Gå til innhold

Hvorfor bruker dere vogn på barn som er 3+ som fint klarer å gå selv??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og som ikke sover når de er i vognen heller,men blir kjørt rundt?Er det for at det er lettere for dere og spenne de fast og ha kontroll eller hva er det?Syns det ser merkelig og rart ut når så store barn sitter i vogn...ihvertfall når de nærmer seg 4-5år +++.jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de iblant går utrolig langsomt og i feil retning, osv.. Ikke helt forenlig med et tight tidsskjema, hvis man feks er på vei til jobb.

 

I'll see you when you get there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker utrolig dom, HI!

Det kan være flere grunner for at4-5 åringer sitter i vogn.

Problemer man ikke kan se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der og mine sluttet med vogn når de begynte å gå omtrent.

Og jeg tenker på fol der mor og far går rundt og surrer i byen eller andre ting,der de fint klarer å gå selv.Er det slitsomt for de voksne og måtte passe på den lille?

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du kanskje bil? Vi har feks ikke det, og da skal jeg love deg at man trenger vogn, i alle fall til min 3-åring. Han blir jo trøtt i beina etter en stund, selv om han elsker å gå selv. Synes du bruker en litt forenklet forklaringsmodell, HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har heller ikke trengt å bruke vogn til de som er 3+, men vi har bil og friske barn. Er ikke alle man kan se det på. Man kunne også trodd at min 2 åring var en på 3+ pga. høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også jeg ser mange store unger i vogn. kan jo være noe bak som jeg ikke vet, selvfølgelig, men noen ganger tror jeg helst det er for foreldrenes behag de sitter der. Gutten min sluttet med vogn før han var 2 år, han ville heller løpe (han gikk ikke, han løp.....har roet seg nå da), og da tilpasser jeg meg hans tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være slitsomt å passe på enkelte barn, spesielt om man er tvunget til å gjøre innkjøp når man er i byen. Er ofte derfor jeg er i byen i alle fall. I tillegg kan man ha vognen til å laste/frakte varene i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at dere tenker slik.

Det kan jo være problemer vi ikke ser..

Tantebarnet mitt på 3 år, hun tas ofte for å være både 4-5 år..

Hun bruker 116/122 i klær. Men det er fordi hun er så utrolig lang og tynn. Men, hender seg hun bruker vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, lurte litt på det samme selv da førstemann var tre, han var ferdig med dagsoving og hadde vært vant til å gå mye selv fra han var to år og ble storebror. Ville ikke falt oss inn å putte ham i vogn da han var over tre (det vil si, det var et par ganger han ville låne trilla til lillesøster når hun gikk selv da, men det så jo rart ut med armer og bein som stakk langt utenfor ;-) )

 

Nå bruker vi vogn hjem fra barnehagen (ca en kilometer, for det meste bakker) rett og slett for å få med oss alt hjem. Skal ha med matbokser, drikkeflasker, våte klær, tursekker osv for to barn, og det tar plass, særlig nå i disse søletider. Treåringen sitter ofte i vogna hele eller deler av turen, og går noen ganger hele eller deler av turen. Bruker ikke vogn i andre sammenhenger lenger.

 

Selvfølgelig kunne vi heller droppet gåturen hjem fra barnehagen og kjørt bil slik mange andre gjør, sånn for å gjøre HI lykkelig :-) Men hvis det er noen trøst regner jeg med at vi setter bort vogna for godt når sommeren kommer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er stax 3 og vi kommer til å bruke vongen i alllefall frem til neste sommer.

 

og da blir det enten drosje som NAV må dekke eller rullestol. Jeg ruller ikke rullestol opp i barnehagen i mange minus grader og masse nysnø.

Ikke etter å ha lest HI sine meninger om dette temaet!

eller med litt omtanke nå så tror jeg kanskje at jeg skal kreve drosje allerede nå jeg.

Vi har 10 min å gå til barnhagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode grunner til å bruke vogn:

 

- man har en lang vei å gå og ungen blir/er sliten

- man har mye som skal fraktes sammen med ungen

- man har dårlig rygg, så dersom det er behov for bæring som en nødløsning har man et stort problem

- man skal gjennom et trafikert og uoversiktlig område

- man har flere barn, noe som gjør det vanskeligere å holde styr på hver enkelt

- ungen er ikke 3 år, det bare ser sånn ut

- ungen har et fysisk problem

- ungen er uregjerlig og foreldrene orker ikke alt maset med å holde styr på dem

 

osv, osv....

 

Dette var det jeg kom på i farten. Jammen er jeg smart som faktisk klarer å tenke meg til en del grunner selv gitt!!! Ikke bare tro at alle er i samme båt som meg og at min måte å gjøre ting på må være den eneste rette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det kan jeg fortelle deg.

Jeg brukte vogn til jenta mi fram til et par-tre måneder før hun ble 4 fordi vi har nokså lang og trafikkfarlig vei til bhg, ingen bil, og storebror skulle også holdes styr på.

 

Men så slutta jeg, fordi jeg syntes det ble "teit" å kjøre en så stor unge i vogna, og gjett om veien til og fra barnehagen ble mye mer besværlig da vi slutta med vogn.

 

Men da slipper i hvert fall folk som deg å lure på hvorfor jeg bruker vogn til en stor unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg godt fortelle deg - jeg LØPER til barnehagen i full fart nedover bakkene. Da er jeg i bhg på 3 minutter til forskjell fra 20 om hun skulle ha gått selv. Jeg velger av miljøhensyn å gå/løpe de få hundre meterene istedenfor å kjøre bil, men jeg ser ingen grunn til å forkorte nattesøvnen vår med 20 min for at hun skal få gå selv.

 

På vei hjem er det veldig greit å enten sitte i vogn oppover alle bakkene eller ihvertfall kunne legge alt av sekker, parkdresser og poser oppi og gå selv om hun vil.

 

Jeg anbefaler ellers vogn når det er glatt, sa kan man fint løpe uten å falle.

 

Noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du HI, da gutten min var 2 år løp han også rundt.

Plutselig en dag begynte han å falle, så ble bena hans som gele.

Han ble lagt rett inn på Riksen med diagnosen Guillian Barret Syndrom!!

 

Nå er han over 5 år og forsatt under opptrening. Kuttet ut vogna da han var nesten 4, ingen kan nå se på han hva han var gjennom.

 

Ikke dra alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som ser merkelig og rart ut i denne verden, men det betyr vel ikke at din spesielle oppfatning er så viktig.. Vi hadde ALLTID ei paraplytrille med til vår fem-åring når vi skulle være lenge i byen. Blir du aldri sliten og trenger hvile, du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde 500 meter unna barnehagen. Men det var bare oppover bakker på hjemturen, og jenta mi på 3 nekta å gå, etter en lang dag i barnehagen. Og jeg måtte BÆRE henne stort sett hele veien. Så ja. Jeg skjønte godt hvorfor de andre foreldrene brukte ei vogn/trille da de kom og henta barna sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst unngå å bruke vogn på min datter på litt over 3 år, men det er ikke så lett. Vi har ca. et kvarters gangavstand til bhg, altså hvis jeg går alene. Med henne tar det ca. 40 minutter (mer hvis hun slår seg vrang, hun vil da bli båret, noe jeg sier nei til, hvorpå hun legger seg ned midt i gata og nekter å flytte seg. Da har vi gjerne en maktkamp gående en 20 minutters tid før vi kommer oss videre).

 

Når man skal hjem etter jobb å lage middag så er 40 minutter ++ myyyyyye... Når ungen er sliten og trasser og vil bli båret samtidig som jeg har med meg laptop fra jobben + matvarer, så er det et jævla herk å komme seg hjem fra den barnehagen. Er helt svett når jeg kommer hjem de dagene jeg ikke har vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det fordi datteren min har en hjertefeil som gjør at hjertet ikke greier å frakte nok blod/oksygen rundt i kroppen. Dette fører igjen til at hun blir utmattet. Dette kan ingen se på henne.

 

Skal jeg da la være å ta henne med på tur?

 

Andre årsaker kan være travle dager, lange turer hvor det er greit med avlasting. Og mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en vogn til veslefrøkna på 3 år, som utelukkende brukes til tur fordi det er litt for mye forlangt at en treåring skal klare å gå en halvannen times tur i hurtig tempo. Utover det, så får kid'n gå selv! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skjønner jeg ikke vitsen med å henge seg opp i hva andre gjør. Selv har jeg ikke bil da jeg måtte selge den da jeg ble permittert, så vi sitter på nabodama til bhg om morgenen. Barnet er 4 år, men hadde vi ikke hatt noen å sitte på måtte vi brukt vogn. Tar ca 20 minutt for meg å gå i rask gange, så hadde jo fint brukt en del lenger tid med en trøtt 4-åring frem og tilbake.

Nå skal det sies at vognen ikke er brukt siden han var 2,5 år men ja: det hadde blitt en realitet om vi ikke hadde hatt noen å sitte på.

 

Videre syns jeg det er frytelig synd lese svarene her. Både jeg og andre skjønner at dette kun er et forum, men syns det er skammelig at folk som har syke barn føler de "må" forsvare seg. Trist å lese, uavhengig av tema, at mange her inne har barn med sykdommer. Tenker på alt dere som foreldre må ha vært gjennom, ikke minst hvor redd dere må ha vært.

Bruk vogn med god samvittighet, og send stygge blikk tilbake om dere får noen.

Alt folk får seg til! Slike må virkelig være usikre på seg selv som henger seg så opp i hva andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å se en annen vei hvis du synes det er så ille!

 

Min treåring sitter sjelden i vogn, men en og annen gang skjer det. F.eks. om hun er sliten og småsyk og vi skal hjem fra barnehagen og jeg har masse jeg skal ha med. Skulle jeg brukt bilen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt vogn frem til nå (han er snart 4 år) pga at han har hatt litt svake ankler , det er langt å gå til bhg , mye bakker og fordi at jeg er delvis lam i begge armene så jeg klarer ikke å bære han .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...