Gå til innhold

Er det sant at kontantstøtta kun skal utbetales i 1 år i stedet for 2 som det har vært før?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er visstnok enda et tiltak for å få innvandrerkvinner ut i arbeid, var det noen som sa. Dustetiltak! Det vil ikke fungere, det er bare enda en ting som blir verre for oss andre enn for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må de gi oss bhg plasser da.

 

Lurte litt på å være hjemme med de ett år til, men har ikke råd om de kutter.

Har forgjeves prøvd bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg ventet på lenge. Jeg mener fremdeles hardnakket at barnehagen er BRA for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med barnehage ja. Men de får være grenser for hvor tidlig de skal begynne da :(

 

Nå hadde jeg ikke noen valgt men minstejenta, så hun måtte begynne da hun var 10 mnd!!! At for tidlig! SKal jeg ha en ting ønsker jeg vente til banret er 2 år.... og da hadde det vært greit med litt kontantstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at barnet har fått barnehageplass, så velger foreldrene SELV å være hjemme med barnet. Staten skal da ikke finansiere det. Syns det er hårreisende at mange faktisk KREVER at staten skal finansiere barneoppdragelsen demmes.. Nei, jeg har ment dette i mange mange år. VEKK med kontantstøtten..

 

Det er MANGE andre ting vi heller kan bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snakk om at man kan få kontantstøtte til barna er 2år og innen da har de jo krav på barnehageplass. Hvis det fortsatt er kommuner uten plass til alle barna som har krav på det, så er det jo kommunene som må bygge flere barnehager og ikke noe regjeringen skal ta hensyn til når de lager regler videre. Hvis noen ønsker å ha barna hjemme til de er 3år eller eldre, så er jo det kjempefint, men det er ikke noe staten skal være pliktig til å betale for, da får man ordne økonomien på en annen måte.

 

Når det gjelder å få innvandrerkvinner ut i arbeid, så tror jeg ikke det hjelper å kutte kontantstøtten og jeg kan ikke skjønne at det nødvendigvis er noe mål å tvinge folk som ikke ønsker å jobbe ut i jobb hvis de økonomisk klarer seg uten. Det som er viktig er jo at barna deres kan norsk når de skal begynne på skolen og da er det helt sikkert andre måter å få til det bedre på. De har jo feks forsøkt med gratis kjernetid i enkelte bydeler i Oslo, om det har hjulpet vet jeg ikke, men de har hvertfall forsøkt. Det er helt sikkert mange andre tiltak også som kan hjelpe mer enn å kutte kontantstøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kontantstøtten kan gjelde kun fra 1-2 år og at den kan økes en del så foreldre får en bedre mulighet til å være lenger hjemme med barna. Jeg og mange med meg synes det er tidlig å sende en 1-åring i bhg.

Ved en sånn ordning vil jo staten spare en del på barnehageutgifter for 1-åringer og noen av disse pengene kan gå til økt kontantstøtte.

Viktig her må være å fokusere på at mor og far deler på den utvidede permisjonen.

Tror likevel de fleste vil sende ungene i bhg som 1-åring,men flere ville fått et reelt valg. Og jeg tror det er til det beste for barna at foreldre slipper dårlig samvittighet og alt stresset jobben medfører når de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk brev fra NAV i går om at kontantstøtte var innvilget fra og med neste måned og til og med måneden før barnet fyller 3.

Jeg tenkte å søke permisjon og være hjemme til da, men må jeg ta med i beregningen at jeg kanskje ikke får kontantstøtte for hele perioden? Synes i såfall der er rart at NAV kan fatte et vedtak som sier dette for så å ikke kunne innfri det.

Når barnet er tre år blir det barnehage, men inntil da er det av mange årsaker mest naturlig for oss å være hjemme.

Men barnehage er så absolutt bra for barna ,men personlig kan jeg ikke se at de minste har det helt store utbyttet av å være der. Jobber selv i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det kommer en lovendring da, slik at de som fyller to tidlig på året ikke må vente til høsten med å få bhg plass, men automatisk får tildelt plass sånn at de kan starte på toårsdagen sin.

 

Jeg synes det er helt latterlig den måten Norge begrunner all dritt de lar gå ut over etniske nordmenn med at "vi ikke kan forskjellsbehandle innvandrere". Andre land forskjellsbehandler med god samvittighet. Tror nesten jeg vurderer å flytte til Danmark igjen. Der har de virkelig styr på tingene når det kommer til både barn og invandringspolitikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...