Gå til innhold

Trenger hjelp fra noen av dere flinke damene til å finne den rette sammensetningen av måltider og trening for å gå NED i vekt....!!! Hva må jeg gjøre annerledes?

Anbefalte innlegg

Jeg trener 4-7 timer i uken (bodypump, catslide, høypuls, stepstyrke og spinning).

Jeg spiser 6 måltider om dagen, og de ser omtrent sånn ut:

Frokost: 2 brødskiver med hamburgerrygg/skinke og tomat/agurk

Mellom: 1 frukt (kiwi, eple, pære)

Lunsj: 3-4 husmann knekkebrød med hamburgerrygg/skinke og tomat/agurk + 1 appelsin

Mellom: 1 frukt eller 1-2 husmann knekkebrød med hamburgerrygg/skinke og tomat/agurk

Middag: Vanlig middag (prøver å ha rene produkter av fisk og kjøtt.... karb.deig i stedet for kjøttdeig, kesam i stedet for rømme, fullkornspasta, osv)

Etter trening: 1-2 knekkebrød eller 4-korn med skummet melk eller frukt/grønnsaker/bær (2-3 stk)

Drikker te, kaffe, vann og skummet melk.

Spiser like sunt hele uken (skeier ikke ut i helgene engang... kan kanskje spise en hvetebolle og drikke sukkerfri brus, men ikke godis og snacks).

Har nå drevet på slik i 5-6 uker, og vekten rikker seg ikke nedover. Begynner å bli litt frustrert. Har merket at jeg har blitt litt fastere (mere muskler), men ikke at klærne sitter noe løsere.

Hvor ligger feilen?

Fortsetter under...

Hvor høy er du og hva veier du?

frokost ca 200 kcal (tynne skiver, uren smør)

lunch ca 200 kcal (+ apelsin)

mellom ca 100 kcal

middag ca 800 kcal (vanskelig å vurdere)

kvelds ca 100 kcal

frukt ca 150 kcal

melk ca 150 kcal? (ca 1/2 liter pr dag)

totalt ca 1700 kcal pr dag.

Har du forsøkt å veie maten og skrive ned alt du får i deg på en uke for eksempel-? Det hender man blir overasket over noen ting.

Ut fra hva du skriver burde du gå ned i vekt, men er du fra før ganske liten kan det være du faktisk ikke trenger så mye som du spiser.

Først og fremst, det er mye mulig at fettprosenten din er gått ned og at du har fått økt muskelmasse. Og det er jo supert men også grunnen til at vekten står stille.

Bruk heller målebånd for å se om du har "gått ned"

For meg ser det ut som om du spiser rundt 1400-1600 kcal og uten å vite hvor høy du er eller hvor mye du veier så kan det være ok for en som slanker seg (om du har "normal" høyde). Kanskje du burde få i deg litt ekstra kcal de dagen du trener. 2 egg er ca 150 kcal, eller hva med et knekkebrød med makrell i tomat eller laksepålegg?.

Ellers kan du prøve å kutte litt ned på karbohydratene.

Til frokost spiser jeg eggerøre laget av to egg

Lunsj 100 gram ja vanilje yoghurt med en ts honning og litt 4 korn + noen gojibær.

Blir jeg sulten før middag spiser jeg et sport 1 knekkebrød (bytt ut dine husmann med ryvita eller sport +) med mager gul ost/smøreost. Hamburgerygg er veldig bra.

Bytt ut litt av frukten med rå grønnsaker eller en salat.

Men jeg må si at om du merker at klærne sitter løst og at du er blitt strammere i fisken så burde du være fornøyd. Det spiller joingen rolle hvor mye du veier om du blir fastere og om du krymper:)

Jeg veier 70 kg og er 172 cm høy.

For 2-3 uker spiste jeg enda mindre enn jeg gjør nå, etter tips fra noen, så jeg har økt antall kcal per dag, men det er fortsatt kanskje ikke nok med andre ord?

Før jul hadde jeg en vektnedgang på ca 0,2-0,5 kg i uken uten å trene, jeg bare spiste mindre (og spes karbohydrater, men synes det ble mye pes å tenke karbohydrater).

Jeg vil råde deg til å melde deg inn i somebody.no. Det koster kr 125 pr mnd, men da får du også stålkontroll på hva du får i deg.

Det er også en slags kalkulator som regner ut for deg hvor mange kcal du skal ha i deg i løpet av en dag. Den tar hensyn til høyde, vekt, alder og aktivitets nivå.

Ikke tenk så mye på karbohydratene, men prøv å byttet ut ett brødåltid/knekkebrømåltid med noe annet, salat feks (med ost eller linser eller kjøtt i). Bytt ut rafinert ris med fullkornsris, hvit pasta med fullkornspasta osv.

Jeg vet ikke hvor mye du spiser i og med at jeg ikke vet vekten på det du får i deg, men i og med at du trener såpass mye vil jeg tro at du kunne ha godt av litt flere proteiner kanskje.

Men prøv somebody, eller vektklubb eller vektklubben, en av de er gratis!

Hei:-)

Jeg synes faktisk det høres ut som du spiser litt mye jeg. Hadde jeg spist de mengdene du spiser så ville jeg definitivt gått opp i vekt. Men det er meg da og jeg går lett opp i vekt.

Og du har et meget godt poeng med de karbohydratene. De er fyfy om du skal ned i vekt.

:-)

Annonse

Hvorfor skal du ned i vekt? Du har en bmi på 23 noe som er helt perfekt.

Hvor mye har du lyst til å gå ned?

Du er ikke overvektig så da blir det nok vanskelig å gå ned i vekt. Den erfaringen har i allefall jeg, de først 10 kg (overvekt) er "lette" å få av, mens de siste 3 er nesten umulige å få av selv om en lever på samme kostholdsplan.

Hei,

Når du skriver ned dine måltider, noe som er veldig bra, ser jeg med en gang hva som kan være årsaken.. jeg sier KAN da alle er forskjellige, men likevel vil jeg komme med en god anbefaling til deg, da det er mange som har svært gode resultater etter de startet opp med LCHF.. : Altså;Low carb high fat.

Jeg anbefaler deg å sjekke ut og få kunnskap om kostholdet som jeg og mange andre mener er det rikitge for oss mennesker. Det er overhodet ikke vanskelig, men det krever at man setter seg litt inn i næringsstoffer; hva de er og hvordan de virker inn på kroppen.

Jeg er selv slank, men spiser LCHF pga helsefordelene ved det. Jeg har også mer overskudd og treningen er blitt bedre.

Et annet tips er å finne ut om du får nok vitaminer og mineraler. Anbefaler å ta kosttilskudd, spes C-vit, tiamin, d-vit, magnesium osv.

Lykke til og håper du finner ut hva som er best for deg:-)

Dr. Hexenberg og Dr. Dahlquist har skrevet flere bøker om LCHF, disse er gode. Helsemagasinet VOF er også riktig godt!! =)

Jeg brukte somebody da jeg slanket meg. Fungerte kjempebra!

Jeg fulgte med på kalorier inn og ut og gikk ned ønsket 7 kg på under to mnd.

vektklubben.no - gratis og du får kontroll på hva du spiser!:) (Grete Roede sin vektklubb)

Anbefales, har gått ned 10kg til nå kun ved hjelp av den!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...