Gå til innhold

Samværavtale med hjelp fra advokat. Hva må jeg huske på?

Anbefalte innlegg

Pappan til barna bor utenlands, og har ignorert barna i tre år nå. Nå skal vi endelig møte hos advokat for å sette opp en avtale.

Han har ikke kontaktet de på 10 mndr, og jeg vil stille en del krav mtp at han kan besøke de jevnlig, ringe de jevnlig, sende brev etc. Slike ting han ikke har gjort til nå.

Jeg synes ikke det er ok at han oppfører seg slik han har gjort til nå. Mange flere ting har skjedd, men trenger vel ikke alle detaljene.

Han bor og jobber fremdeles i utlandet, selv om han kunne jobbet her. Det er tydelig at hans siste prioritet er barna.

Hva bør jeg ta med i avtalen?

Hva er best for barna?

Noe annet jeg må ta med i avtalen?

Fortsetter under...

Jeg tenker at han ikke" bør" ha kontakt med de om han ikke ønsker.(altså du ikke skal presse han om han ikke ønsker) for det tror jeg barna fort vil merke.

Du bør jo helt klart stille krav om han ønsker å ha kontakt.

De bør bygge opp forholdet gradvis, hyppige korte besøk i starten for så og trappe opp. Det kommer jo veldig ann på hvor gamle barna er og slik så vanskelig og si noe konkret.

Jeg ville iallefall hatt med noe om tidsfrister ol ved avlysning og evnt hva som skjer ved det ( mulig og ta igjen ol)

Hvem bringer og henter, kl og ang ferier. en standard avtale som utgangspunkt kanskje. også om du skal være tilstede.

Hei!

Han ønsker å ha kontakt me de, men det er jo så sjeldent. Og kun når det passer han å stikke innom! De siste tre årene har han putselig dukket opp 5 ganger, sagt ting han ikke holder (som at han skal ringe, komme på besøk oftere og det verste:at han skal flytte hit og se de oftere) hvorpå han forufter igjen dagen etterpå og kontakter ikke barna på flere måneder.

Nå er det gått 10 måneder, og han er her plutselig igjen.

Det er veldig opprivende for barna, og de stoler ikke på han. Minste jenta kjenner han jo ikke engang.

Av div årsaker tør jeg ikke la han være alene med de, eller ha de med seg på ferie. Han er altfor uansvarlig til det.

Han er totalt upålitelig, holder ingen avtaler. Det er derfor jeg vil ha alt svart på hvitt hos advokat.

Du skriver at han bor i utlandet, bare lurer på no. Hvordan har dere gjort det med bidrag? Betaler han bidrag for barna dine? Pappaen til dattera mi bor også i utlandet. Men verken betaler bidrag eller har godkjent noe farskap. Vet liksom ikke hva/ hvordan jeg skal gå videre med dette? Advokat kanskje? Hm. Vanskelig dette her.

Du skriver ikke hvor gamle barna er ,men du skriver at du ikke stoler på han å ha de alene, men skal skrive en samværsavtale??

Da er nok det punktet jeg ville brukt mest tid på er nettopp det med jevnlig kontakt på tlf først og fremst,.

Altså at far må vise at han ønsker jevnlig kontakt,via tlf og korte besøk JEVNLIG før det blir snakk om noe vidre samvær.

Kan da ikke være gøy for noen av barna- uansett alder om de ikke har sett han på 10 mnd. Skjer mye forandringer i et barns liv på så lang tid.

SÅ mitt råd ville vert at han må bevise dette over tid før jeg ville gått med på vidre samværsavtale.

Og ha den detaljert.

Som megler på fam.vern kontoret sa til min eksmann...legg inn varsling på mobilen din de dagene du skal ringe barnet, om du ikke klarer å huske det!!!! Sier litt om prioritering fra far da-når man ikke klarer ta kontakt uten å bli minna på det...men noen er sånn- desverre!!!!

Nei han betaler ikke bidrag etter han mistet jobben. Jeg fant nylig ut at han har fått seg ny jobb, men enda ikke betalt noe. Jeg har sagt fra til Nav innkreving, og jeg vet ikke mer hva de gjør. Det kommer visst an på om Norge har en avtale med det landet han jobber i.

Min har jo godkjent farskap (vi var gift) så jeg vet ikke helt hva du burde gjøre. Snakke med Nav først, så advokat?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...