Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt oss på babysvømming før første gang i dag med lilletassen på 11 uker :)

I den forbindelse lurer jeg på hvordan dere gjør det i garderobe etc?

Fint hvis noen kunne ta seg tiden til å beskrive (litt i detalj :P) hvordan dere gjennomfører babysvømmingen :)

Evt. lure tips tas også imot med takk!

Har noen erfaring med Husebybadet i Trondheim?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tenkt oss i pirbadet for første gang om ikke så lengre, så dette lurer jeg også veldig på!

Skrevet

Vi vurderte også pirbadet, men syntes 1800 kr for ti ganger var litt dyrt. Så vidt jeg har forstått koster det mellom 1200 og 1300 for et klippekort på Husebybadet (10 klipp, hvor både far og mor kan være med).

Så da prøver vi ut Husebybadet i første omgang :)

Skrevet

Slik gjør jeg det:

Først gir jeg henne mat i garderoben, før jeg legger henne på et stelleundelag på gulvet mens jeg dusjer! Tørker meg (baby liker ikke våt og kald mamma) og kler av babyen. Tar på henne badebleie og pakker henne inn i et stort badehåndkle, også går vi inn i svømmehallen! babyer skal ikke dusje på forhånd der jeg er!

Etter svømminga dusjer jeg av henne i dusjen før jeg kler på henne . Lar henne ligge på stellematte på gulvet mens jeg dusjer. Tilslutt gir jeg henne mat. Hun er som regel kjempe sulten etter badinga!

Tips: ta med minst 2 håndkler til babyen!

Lykke til, er kjempemoro!

Skrevet

jeg har ingen erfaring, men har veldig lyst til å begynne med det, og tenkte også husebybadet. vet du om det er noen aldersgrense? litja er bare 7 uker enda.. og er det organisert eller gjør man bare som man vil?

Skrevet

Har bare vært en gang på babysvømming, men har hatt henne med i bassenget utenom et par ganger.

Tar av henne ytterklærne i gangen, det er alltid veldig varmt i garderoben. Har jeg bilstolen med, ligger hun i den, med strømpebukse og body, mens jeg kler av meg og dusjer. Så kler jeg av henne, pakker inn i håndkle og går ut i svømmehallen. Har vært i forskjellige basseng, en plass er det langt mellom garderoben og dusjen, da legger jeg henne på dusjematte ved siden av meg mens jeg dusjer. Kler da av meg selv først mens hun ligger i bilstolen (du kan feks kjøpe yogamatte e.l for en bilstol tar jo mye plass) - så kler jeg av henne og tar på badebleie. Legger badematta (de fleste basseng har sånne, du kan spørre før du går i garderoben) ned og spyler med varmt vann, for de blir veldig fort kalde. Der ligger hun å spreller mens jeg dusjer. Små babyer trenger ikke dusje før man går i vannet, for da blir de veldig fort kalde.

Du vil få beskjed fra instruktøren hvordan de bruker å gjøre det, og hvilke regler som gjelder. (les tips fra vår instruktør her: http://www.babysv.no) Babyen skal ikke være så veldig mange minutter i vannet første gang. Jeg var i badeland med babyen for et par uker siden, da bada vi litt, gikk opp og pakka henne i håndkle og varma henne litt, før vi bada litt mer. Så gikk vi i garderoben og skifta til vanlig bleie, pakka henne i flere håndklær, la henne i bilstolen som jeg satte en trygg plass som jeg hadde oversikt over mens jeg svømte litt. Hun sovna og sov 30-45 minutter, så gikk vi i dusjen og ga mat etterpå.

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe om aldersgrense, så jeg tror ikke de har det.

Ellers tror jeg det er et mere fastsatt opplegg med instruktør på pirbadet, mens det er mere fritt på husebybadet. Mener å ha hørt at det er en form for instruktører der også, men at det ikke er noe fast "program" man skal gjennom. men de er der hvis du ønsker hjelp/tips.

Passer vel egentlig best å svare på dette i ettermiddag når vi har prøvd det ut :)

Skrevet

Hei

Vi begynte først da mini var 6 måneder og han satt selv, men vi og alle de andre på babysvømmingen kledde av baby flrst og tok på badetøy, deretter kledde vi av oss selv. Begge går deretter i dusjen og dusjer baby og mamma samtidig. Legger baby ned på golvet og mamma vasker seg ferdig. Har med 2 håndklær, et til garderobe og på vei til svømmehall samt når du frakter baby tilbake til garderoben og et til etter du har skylt kloren av baby.

Det som var veldig kjekt (så de andre gjorde det og adopterte tipset) var å sende mannen i dusjen kjapt etter svømmingen, mens mor skyldte av baby og gikk deretter og møtte mannen utenfor garderoben og overgir baby for påkledning etc, slik at begge voksne får dusjet ordentlig etter svømmingen. Vi tok aldri med egen stellematte, bilstol inn i garderoben etc, det er nok å holde orden på likevel. La de på håndkledet på golvet når de var tørket og hadde fått på bleie (var godt og varmt i garderoben) om en ikke leverte over baby til partneren.

Jo mindre utstyr, jo enklere, da det ofte er fullt i garderoben. Det var enklere når han var mindre, nå går han rundt og det er mye mer å passe på. Tips: når de begynner å gå selv eller reise seg opp, ta på de sokker i dusjen så de ikke sklir så lett.

Skrevet

Gutten min er 4 mnd og vi bader med badenymfene.

Vi ventet til han ble såpass stor slik at han klarte å holde hodet selv og at vi ikke må være sånn super forsiktige.

Er en baby med oss som er 2 mnd gammel og de får ikke vært like " aktive" som vi er.

I garderoben gjør jeg klar mini mens pappa'n gjør seg klar så møtes vi ute i bassengområde hvor han tar over minsten mens jeg går inn igjen å gjør meg klar.

Skal du bade alen er det flere som har badebøtter man kan fylle opp med litt vann og plasere ungen oppi.( da er det også en fordel at barnet klarer å holde hodet selv.) Så kan du gjøre deg klar...

På babysvømmingen er det litt sang, litt dukking, "svømming" på magen og ryggen osv. Det varier nok fra sted til sted hva man gjør.

Etter svømmingen tar jeg lillegutt , tørker han å kler på han pysj mens pappa'n dusjer og gjør seg klar. så møtes vi i gangen hvor han tar over mini og kler på han uttertøy mens jeg dusjer meg. Er du alene blir det å bruke badebøtte her også !

Eneste tipset jeg har å komme med er at det er letter hvis baby er litt eldre og at baby bør sove å spise litt før man bader, da blir de ikke så fort sinna :)

Lykke til :)

Skrevet

Vår rutine:

Jeg har allrede på meg bikini under klærne da vi skal bade. Så legger henne på stellebordet/benken og skifter på henne, på med badebleie og badedrakt.

Så tar vi med oss et håndkle, dusjer begge to og så tuller jeg henne inn i håndkle.

Så er det ut i bassenget, med hånkle liggende ved kanten.

Så er det opp av vannet, tulle henne inn i håndkle, og så inn i garderoben. Der dusjer vi igjen, og jeg kler av henne i dusjen og vasker henne (uten såpe). Så tusler vi inn i badstuen og er der i 1-2 minutter og varmer oss skikkelig.

Så er det ut og legge henne på stellebord/benk og kle på henne, amme henne pysj og nattbleie, og så kler jeg på meg og vi fyker ut :)

MEN, i dag skal vi på ikea og kjøpe en slik stellematte i plast. Det er ofte dårlig plass til å stelle på offentlige bad, Etter et slikt kurs er det mange barn som skal stelles, og det må gjøres raskt før barna blir kalde. Dvs: problem!

Så med en stellematte kan den lille legges på gulvet, trygt og godt, og ikke minst rent :)

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd :)

Synes det gikk kjempebra i dag. Ingen skriking - kun litt klynking av og til. Så ut til at lillegutt trivdes godt i vannet :)

Vi hadde med oss pappan også. Syntes det var greit å kunne levere ungen til han etter at ungen var ferdigstelt (både før og etter badinga). Så fikk mamman dusja ordentlig, hun også!

Forresten stemte det jeg sa over vedrørende Husebybadet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...