han/hun trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sannsynlig at du føder en monsterstor baby dersom du går mye opp i vekt. Det kan godt hende den blir litt større, men det gjør jo ingenting. I underkant av 3000 g er jo en liten baby.

 

Kjenner flere som har gått opp 30 og opp mot 40 kilo (!) og født normalvektige barn.

 

(Skjønner at du sikkert ikke tenkte over det altså, men at du la på deg 12 kilo under unnfangelsen er ganske sensasjonelt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 26kg, spiste ca 3500-4000kcal hver dag.

Fødte ei på 3520g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like høy som deg, trivselsvekt 58 kg, som har vært utgangsvekt for begge mine tidligere svangerskap. Gått opp 20kg begge gangene. Førstemann, gutt, 3435g, 50cm, andremann, gutt, 2850g, 47cm. Denne gangen hadde jeg ikke rukket å komme ned til trivselsvekta mi, så utgangspunktet mitt var 63kg. Veier nå 73kg og er straks i uke 31. Ingen anelse hvor stor jenta i magen vil være ved fødsel, men alt tilsier jo at jeg ikke får så altfor store barn selv om jeg legger på meg en del... Så vektoppgang trenger nok ikke ha noe å si for hvor mye barnet vil veie ved fødsel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg kun ei fra før da. Jeg la på meg 18 kg og fikk ei jente på 3580g 50 cm.

 

Lagt på meg 10 kg til nå i uke 28 da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist la jeg på meg 25 kg, gutten var 3,2 kg da han ble født. Så tror ikke vektoppgangen hadde noe med det gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt på meg mye, 20 kg begge gangene, kanskje litt mindre andre gang, men da fikk jeg den største på 3800 g. Førstemann veide 3340 g og var noen cm kortere. Jeg har også gått ned mye av ammingen, og veide nå før tredje svangerskap mindre enn da jeg ble gravid førstemann.

 

Tror ikke du bør bekymre deg om stor baby, nummer to er vanligvis større enn nummer en, men ikke så mye at du merker det! :-) Tror ikke vektoppgang har så mye å si, babyen tar det den vil uansett (så lenge du ikke spiser masse sukker, da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tror ikke det med vektoppgang nødvendigvis har så mye å si for hvor stor baby du får. Jeg hadde et risikosvangerskap sist, og leger og jordmødre var veldig enige om at størrelse på baby er avhengi av flere ting:

- arv fra mor og far

- hvor godt morkaka virker, og mors "evne" til å bære fram barn.

- mors diett har også litt og si, spesiellt mye sukker mot slutten (det var de veldig opphengt i på sykehuset) ikke det at man ville feite opp en baby med sukker i dietten, men hvis man hadde anlegg for store barn, og i tillegg spiste for mye sukker, spesiellt mot slutten ville babyen legge på seg mer enn med vanlig kost.

 

Selv var jeg ikke overvektig, men hadde litt ekstra da jeg ble gravid. Endte med å legge på meg fem kilo, åtte dager over termin. Fire kg kom da på ei uke pga mye vann. Altså, nesten ikke noe ekstra vekt til termin. Likevel fikk vi ei stor jente på 3860g og 52cm lang ! I det store og hele la jeg altså ikke på meg i det hele tatt, og tre dager etter fødsel hadde jeg gått ned 10kg siden fødslen....

 

Du må også huske at kroppen din kaskje legger på seg mer nå, fordi den lærte litt sist ;) det å bære fram, føde og amme barn krever ekstra energi - så dette trenger ikke bli krise det ! Dessuten, hvis du er bekymret så ta det opp med jordmor eller lege, kanskje er det mulig med en vekstestimering litt nærmere termin ? Og, en fødsel med et litt større barn en knappe 3000g trenger ikke være krise det altså, jeg lever godt jeg, selv om snuppa var litt stor !

 

Lykke til med hjemmefødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 22 kilo, men Veslefrøkna var helt normal, 3580 g og 53 cm :) Denne gangen veide jeg i utgangspunktet ca 6-8 kilo mer da jeg ble gravid enn sist og har så langt bare gått opp 2 kilo (gikk først ned 5...) fra utgangspunktet, så er vel omtrent likt i kilo nå som det jeg var sist.

 

Tror det med antall kilo i svangerskapet er delvis arvelig og delvis kosthold. Så lenge man holder seg unna for mye sukker så tror jeg ikke babyen blir veldig mye større uansett hvor stor man selv blir.

 

Det høres jo ut som du er en sunn person og noe av det viktigste er jo også å overføre de sunne vanene til barnet mens det vokser opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 30 kg med guttungen, og han var 50 cm og 3724g. Helt normalvektig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...