Gå til innhold

Jeg er sosionom og jeg må si at jeg syns det er usmakelig med tigging her inne og ellers på nett!

Anbefalte innlegg

Vi har et velferdssystem som gjør at alle har rett til å få vurdert om man har tilstrekkelig til livets opphold. Har man ikke det får man støtte fra staten. Det burde derfor ikke være nødvendig å tigge her inne eller på andre nettsteder. Dersom man ikke ønsker å bruke mye penger på f..eks barneklær kan man kjøpe brukt på finn.no eller på salg.

Fortsetter under...

Jeg er også sosionom og finner det meget spesielt at du finner det nødvendig å informere om det når du gir din mening om tigging. Tror du at utdanningen din gir noe mer tyngde til meningen din?

Syns det er helt greit at folk spør om å få arve klær her inne jeg. Jeg sender ofte klær til Ukraina men kan like godt sende dem til noen her inne som trenger dem. Ser ikke problemet! Ingen som tvinger deg til å gi noe...

Grunnen til at jeg poengterer at jeg er sosionom er at jeg derfor vet hvilke velferdsordninger vi har her i landet, og derfor vet at man ikke trenger å tigge fra fremmede.

Hi

Annonse

Jeg er siviløkonom(siden yrke virker ha en mening) og vet at ikke alt er svart/hvitt. Noen ramler desverre utenfor systemet av ulike grunner, og fattigdom i Norge er desverre mer enn en myte.

Når noen har lite skjønner jeg godt de ønsker innskrenke der de kan. Fretex er ikke det det var, idag er gjenbruk en trend både innen interiør og klær, og derfor er prisene på slike ting ofte veldig høy.

Derimot tror jeg ikke at de som tigger her inne er av de mest utsatte når det kommer til fattigdom. Vet desverre om en del som kjøper drittklær til barna sine, mens de selv shopper ofte og dyrt til seg selv. Den type sparing har jeg LITE til overs for.

Haha - jeg er jurist og vet at velferdssystemet ikke alltid fungerer, at det ikke alltid er så lett for brukerne å orientere seg innen dette systemet, at de som jobber innen dette systemet ikke alltid fatter rettslig riktige avgjørelser og at det kan være vanskelig for brukerne å påklage disse avgjørelsene.

Annonse

Du er sosionom og vet hvilke velferdsordninger vi har - men har du følt det på kroppen, i praksis?? Tviler på det....

Hilsen en som har vært få dager fra å stå på gata med et lite barn, og som heldigvis ble hjulpet av privatperson da det ikke var noe hjelp å få fra det offentlige.

Men er enig i at tigging av fremmede er en uting.

Ikke trenger å tigge sier du HI?

Jeg har aldri bedt om noe her inne eller andre plasser, men det betyr ikke at jeg har mye penger.

Jeg har fått 35000 kr som jeg skal leve på de neste 9 månedene. Dette fordi jeg har samboer og ikke har arbeidet men gådd skole, slik at jeg får ikke foreldrepenger. De pengene er lengst brukt opp på babyutstyr og regninger, men jeg får ikke en krone mer fra staten. Ikke EN KRONE.

Jeg, samboer og barn må leve på hans usle 19000 i måneden. Har lån og diverse. Jeg skjønner GODT hvorfor noen vil arve klær her inne, synes det er flott at man kan bruke om igjen og dele med sine medmennesker.

Jeg hadde da mye heller spurt her eller andre steder om å få arve klær, enn å selge sjela mi hos NAV. Ofte er det ikke slik at den er helt "skrapa" fordi en ønsker å arve, men fordi en sparer mye på det, som man kan bruke til fornuftigere ting. Jeg arvet nettop en stor pose klær fra naboen, og gjorde et kjappt regnestykke at jeg sparte familien for utgifter på 4-5 tusen. (kjøper heller aldri dyre merkeklær) De pengene kommer godt med til andre ting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...