Gå til innhold

hvor lenge er barna deres ute i b.hagen. Hva kan jeg gjøre?:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har to barn i samme b.hage (forskjellig avdelinger)

 

Er kjempe fornøyd med begge avdelinger, men nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.

 

Minsta sin avdeling har utetid fra 9-10 hver dag. Thats it.

Har tenkt at nå som vinteren er over, skal de sikkert være ute mye mer.

 

Spurte ped.led her om dagen om de nå skulle begynne å være ute om ettermiddagen også, siden det nå er bedre i været.

Fikk til svar at de ikke hadde tid/kapasitet, da personalet begynner å gå hjem i halv tre tiden, og det tar så lang tid å kle. Så når det er så varmt at ungene kan gå ut i de klærne de går i, så skulle de være ute litt om ettermiddagen også. Men det er jo flere måneder til!

 

Får helt vondt i magen når jeg sitter på jobb og titter ut vinduet,sola skinner og jeg vet at lillejenta skal være inne hele dagen.

 

Vi leverer egentlig halv ti, men prøver nå å være i b.hagen ni, slik at hun i alle fall får den ene timen ute.

 

Når vi kommer hjem, lager vi en skive i full fart og ut med oss, slik at minsta skal få litt luft. Men det er utrolig slitsomt å vite at vi MÅ ut hver ettermiddag.. Vi har også måtte legge om på våre rutiner, og spise middag om kvelden, pga dette.

 

Er overhodet ikke fornøy over svaret jeg fikk, og kommer jeg ingen vei med dette, vil jeg faktisk se meg nødt til å bytte b.hage. Dette er jo tuppas hverdag det er snakk om. Jeg synes det er altfor lenge å være inne fra 10-15-16 hver dag:(

 

Hvordan er det i deres b.hage? Trodde man var myyye ute i barnehager? Selv på småbarnsavdelinger?:)

 

Ble langt, men dette knager mer og mer i meg. Jeg har aldri klagd på noe i barnehagen, og er ikke den som klager på alt og alle. Men dette er viktig for meg og min datter..What to do??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er FAU?

 

Synes dere det er helt ok utetider? Er det jeg som er sær?

 

Jeg kommer til å ta det opp uansett, da dette er viktig for meg, men fint å vite hva andre mener.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig lite ut..Ungen min er ute fra ca 11 - 16. Men stikker inn og spiser osv rundt kl. 13.00 om det er vinterstid.

Jeg er superfornøyd med barnehagen min. Snuppa elsker å være ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp i foreldreråd eller Fau. Finn dere foreldrekontakt og be ham/henne innkalle til møte som egen sak, eller ta det som sak på neste møte, eller du kan møte på neste møte og ta det opp under eventuelt.

 

Jeg ville også reagert. Det får da være grenser på hvor dårlig organisert man er. Man må da klare å få barna ut på ettermiddagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrenes arbeidsutvalg. Har du virkelig barn i barnehage uten å vite hva FAU er? Hm, litt mangel på engasjemang kanskje?

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er de ute nesten hele dagen nå. Ble mye vått tøy/fottøy i forrige uke under tininga, så da måtte de noen dager gå inn for å tørke opp, men denne uka har de vært mye ute. Dette er en avdeling med barn født i 08+09.

 

3 dager denne uka har de gått ut kl 10 og vært ute til siste måltid er avsluttet kl 15, dvs at de har spist både lunsj og frukt ute. 2 av dagene har de vært ute til henting. Ungene som fortsatt sover (nesten alle), blir lagt i vognene ved at de tar av dress og støvler, skifter bleie og legger dem.

 

Vår barnehage er veldig orientert mot friluftsliv, så mye av utetida tilbringes i skogen og ikke bare i barnehagens uteområde.

 

Jeg/vi er superfornøyde!

 

Hadde heller ikke vært fornøyd med svaret du fikk - det må da kunne organiseres på en bedre måte. Er det sånn at de spiser kl 14? Da kan de jo kle på seg og gå ut før maten...? Sånn at alle ungene er ute før de voksne er ferdig på jobb... Evt kan de dele seg? Det er jo alltids noen barn som sover mer enn en gang på småbarnsavdelinger, så da burde de ha "overkapasitet".

 

Håper det fikser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du sa du ikke visste hva FAU er. Nei, du virker ikke uengasjert, men ble litt overrasket da du ikke visste det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine gikk på småbarnsavdeling var de ute en gang om formidagen og en om ettermidagen hele året (noen dager bare en gang om det var veldig kaldt (type under -15) eller om de hadde spessielle aktiviteter. Når været var fint var de ofte ute hele dagen med unntak av når de sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre barn i barnehage, men ikke før jeg fikk eldstemann i skole skjønte jeg hva FAU var.. Vi hadde ikke noe FAU i barnehagen, det er en mindre foreldreeiet barnehage med 17 barn. Tror at mange barnehager kun har en foreldrerepresentant, og så møtes alle på foreldremøter.

 

Uansett... i vår barnehage er de ute fra ca tolv (etter lunsj) og som oftest resten av dagen , hele året. De går kun inn for en fruktstund halv to, hvis været er helt uholdbart. 1 time utetid om dagen er LITE. Allier deg med andre foreldre og ta det opp på foreldresamtale og foreldremøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du blir hørt når du klager på det avhenger jo av kapasiteten til barnehagen. Det er slett ikke sikkert de kan kle av og på ungene mange ganger. I tillegg krever det jo at barna har mer enn et sett uteklær og støvler og minimum tre skift klæri barnehagen til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det hørtes slapt ut. det er da lettere å være ute med ungene enn inne, så da kunne de jo bare være ute til barna blir henta da om de er så underbemannet på slutten. syns det høres ut som merkelig prioritering rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er fint vær er vi ute fra 9.30-10.45. Spiser lunsj inne (som regel) legger så de som skal sove og resten går ut igjen. Når barna våkner kler vi dem og sender dem ut og er ofte ute resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt kort, men jeg ser problemet fra barnehagens side også. De er ute til 10. å må de antageligvis inn og spise før noen sovner i sandkassa. Lunsj, bleieskift og legging. Personalet skal ha pause/møter osv. Ungene sover fra 11- 13/14, så spiser de igjen før den første går hjem, og da er de bare to ansatte igjen som skal kle på alle ungene, rydde etter maten, rydde avdelingen og passe alle ungene ute. Risikoen da er at det blir bare en voksen ute med alle småttingene.

 

Men det du kan foreslå er at de tar med seg de ungene som våkner tidlig ut en tur mens de andre sover seg ferdig, fram til været er slik at de går ut alle sammen. Da kan en bli igjen inne hos de som sover, en være ute med de få som er våkne og tredjemann til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull, 23:07. Hvis ungene blir kledt skikkelig fra begynnelsen av, med regnbukse utenpå dress f.eks, er det langt fra sikkert at alle blir gjennomvåte.

 

Dessuten: I HIs tilfelle er det tydelig at de uansett skal dele opp i 2 økter ute, så da rekker klærne å tørke i tørkeskapet når de er inn midt på dagen.

 

Praktiske problemer er til for å overvinnes, det kommer bare an på viljen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at jeg ikke kan bestemme hvordan de legger opp dagen. Men synes samtidig det ikke skal gå utover mi datter at de ikke får det til.

Dette er en stor barnehage, med fire småbarnsavdelinger. De burde få til det de fleste andre b.hager får til?

 

Det er jo heller ikke veldig vanskelig å legge igjen 3 skift med klær..

 

Har ikke lyst å bytte b.hage, men vil heller ikke la henne gå 1 år til med så lite utetid.

 

Får ta kontakt med fau da, så håper jeg det skjer noe.og at det kan gå litt fort.

Men føler kansje det ikke kommer til å skje noe. Tenker at mentaliteten deres er at det ikke er så nøye med utetid og luft. Da hadde de nok fått det til allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor du bor, men her er det VÅTT. Det er dype smeltevannspytter overalt, snøen er våt og slapsete og den er overalt. Unger elsker vann og det er ikke mulig å forhindre at de nærmest bader uten å hindre dem i enhver form for lek. Det er nemlig vann, dammer og slaps absolutt overalt.

 

Jeg har enda til gode å se noen form for klær som forhindrer at barna blir våte når de setter seg i en 20 cm dyp pytt.

 

Her er det sånn at ungene må inn etter 30-40 minutter fordi de da er gjeonnomvåte og kalde. Klærne tørker ikke i læpet av resten av barnahagedagen, så dkal de ut igjen må det være flere fulle skift.

 

Alternativet er selvsagt å fly alle ungene til et tørrere sted, men det er ikke gjennomførbart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 4 voksne på min datters avdeling.

 

Ser problemet med å få dagen til å gå opp, men mener fortsatt det skulle kunne gå ann å organisere dagen litt bedre. Andre småbarnsavdelinger er vel ute mer enn 1 time?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23:11

Det er en sånn dag jeg så for meg da minsta begynte i barnehage.

Hun er 1,5 år og har mer utbytte av å kose seg ute i sandkassa/sykkel/tusle rundt, enn å være inne hele dagen. Synes det er så rart at ingen andre foreldre har reagert, men greit å se at det ikke er jeg som er kravstor i alle fall..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke peiling på hvor tidkrevende det er å kle av og på mange unger, rydde vekk vått, hente tørt og repetere dette flere ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med akkurat det samme... Jeg spurte rett og slett om de hadde noen plan for dette med utetid jeg, og fikk til svar at de visste at de var for lite ute ! Da svarte jeg med, men da tenker dere vel også på hvordan dere skal løse det? Litt sånn, så bra dere er klar over det, håper virkelig dere har tenkt å gjøre noe med det ! Nå har situasjonen for vårt barn bedret seg noe, da hun iallefall får ut så og si hver dag nå. I tillegg har de ofte begynt å ta med noen av ungene ut en ekstra runde om dagen, men da i liten gruppe med ca 4 barn (av 13 ! ) i hennes barnehage er det slett ikke en selvfølge at alle barna er ute hver dag, og ofte er de ikke ute mer enn to dager i uka ! Jeg skjønner ikke at ingen andre foreldre tar opp dette, jeg har lufta det litt, og alle virker enige, men vil ikke si noe... Men vår lille er nå ute så og si hver dag, og gjerne to ganger - heldigvis ! Bare så utrolig synn på alle de andre småtrolla som ikke får ut :( det å sove ute teller IKKE i mine øyne ! Så jeg ville spurt litt mer jeg, for det er faktisk krav til barnehagene om en plan for hverdagen, samt en pedagogisk forklaring på valget - det at de begynner å gå hjem da er ikke en god nok grunn ! Jeg ser det an litt i snuppa barnehage nå, fordi de jobber med det og hun skal bytte avdeling til sommeren, der vet jeg det er annerledes, heldigvis ! Men stå på krava, ungene skal ut - hver dag ! Dra med deg rammeplan, årsplan for barnehagen og lov om barnehager om nødvendig, til styreren ! Da får nok pipa en annen låt ! Hvis det å prate med dem, og evt FAU hjelper selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo liksom derfor de er på jobb, da.. Det er nødt til å bli mange repetisjoner i en barnehage - det kan ikke brukes som unnskyldning for dårlig organisering.

 

22:59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...