Gå til innhold

Starte med fast føde, hvor lang tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok det før babyen deres lærte seg til å "like" fast føde? Dvs hvor lang tid før de svalget ordentlig og skjønte skje? Jeg begynte å gi grønnsakspure på onsdag, men foreløpig glir det meste ut igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med grøt til min gutt når han var litt over 4 mnd, og han bare elsket det med en gang. Det kom ikke en dråpe ut igjen! Alt gikk ned og han ville ha mer:) Jeg gir han Sinlac grøt siden han har melkeallergi, og den grøten er veldig søt på smak så kan hende det var derfor han likte det så godt. Har også prøvd med sviskemos, og det gikk ganske fint det også. Kom litt ut igjen, men tror det var siden det var en ny smak. Tror det er veldig forskjellig fra barn til barn hvordan de tar det å få fast føde. Som regel er det bare øving som skal til :)

Skrevet

Mini min skjønte ikke hvorfor han skulle gape opp for en skje.

Jeg hadde lest at man ikke skal "tvinge " inn skjeen men han nektet å åpne munnen og det lille som gikk inn kom fort ut igjen...

Etter å ha holdt på sånn i 2 uker gadd ikke jeg mer og dytta skjeen inn i munnen hans ..

(huff nå høres jeg nesten litt slem ut) meeeen da fikk han det i seg og etter å ha gjort det 3 ganger begynte han å skjønne hvordan det fungerte så nå gaper han opp og er kjempe fornøyd :)

Men jeg ga litt most frukt noen ganger på dagen også sånn at det ikke bare var på kvelden !!

Skrevet

Flere erfaringer? Min gaper heller ikke, må dytte inn.... hun er jo ikke vant til dette... men lurer på hvor lang tid det går før maten ikke abre renner ut igjen

Skrevet

For oss tok det 2 uker ca før maten ble inne.. noe renner jo så klart ut igjen men jeg ga litt most frukt på dagen også sånn at han skulle bli vant med det.. jo oftere han får mat fra skje jo bedre går det :)

Skrevet

For min gutt tok det nok 3-4 uker før han "skjønte" hvordan han skulle spise.. Han gapte villig vekk men skjønte ikke hvordan han skulle få munnen bak i svelget og ned så han "skjøv" maten ut igjen med tunga. Når han først forsto hvordan han skulle gjøre det gikk all maten ned som bare det..

Skrevet

Vi har begynt med middag også.. kanskje det er dumt fordi det ikke smaker så godt?

Min eldste tok ikke middagsglass i det hele tatt, så vil gjerne at minstejenta skal gjøre det...

Skrevet

Vi har gitt tran fra skje siden hun var 6 uker, så hun får også grøten i seg, om den bare er tynn nok. Når hun ser skjea nærme seg, gaper hun, og patter i seg grøten. De første gangene hadde vi henne i vippestolen så hun satt litt bakoverlent, også laga vi veldig tynn grøt, så den egentlig bare rant inn i munnen når hun patta på skjea. (Heter det skeia? Skeen? Skeien?)

Skrevet

Jeg ville sagt skjea ;o)

Min lille mini har fått fast føde nå i to uker, og han skjønner fortsatt ikke helt poenget. Ikke gaper han, og det meste blir skjøvet ut med tunga. Men har merka at det går lettere å gi han tran, så kanskje clue er å blande grøten tynnere?? Skal jeg jammen prøve etterpå. Har foreløpig bare gitt sviskemosblandet i grøten jeg, hvilke andre moser er det som kan gis fra 4 mnd? Han er 5 mnd..

Skrevet

Begynte med tynn grøt fra hun var 4 mnd og litt moset frukt. Og hun har gapet hele veien. Og grøt vil hun bare ha mer og mer av. Vi har gitt tran fra sprøyte og mme fra kopp fra hun var født så hun er vant til litt forskjellige metoder og kan jo være derfor hun tok det så lett. Noen som vet hvor lenge tilvennngsperioden til mat er?? Har holdt på med noen skjeer grøt om kvelden i to uker og noen skjeer frukt om dagen. Har økt etter hvert, men når er det man skal begynne for fullt?

Skrevet

Jeg har to jenter, og har begynt med fast føde til begge da de var rundt 4 mnd, begynte da med grøt. Størstejenta likte grøt med en gang, og var lett å tilvenne middag. Med minstejenta brukte jeg over 1 mnd på å få henne til å spise grøt, og hun synes enda ikke det er det beste i verden ( 6 mnd ), vi må ofte avlede henne med noe for å få henne til å spise. Så unger er veldig forskjellig, man må bare ikke gi opp og ta tiden til hjelp :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...