Gå til innhold

Integrering av innvandrere. Bomiljøer med bare innvandrer hvor normenn må flytte fra..

Anbefalte innlegg

Så på TV2 innslaget om læreren som flytter til Hamar pga. at det nesten bare er innvandrere - som er lite integrert i det norske samfunnet- på stedet han bor i dag. (stovner Oslo). Foreldre kan ikke norsk, kan ikke kommunisere med lærere og bhg. personale.

Vi får flere og flere slike områder i Osloområdet.

Skremmende og så feil behandling av innvandrere.

Politikerne må virkelig våken snart og ikke bare snakke. Det er ganske alvorlig at vi faktisk må rømme fra bomiljøer fordi innvandrere har "tatt over". Skjønner godt at nordmenn ikke vil at barnet deres vil gå på skole med 95 % utenlandske. Språkproblemer f.eks. forsvinner ikke bare i løpet av en generasjon som mange antyder, jeg tror ikke vi skjønner at dette problemet kommer til å fortsette, om ikke bli verre.

Hva mener dere ? noen erfaringer ?

Fortsetter under...

Må nordmenn flytte fra? Hva skal det liksom bety? Jeg tror du har misforstått hva som er høna og egget...

Jeg tror vel helst at ghettoisering er en effekt av nedprioriterte og derfor billige boligområder. Alltid vil det finnes gode og dårlige strøk, og så lenge innvandrere er "underklasse" i Norge vil de komme til å bosette seg i de billigere strøka. Så oppstår en ghetto. Vi må bare sette inn støtet på å opp-prioritere de boligområdene som trenger det og gjøre dem attraktive for alle, da vil også norske familier bosette seg der.

Jeg har masse erfaring etter 10 år i Groruddalen og valgte akkurat som barnehagepedagogen å flytte da eldste begynte på skolen.

Ja, det er et kjempeproblem, og nei det har ingen enkle løsninger. De fleste innvandrerne i Groruddalen har selv kjøpt sine leiligheter, man kan ikke nekte dem å kjøpe, kan man vel? Leilighetene er bygd for 50-tallet, stort sett med 1-2 soverom. Det er for lite for de fleste nordmenn når man får et barn eller to. Da vil vi ha større plass. Så det er flere grunner til at nordmenn flytter fra dalen.

Man kan tvinge folk på språkkurs, man kan oppmuntre dem til å jobbe, man kan gi dem gratis kjernetid i barnehagen og på SFO. Man kan forlange at ungene skal snakke norsk når de begynner på skolen. Og mobbing er mobbing uansett om man ertes for mørk hud eller salami. Alt dette gjør man allerede i varierende grad.

Man kan ikke tvinge dem til å komme i bursdag, man kan ikke tvinge unger med ulik bakgrunn til å bli bestevenner, man kan ikke forvente at nordmenn inviterer de somaliske naboene med på hyttetur. Jeg har gitt litt opp. Hvis de ikke ønsker å bli integrert, hvis de vil holde seg for seg selv - værsågod! Så lenge de følger norske lover og regler og ikke forventer at ethvert offentlig kontor kan skaffe tolk på timen og selv tar problemene med å ikke beherske språk - lykke til!

Jeg mener at vi må akseptere at noen er anderledes, men aldri at noen mobbes eller diskrimineres uansett hvilken vei det går. Norsk lov går foran alt, utover det må de gjerne gå i telt for min del.

Ja jeg vet ikke helt. Nå vet jeg ikke hvem du er 09.35, men ville du hatt ditt barn i en klasse med nesten bare innvandrerbarn?

Ditt barn kan ikke kommunisere med de andre barna på en skikkelig måte, barnet ditt får ikke undervisning som er tilstrekkelig for han han klarer seg gjennom grunnskolen, får ikke delta i bursdager, fritidsaktiviteter, etc. som dine venners barn ?

Skjønner det med ghetto, billige områder osv., men mange har faktisk flyttet til disse områdene for mange år siden og må nå flytte pga. overnevnte problemer.....

Jeg skylder på både det norske systemet og innvandrerne selv som ikke har tatt ansvar for integrering. Jeg mener det må være et minstekrav å lære seg språket og integrere seg når man flytter til et nytt land.

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...