Gå til innhold

ER det virkelig dårligere veier her til lands i forhold til sammenlignbare land, eller er det kun FRP-sutring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det er verre veier i Norge, enn i våre naboland(og da sammenlignbare land). Sånn er det bare. Det er ikke uten grunn at sjåfører på vestlandet er kåret til verdens beste sjåfører.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer ikke Fr (og kommer heller aldri til å gjøre det) og jeg mener at veiene er dårlige. Merkelig nok ikke i sentrale områder på Østlandet... men ute i distriktene så er det mange fæle veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det må være et greit utgangspunkt å kikke ut av vinduet jeg! Om man sammenligner med andre eller ikke, uansett hva det ene eller andre partiet måtte mene: veiene er elendige mange steder! Farlige! Undrer meg på hvor mange liv som går tapt denne sommeren av den grunn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig nok har vi verre veier. Vi har et veldig langt land, et veldig kroglete land, med daler, fjorder og fjell, der det blir tatt hensyn til natur og utsikt og da blir det verre med veiene, enn i de landene der de har pøst på med motorveier og slipper å ta sånne hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke land er det som er samenliknbare?

 

Tyskland har for eksempel fine motorveier, men der bor folk veldig tett i forhold til i Norge. På den andre siden er sideveiene ofte smalere og helt uten veilys i Tyskland. Det må man også ta med i samenlikningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA, veiene er dårlige.

Bor i nord og her er veiene stort sett dritdårlige. På spesielle kjørestrekninger ender det faktisk med at hele gjengen ender opp med å spy; alle som en uten sjåføren;)

Jeg bor heller ikke i utkantstrøkene.

Det er faktisk så ille her at de gangene jeg ser skikkelige veier tenker jeg; jøss, hit må jeg dra å gå på rollerblades;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De slipper i hvertfal stort sett telehiv. I tillegg har de mye billigere arbeidskraft enn vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket land er samenlignbart?

Sverige har en helt annen struktur i fjellene sine.

Danmark.....landet er jo paddeflatt! Tyskland-mye byer, lite landsbygd.

Og man kan jo ikke samenligne en sidevei i norge med autobahnen heller. Det skjønner dere?

 

Siden Norge er bygd opp slik det er,og vi ønsker folk i hele landet,så er det vanskelig å samenligne oss med noen andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar Kroatia som et eksempel. Et fattig land i sammenligning med Norge. De bygde motorvei, mange tunneler som måtte graves og store høydeforskjeller.

 

At veiene ER bedre i et slikt u-land syns jeg er rett og slett tragisk og flaut. Norske politikere har tydeligvis ikke skjønt at vei ikke er velferd men infrastruktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke sammenlignes med noen land, pga terrenget og klimaet og folketallet.

Telehiv finnes ikke i Tyskland. Fjorder og terreng som Norge er det mindre av i Sverige. Men viktigst av alt; vi er tross alt et ganske tynt befolket land, og det satses ikke på topp-veier for minimalt med befolkning. Østlandet tar det meste av vei-budsjettet fordi det er der de fleste bor og kjører. Og det kan IKKE pøses på med oljepenger for å forbedre forholdene (selv om Frp-hjernevaskede tror det) fordi å pøse mer penger inn i samfunnet medfører inflasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om vi ikke skulle kunne sammenligne oss med andre land, så må man jo ta konsekvensen av at dette landet ser annerledes ut. Skal vi ha et land som fungerer med bilkjøring eller skal vi gå tilbake til gang og sykkelveier, og heller jobbe i umiddelbar nærhet til våre hjem? Andre land klarer å ta konsekvensene av egen struktur og organisering, men vi klarer det ikke. Akkurat som overvektige folk som klager over at vi ikke kan spise like mye og like godt som slanke. Nei, men så kan du ikke det. Urettferdig: ja! Men det er det du lever med, så lev etter det.

 

Mange ganger undrer jeg meg over hva vi skulle gjort her i landet dersom folk hadde rettet seg etter alle "tiltak". Hva om man hadde parkert bilen, f.eks.

 

Dersom jeg hadde parkert bilen, og må hente tre barn på to forskjellige plasser og sykle til jobb måtte jeg redusere min stilling med minst 2 timer pr dag. Det tar meg minst 1 time å gå til jobb uten å hente barn, inkl henting ville det tatt meg to timer en vei.

 

Vi får ikke dagene til å gå opp som de er. Det hadde blitt mange reduserte stillinger og hjemmeværende her i landet. Men DET ønsker vi jo ikke, nei. Vi ønsker bare å gjøre det vanskelig og forferdelig å bruke bilen, i tillegg til usikkert (mtp prisnivået på sikkerhetsutstyr og nye biler), vi ønker ikke at folk faktisk tar konsevensene av en slik førende politikk og faktisk kvitter seg med bilen.

 

Ok, jeg ser jeg hadde mye på hjertet innenfor et helt annt tema, håper dere har meg unnskyldt, hadde nok bare trang til å få ut litt av hvert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man behøv ikke å vær helt idiot for å se at veien smuldrer opp.

 

kjører du via junkerdalen til sverige så ser du på veien når du kommer inn i sverige. for å ikke glemme at når du kjører klemt oppi fjellsia så har veien sege rundt en meter på det verste. det må vel ei grotesk ulykke til med en som fyker utafor i døden før de gjør noe der.

 

men vi nord på vi stårn bare av tenk de,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med miljøpartiet venstre snakker varmt om bedre veier på landsmøtet sitt i helga. ;) Alle som kjører bil ser det hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt rundt på landsbygda i mange europeiske land, også i byer såklart. Alt fra fjellområder på Balkan, Portugal, østerriket, Irland, uk,

Og ja det er absolut temmelig ille her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo langt ifra bare der det er dårlige veier da. Bare se rundt i Oslo feks (her jeg vanligvis kjører) det er humper og hull overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på denne årstiden alle klager sånn på veiene. Pågrunn av klimaforandringene som det er om vinteren så resulterer det i hullete veier. De som bygger nye veier jobber bare 6 mnd i året siden det er litt vanskelig å legge vei når det er kaldt å snø.

 

Her jeg bor har de allefall for flere uker siden begynt å tette disse hullene. Det er ikke ideelt, men en god start.

 

Også må jeg bare si at det er utrolig gammelt nytt å høre på hvor grusomt det er på vestlandet. Har svigerfamilie der og kjører over fjellet flere ganger i året. Jeg har aldri opplevd dårligere veier der enn her på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har FRP og dårlige veier sammen?! Alle partier klager/sutrer over noe. Det er jobben dems.

 

Har du et problem med FRP, skriv et saklig innlegg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med frp politikken er at de rike skal få skattelette, avgiftene skal settes ned på en mengde ting og bla veier skal pusses opp.

Alt dette koster penger,så pengene må komme ett sted fra.

 

Frp sutrer over alt,men jeg har ikke lyst til at de skal styre landet. Det blir litt som å gi luksusfellen deltakere kontrollen over norges bank:-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært nedover i Europa flere ganger, kjørt bil fra Norge, og senest for et halvt år siden.

Så fort man kommer inn i Sverige så er veiene faktisk bedre. Det er virkelig ikke SÅ stor forskjell på Sverige og Norge som land altså.

 

Danmark, Tyskland, Nederland, belgia, Østerrike, Ungarn - Ja, alle har bedre veier enn oss.

Det er ikke gatelys på Autobahn i Tyskland. Tror ikke det er så mange land som har så mye gatebelysning som oss. Men det er heller ingen som betaler så til de grader mye avgifter på bil (bomring, drivstoff, årsavgift) som oss heller.

 

Vi får ikke en dritt igjen for det vi betaler. Hadde i det minste kollektiv tilbudet blitt bedre liksom, så hadde sikkert enkelte valgt en annen løsning til arbeidsplassen sin. Men man vet ikke engang i byene om trikken, t-banen, bussen og toget dukker opp til riktig tid, eller om det i det hele tatt går. Og da spesielt på vinteren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare legge til en parantes her. for det første er ikke kroatia ett u land.

 

for det andre er ikke de kroatiske mororveiene bygd av den kroatiske stat, men av østerike. østerike tar alle bompengene .

og man betaler svinedyrt for å kjøre påde nye veiene.

 

hilsen gift med kroatisk mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Har ikke vært i så mange land som kan sammenliknes helt, men regner med mange har vært i Spania?

 

Vært i sør der og de har daler og fjell og kupert terreng som i Norge.

 

De lager supre motorveier og graver seg gjennom åser evt lager tunneller. Dersom de kommer på en dal, så lager de ikke en snirklevei først ned i dalen, så opp igjen. De lager ei bru!!

 

Og vi har myyyye mer penger enn de landene som har myyyyye bedre veistandard enn oss.

Er faktisk flaut at E6 ser ut som den gjør nord for Trøndelag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...