Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa her er 4 1/2mnd og ganske så vanskelig å roe ned, har aldri sovnet av seg selv. På dagtid har vi to muligheter;

1. Puppe henne i søvn på sofaen, og ligge med puppen ute slik at hun kan sutte litt på den når hun våkner (ca hvert 10. min - hvis ikke puppen er der, kaver hun seg lys våken) - Nei, hun tar ikke smokk.. og ja, vi har prøvd dem alle sammen :-/

2. Legge henne i vogna og trille. Hun hyyyyler fra det sekundet hun skjønner at hun skal legges ned, og til hun sovner - tar stort sett ikke lenger enn ett minutt. Da er vi avhengige av at vogna er i bevegelse, ved den minste lille stopp er det hyyyling igjen. Ikke sjangs at hun ligger våken uten å hyle!

Som sikkert overbeskyttende førstegangsmamma synes jeg ikke det er noe særlig at hun må skrike seg i søvn på dette viset - selv ikke Ferber anbefaler dette til så små barn. Og når hun ligger i vogna, så hverken ser eller kjenner hun oss heller, så hun føler vel strengt tatt at hun ligger helt alene?

Noen med tanker om dette? Eller tips til hvordan vi kan endre denne (litt håpløse) sovepraksisen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd bæresjal? Minien min roer seg veldig fint der, enten hvis jeg går tur eller holder på med ting inne. Det blir jo litt tungt i lengden, men greit å variere litt. Da er hun jo også inntil deg hele tiden :)

Skrevet

Jeg er enig i at en ikke skal la små babyer skrike seg i søvn. Vet ikke om jeg har så mange tips til deg i tillegg til det du sikkert har prøvd. Det kan være greit å lage noen rutiner for dagsovingen også som skiller seg klart fra soving på kvelden. Men det regner jeg med du allerede har :)

Har du prøvd koseklut med mykt fluffy stoff på? Enkelte babyer roer seg bedre med en slik mot ansiktet. Gjerne ha den på deg inni bhen en stund først slik at den lukter av mamma.

Jeg vet om enkelte som har hatt god nytte av en slik vugge som det her http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/barnerom/vugge/leander-vuggge.html De er ganske dyre, så kanskje du kan låne en først eller kjøpe brukt?

Håper noen har bedre tips enn meg. Skjønner du blir sliten. Forresten... på denne siden er det tips jeg har hatt nytte av http://www.sovlillebaby.com/

Lykke til!

Skrevet

ikke lett med søvn på de små.. men det går seg veldig fint med tiden! har en 2 åring nå som også slet med søvnen.

har nå en liten baby som er veldig rolig og sover mye, stor forskjell.

men før jeg fikk babyen leste jeg en del om søvn og prøvde å forberede meg mer på det enn noe annet siden jeg ikke orket en baby til med søvnproblemer. er tidlig enda.. men gode rutiner får de fra begynnelsen av.

men har du prøvd å legge ned jenten din litt tidligere på dagen? hun har vel et mønster, men om du kan legge henne til å sove før hun blir overtrøtt. tegn på trøtthet kan være blikket flakser mer, mister interesse å bable og se på deg /far, å se en annen vei kan og være et tegn, følger ikke med. å gnikke seg i øynene, gjespe er litt senere trøtthetstegn, så kommer gråt på overtrøtthet.

jenten min sov mye i armene mine når hun var på denne alder, og sov ikke mer enn 20 min om gangen. fikk ikke lange blunder på 1,5 time før etter hun hadde gått 6 mnd i bhg...

har ikke så veldig mange gode råd til deg.

men lykke til! :-)

og vit at du er ikke alene som går gjennom dette, det er slitsomt til tider.

Skrevet

Det jeg har gjort er å puppe i søvn for så å legge i vogna. Jeg legger han på puppen når han er søvning og lar han sovne der og legger han i vogna med en gang. Da våkner han litt til og merker at han blir flyttet på. Enten så snur han seg bare og sover videre i vogna, eller så vræler han og jeg må ta han opp og starte på nytt. Min er nå 6 mnd, og dette funket for oss også da han var yngre.

Har også hatt god nytte av bæresjal, men merker at han begynner å bli for tung for det nå.

Skrevet

Syng for henne!

Dersom du triller henne i søvn og hun er urolig, så syng en fast sang til henne som hun kan forbinde med søvn. Da assosierer hun søvn med den sangen og hun hører at du er der, og føler seg dermed ikke forlatt.

Mine barn har alltid sluttet og skrike med en gang jeg begynner å synge. Da har de noe å konsentrere seg om som gjør at de glemmer å skrike og de føler seg trygg siden de vet at mamma er der.

Jeg synger mye til begge mine små, og forstod plutselig når jeg fikk egne barn hvorfor det til alle tider og i mange kulturer er blitt praktisert nattasanger.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Makko, jeg ser du har svart, men får det ikke fram..

Bæresjal fungerer hvis hun er akkurat passe trøtt i utgangspunktet, men det er litt for mye vinter her ennå til at jeg vil bruke det ute ennå. Og det begynner å bli tungt ;-)

Vugge har vi testet, ikke leandervuggen riktignok, det fungerte ikke dessverre, bare hyling og kaving da også.

Ellers har vi testet koseklut, kosedyr, og vi har fast sovesang (bruker den både natt og dag). Synger for henne i det hun blir lagt i vogna, men det er hyling åkkesom!

Det fungerer forsåvidt (noen ganger!) å puppe henne i søvn før hun legges i vogna, men dette fungerer jo kun for meg som har puppen og ikke så godt for stakkars pappa :-/

Og så var det dette med å finne den rette leggetida da, ikke for tidlig, ikke for seint.. Vi prøver og prøver, men finner aldri det rette tidspunktet. Det blir enten hyling med en gang, eller så ligger hun og kaver seg mer og mer opp (selv om hun i utgangspunktet er heeelt på grensen til drømmeland), og så blir det hyling tilslutt uansett.

Så, da får man vel kanskje bare bare trøste seg med at ting går over ;-)

Men, er det inntil videre ok å la henne skrike til hun sovner i vogna så lenge hun ser/hører at vi er der? Eller bør vi kun puppe henne i søvn? Hører gjerne fra dere ;-)

Skrevet

Jeg ser ikke innlegget mitt jeg heller....

Jeg spurte om hun skrek når dere trillet tur også? ingen av mine gjorde/gjør det. Sleit lenge med dagsoving med førstemann, det var et rent helvete. Joda han sovnet ved puppen, men våknet som du beskriver etter ca 10min eller om jeg la han ned. Jeg angrer faktisk på at jeg ikke begynte med vogn tidligere (prøvde vugge ol først). At ungen sover i vogn er også viktig for at ungen skal greie å sove i barnehagen.

Om hun sovner når dere triller tur kan du prøve å gå til hun har sovnet skikkelig. Gå enten rundt kvartalet (x ant. ganger om nødvendig) eller i en park du kan sette deg ned. Gå til ungen sover godt før du stopper. Hun vil da sikkert (slik du beskriver ikke sove lenge), når hun våkner begynner du å gå igjen. Forhåpentligvis vil det da gå kortere tid før hun sovner. Gjør dette til du mener hun har sovet nok... Etter noen dager vil du (forhåpentligvis) se at hun sovner fortere og fortere og sover lenger før hun våkner. Etter ganske kort tid kunne jeg også legge han i vogna inne, stod å rugga fram og tilbake til han sovnet.

Skrevet

At hun hyler i et par minutter før hun sovner i vogna er vel helt greit, er jo ikke så mye å gjøre med det egentlig? Og det er jo slik at dere rugger den, og prøver å hjelpe henne inn i søvnen, hun ligger jo ikke alene forlatt i et mørkt rom uten noen forn for vugging eller hjelp.. Jenta mi må ofte "hyle seg litt ned", uansett om jeg bærer henne, bysser henne eller hun ligger i vogna- og noen babyer bare er sånn, de må skrike litt for å klare å roe seg ned og sovne.

Jeg bruker bæresela mi mye (Manduca), også nå som det er så kaldt ute, men jeg kler på henne godt med ull og har henne innenfor jakka mi. Det har jeg gjort i hele vinter, og det funker aldeles strålende altså=)

Skrevet

Må si meg enig i lykkeli der altså. Syns ikke det at hun må skrike et minutt i vogna før hun sovner er så dramatisk. Vi har jo alle ulik terskel på dette da, men syns ikke det er det samme som å skrike seg i søvn, og skrikekur ala Ferber. Noen babyer er rett og slett sånn at de må skrike litt før de sovner (som min ;) Han må liksom klage før han sovner, enten det er ved puppen, i bæresele, i senga eller vogna. Jeg kan ikke se at han har noen behov som er udekka, han er rett og slett bare trøtt og kjefter litt før han sovner.

Skrevet

Et lite triks som pleier å funke bra her, er forresten å vippe vogna opp på bakhjulene, slik at vognbagen kommer høyere opp og vi får øyenkontakt, og slik at jeg får vugget litt ekstra på vogna for å stoppe den verste gråten. Har selv en City cross-vogn, så vet ikke om det vil funke like bra på trehjulinger eller andre vogner med mindre god fjæring- men den spesielle duvingen som lages når jeg rugger på vogna når den står slik vippet opp på bakhjulene virker ihvertfall veldig søvndyssende og beroligende på jenta mi, som bare hyyyler ved "vanlig" trilling..

Skrevet

er også enig med lykkeli, litt hyling når dere er der må gå greit. Når minsten her er veldig trøtt hyler han til han sovner uansett hva jeg gjør, byssing i armene,bæring,vugging eller vogn gåing, det er akkurat det samme han hyler uansett. Så her har vi ikke så mange andre valg gitt, men så lenge vi er der, synger/hysjer eller lignende så han vet vi er der tror jeg det går helt fint.

Skrevet

Hei Ella =)

Har et tips som funka for oss =)

Det finnes en cd plate som er genial for å roe ned babyer og få dem til å sovne:)

Den heter ikke gråt av stein simonsen. Verdt hver ei krone.

Jeg lasta ned denne lydboka, satte en cd spiller på rommet og la lillemor i vogna inne på soverommet og satt cd`n på repeat :)

hun sover som en stein når jeg lar cd`n stå på :)

verdt å prøve ihvertfall :)

legger ved en link som du kan laste den ned hvis du vil =)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3708142&rom=MP

Skrevet

Man klarer ikke å unngå at en baby skriker bittelitt. Å la babyen skrike et minutt mens du triller henne i vogna, ser jeg ingen betenkeligheter med. (Og jeg er totalt i mot ferber-metoden uansett hvilken alder på barnet)

Skrevet

Åh, takker så mye for tips alle sammen!

Makko, den oppskriften skal følges! Er jo veldig greit å få henne til å sove litt lengre strekker i vogna uten at det på død og liv må trilles og humpes!

Og så fant vi en løsning på at hun bare skriker når hun er våken i vogna; med HSs velsignelse skifta vi over til sportsvogndelen hvor hun kan halvveis sitte når hun er våken. Og vips, blid og fornøyd i vogna, skulle nesten tro det var en annen unge! :-D (Vi prøvde nemlig bakhjulkjøringstrikset til Lykkelig & glad, og det funka!, men enda lettere med sportsvogna). Så da får vi vel heller leve med at hun ser ut som om hun må skrike litt akkurat i det hun sovner og våkner.

Og Thalia's mamma, den CDen er herved kjøpt, så da er jeg spent på å se hvordan den funker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...