Gå til innhold

Hvordan er det der med dåp igjen... bæring og lue...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet får to faddere. Den ene er tante, og derfor blir den andre naturlig nok gudmor. Hvem skal bære og hvem skal ta av lua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå trenger man jo ikke ha noen gudmor da, vi har ikke det til vår, bare fire faddere.

Av våre faddere var det to tanter som jeg visste det ville bli egling om hvem som skulle bære og hvem som skulle ta lua - så jeg bar og mannen tok av lua, så slapp vi den diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart. Men vi skal ha en gudmor vi da. Er det ikke en slags tradisjon at den ene gjør den ene tingen og den andre den andre... kanskje ikke? Jeg aner ikke jeg. Bare lurte i tilfelle noen plutselig har forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter gudmor lenger, nå er alle likestilte faddere. Men man kan jo velge at den ene bærer til dåpen og en annen tar av lua, men de får ingen spesiell offisiell tittel. Hva du selv velger å kalle det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt... tante heter tante, og den andre fadderen skal hete gudmor. Fordi vi vil det. :)

 

Det er altså ingen regel for hvem som skal hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene blir naturlig nok tante, sier du. Men om man er tante eller ikke har vel ingenting med dåp å gjøre.

 

Når det er sagt, så er begrepet gudmor et helt uoffisielt begrep så det er kun opp til dere selv om noen skal kalles det eller ikke. Ingen av mine barn har gudforeldre og ikke kunne jeg tenke meg å gjøre forskjell på faderne på den måten heller.

 

Men det er opp til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da en grenseløs kverulering. Forstår du ikke at tanta er tante også utenom dåp? Forstår ikke du hvorfor det er den andre som får lov til å kalde seg gudmor, og hvorfor tante kaldes tante? Stått opp med feil fot i dag, eller er du bare sur fordi ingen engang gidder å prøve å lure deg på 1.april fordi de vet at du er en surkenisse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra er gudmor en vanlig ærestittel, ofte på den av fadderene man velger seg i venneflokken, og som ikke er i familie. Det er valgfritt ja, men det er ikke noe galt i å bruke ordet gudmor selv om ikke alle gjør det nå mer. Jeg aner ikke hvem som gjør hva. Jeg tror ikke det er så nøye egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regel i det hele tatt. Dere bestemmer det helt selv :)

Jeg tror jeg skal ta av lua selv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall henne gudmor, trollmor eller rigmor, det er ikke en beskytta tittel. Hvem som bærer og hvem som holder lua er vel totalt uvesentlig, det er et ritual blotta for innhold, men statskirka får pengene sine fordi sånne folk som dere, som ikke er innom en kirkebygning annet enn i dåp og begravelser, gjerne vil konstruere en tradisjon man kan hjernevaske barna i. Fysj, jeg blir kvalm. Hadde dere brydd dere filla om religion hadde dere visst hva en fadder er og gjør. Selv jeg som er ateist er såpass informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg at du er frekk. Jeg vet det meste som er å vite om kristendommen. Jeg er stolt av å ha min egen skinninnbunnet, gullkantet bibel på hedersplass i stua, en annen hverdagsbibel til lesning, jeg går alltid med kors eller en liten engel rundt halsen, og har et nært og personlig forhold til Gud. Jeg har vært søndagsskolelærer i min ungdom, sunget i kirkekoret i mange år, og jeg har vært mye mer enn de fleste i kirken i løpet av mitt unge liv.

 

Jeg har der i mot faktisk ikke vært i noen barndåp, da det bare har blitt sånn. Jeg har en liten slekt, og ikke mange yngre slektninger. De eneste barndåper jeg kunne ha vært i har jeg blitt snytt for da min onkel og tante til min skuffelse har blitt humanetikere.

 

De siste årene har jeg ikke vært i kirken en eneste gang, siden jeg havnet i en ulykke og endte opp ufør og med store daglige smerter. Jeg kan derfor ikke sitte mer enn noen få minutter om gangen, og tilbringer det meste av livet mitt liggende hjemme. Det er også derfor jeg har tid til å ligge her og spørre på forumet om dette med dåpen. De jeg ellers kunne spurt om dette er på jobb, og derfor spurte jeg her inne. Jeg forstår jo nå at dette er et forum for andre ting, slik som klaging, mobbing og kjefting, og at man aldri bør stille et normalt spørsmål her inne.

 

God helg! HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1713 her:

Synd for deg at du er ufør og ikke kommer deg i kjerka, men den Norske Kirke har sine egne nettsider også, da vet du, og der står alt du trenger å vite om faddere og den foreldete tittelen gudmor! Og ikke minst tilbys du vel en dåpssamtale med presten som skal døpe barnet? Det vet selv jeg, som ikke har døpt mine, fordi jeg vil de skal velge sin tro selv i moden alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet bør haminst 4 faddere. Gudmor kan du velge å kalle det ene om det er viktig for deg, men det er bare en gammel tittel som ikke er i bruk lengre. Man trenger ikke være fadder for å bære eller ta av lua, men det vanligste er at de som er fadder + foreldre og søsken går fram, og da er det naturlig at en av disse gjør det.

 

Svingefar liker forresten å kalle seg gudfar fordi han bar minsten til dåpen og er fadder, og jeg har ikke hjerte til å ta fra han den æren han føler rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan selvfølgelig vente til dåpssamtalen og spørre presten. Jeg kan også ringe venner og familie som nå har kommet hjem fra jobb og spørre dem. Jeg kan sikkert også spørre på andre forum. Jeg valgte å spørre her, sånn i tilfelle noen visste hvordan den tradisjonen var. Det må jeg bare beklage. Jeg skulle ha visst bedre. HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver den ene er tante og derfor blir den andre naturlig gudmor. Kan ikke tanten være gudmor likegodt som noen annen? (eller fadder som det da heter nå til dags)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så du er klar over det er konfirmasjonen det punktet der barna velger selv. Dåpen er det foreldrene som står for, fordo de ønsker å gi barna sine et best mulig utgangspunkt i livet. Vil du nekte ditt barn å være et barn av Gud, inntil den dag barnet er stort nok til å forstå hva det er du har frarøvet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er faddere. Tante vil hete tante i hverdagen, og derfor er det naturlig at den andre, etter eget ønske, får tittelen gudmor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI

 

Legg dette innlegget ut på skravle istedet, da får du mange flere seriøse svar, her blir du bare "halshugget" av sure kverulerende kjerringer.

 

Vi har valgt at en av fadderne får æren av å bære barnet til dåpen, hhv min manns far til eldste og min mor til vår yngste. Vi har selv tatt av lua. Selv er jeg så heldig å få være fadder og "gudmor" (selv om begrepet ikke brukes lengre) til en nær venninnes sønn og min venninne kaller meg "gudmor" overfor sønnen og det synes jeg er veldig hyggelig:) I den norske kirke kan du velge alt fra 2-6 faddere, er valgfritt. Vi har valgt 5 faddere til våre (inkludert den som bar barnet til dåpen).

 

Bare sånn for å svare på spørsmålet, om du vil kalle den andre "gudmor" er det mest naturlig at den bærer, da det er det som ligger i betydningen "gudmor". Om du da vil at tante skal ta av lua, blir hun "luemor". Men som noen kverulerende personer over her nevnte så hyggelig istad, så benyttes ikke begrepene lengre.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fadder Sjekk ut denne linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luemor og luefar! Ja, det skal du ha meg til å tro, nå ler jeg meg i hjel! Høres ut som karakterer i Blåfjell. Neidu, til nød kan hun hete "luefadder". Men luemor, den var god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden "gud" ikke fins vil jeg ikke la barnet mitt være barn av "gud". Mitt barn får nøye seg med å være barn av meg og faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadder og gudmor er i dagligspråk akkurat det samme (uansett om kirken.no har kommet med en ny formell inndeling). Dere bestemmer selv hvem som skal bære. Lua har jeg tatt av hos mine to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gudmor kan du velge å kalle det ene om det er viktig for deg, men det er bare en gammel tittel som ikke er i bruk lengre."

 

 

Jo, gudmor/gudfar-tittelen er i høyeste grad bruk rundt om i landet!!! Selv om kirkens sjefer har "bestemt" at de ikke skal brukes lengre. Her har nok Kirken vært en smule i utakt med folket, og vi bryr oss ikke om "nymotens" betegnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...