Gå til innhold

apropos trening....jeg har akkurat meldt meg inn på treningsenter, men vet jo ikke hvor mye jeg kan/bør trene?

Anbefalte innlegg

Meldte meg inn i går etter å ha gått snart et år uten trening. Forrige svangerskap la jeg på meg veldig mye som jeg fikk av igjen, men jeg orker ikke en slik berg og dalbane med kroppen igjen. Tenkte å være sunnere denne gangen og trene. Skal til veiledningstime på senteret, men det er ikke før om to uker.

I mellomtiden vil jeg jo gjerne trene litt. Er det noe man IKKE bør trene? Jeg har ikke tenkt å trene vekter. Min plan er å ta ting rolig å prøve meg frem litt. Men det er klart at jeg blir litt engsetlig også. Jeg hadde ille bekkenløsning forrige svangerskap som kom allerede rundt tre måneder på vei. Jeg ble aldri 100% kvitt plagene og kjenner at bekken og rygg begynner å få smake igjen. Vil jo ikke gjøre noe for å forverre dette heller.

Vet at det nettopp ble spurt om trening her, men jeg har ikke trent på et år og følte at jeg ville legge inn et nytt innlegg om dette

Fortsetter under...

Jeg er instruktør men ikke noen ekspert på området... men det vi har hlørt på kurs er unngå hopp og høy puls. (Er du med på en aerobik time med hopp så dropp bare ut hoppene og gå istedefor.) Pulsen bør heller ikke for høyt opp, frem til du har en veiledingstime ville jeg holdt meg til tempoer der du har kontroll på pusten og klarer og plystre uten å måtte hive etter pusten (mellom 65 - 75% av max puls vis du bruker puls klokke).

Jeg brukte masai sko (sko som er runde i sålen, styrker bla. bekken musklaturen) tidlig i mitt forrige svangerskap da jeg kjennte det begynnte å trøble med bekkenet.... nå vet jeg ikke hvor det hadde endt uten de skoene selvfølgelig... men ingen bekkenløsning på meg :) Om det er noe du som alerede har problemer bør bruke hadde jeg forhørt meg om med en fysioterapaut.

Tusen takk for svaret WildPrincess.

Jeg kommer nok til å ta det rolig. Inn til videre har jeg bare syklet i medium tempo og gått på tredemølle. Ble veldig usikker på Elipse maskinen ettersom den får meg til å "hoppe" litt....får bare vente til veiledningstimen.

Har ikke vært til fysio i forbindelse med dette svangerskapet, men er nok mulig at jeg må gjøre det ja.

Jeg er fysio og får kulemager støtt og stadig innom som trenger hjelp og veiledning :-)

Prøv å holde deg på en puls hvor du fortsatt kan snakke selv om det bare er ord og korte setninger. Ellipse er kjenpefin da det ikke belaster leddene like mye som løping og er et godt alternativ.

Hvis du vil gå på gruppetimer er pilates bra for å forebygge bekkenløsning, men du må begynne fort! Yoga får deg til å stresse ned og komme i kontakt med den lille som vokser inni deg. Dessuten får du strukket ut alle musklene som goddt kan bli vonde etterhvert som du kommer lenger og lenger ut i svangerskapet. Ikke tren mage utover pilates og yoga øvelser.

Spinning kan du gjerne ta, men begynn med intro-timene og se hvordan det går. Unngå de heftigste aerobic timene og unngå for mye hopp og vridninger av ryggen langt ut i svangerskapet da dette påvirker bekkenet.

Gå mye turer i skog og mark, dette er bra for bl.a rygg, bekken samtidig som du får trent balanse og får god blodgjennomstrømning i bena.

Håper dette hjeper deg anna_lou ;-)

Tusen takk for gode råd knitting.

Jeg er nok først og fremst bekymret for bekkenet ja, da jeg kjenner mer og mer plager for hver dag, og jeg er bare i 7.uke! Hjelpes sier jeg bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...