Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk påvis det i dag etter å ha tatt glucosebelastning. Noen med erfaring om hva som skjer videre nå? Har lest litt på nett, og funnet ut at mitt blodsukker var så høyt at det skal henvises til spesialist. Jeg er 34+2 i dag.

Hva innebærer det? Lavkarbodiett? Insulinbehandling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg fikk påvist svskapsdiabetes for 3 uker siden , fikk kostholdråd av legen som gikk på :

Lite brød,pasta,ris, poteter (helst fullkornspasta, bygg/villris)

Ikke banan ,mango, druer

Ikke sjokolade (kokesjokolade går ann)

Mye fisk, magert pålegg .

Var tilbake denne uken for ny sukkertest , den første lå på 8,8 og denne gangen lå den på 9,8 og legen min skal sende en henvisning til Ullevål og da må gå til den diabetessykepleier/jordmor . Får ul 1 gang hver 4 uke til uke 30 og annhver uke frem til termin .

Er 24+6

Hvor høyt var blodsukkeret ditt ?

Skrevet

Jeg fikk også påvist dette i uke 34. Hadde bl sukker på 8,5 etter glukosebelastning. Fikk kun beskjed om å passe på kosten ift sukker og karbohydrater. Ble i tillegg sendt på ekstra ul på sykehuset for å måle str på baby. Fikk påvist en stor baby i magen, og skal tilbake på ny ul i uke 37. Hvis baby blir veldig stor blir jeg muligens satt igang før termin- Frister jo ikke å føde en super stor baby......

Blir også fulgt opp med ukentlig blodsukker hos fast legen, men ellers var det ingen andre oppfølginger. Har vel en lege som er over gjennomsnittet avslappet til dette, så han mener det ikke er så farlig.......hmm.

Lykke til i alle fall:-)

Skrevet

Hei. Fastende blodsukker var 5.0. Etter å ha drukket glucosen var den 9.2.

Ble testet for dette forrige svangerskap også, men da fikk jeg ikke utslag.

Har høyt symfysemål, og har hatt det siden januar. FIkk ikke påvist spesielt mye fostervann under den ordinære UL, men som sagt ble magen veldig stor etter jul.

Jeg skal på sykehus og snakke med lege og jordmor mandagen, spent på hva de sier da. Grunnen til at jeg har den timen er at jeg ønsker ks. Akkurat nå føler jeg meg så sliten, og ønsker bare at baby skal komme ut. Har lett svangerskapsforgiftning, svangerskapskløe, ekstrem bekkenløsning og i tillegg helårsallergi, og får ikke bruke mine vanlige medisiner, så svangerskapsdiabetes på toppen av det hele gjør meg frustrert.

Mener å ha lest på nett at er blodsukkert over 9 så skal en bruke insulin??? Har du begynt med det?

Skrevet

Hei.

Jeg tror at så lenge blodsukkeret er under 9.0 så skal det kunne holdes i sjakk med kost. Er det over 9 vurderes insulinbehandling.

Jeg satser på at baby kommer vha ks, og blir tatt før termin. Har en god del andre plager også.

Lykke til du også.

Skrevet

hei kjærevene

Din historie er veldig lik min! Fikk påvist svangerskapsdiabetes da jeg var omtrent like langt på vei som deg. Har ikke hatt utslag på sukker i urinen, men ble testet med glukosebelastning pga høyt symfysemål og mye diabetes i familien.

Blodsukkeret lå på 9,0 etter glukosebelastningstesten. Det er akkurat grensen for å få oppfølging på Rikshospitalet istedenfor fastlege, så jeg går der fast hver onsdag. Tar ikke insulin, kun kostholdsregulering, og det har fungert bra. Hver onsdag måles blodsukkeret, både øyeblikkets blodsukker og langtidsblodsukker, dvs gjennomsnittet over de siste 3 uker. Så er det fast runde innom jordmor, endokrinolog og ultralyd nesten hver gang. Er veldig fornøyd med oppfølgingen!

Kostholdsreguleringen har fungert godt på meg. Kommer til å ta med meg mange av de gode vanene videre, men må innrømme at jeg gleder meg til etter fødsel, når jeg ikke trenger å være fullt så streng! Blir litt lei...

Jeg holder meg til de aller groveste brødsortene, unngår juice og godterier, drikker lettbrus og fun light. Unner meg en kaffe latte per dag og unngår ellers melk. Fullkornspasta og fullkornsris går greit i små mengder. Potet ligger jeg helt unna. Tar et eple i ny og ne, og da sammen med et måltid. Det verste er å ligge unna boller, for det er har jeg skikkelig kick på. Hadde det da jeg ventet storesøster også... Men hvitt bakverk er visst det aller verste jeg kan innta. En trøst er at de ekstra babykiloene er forsvunnet. Har faktisk gått ned flere kilo etter at jeg la om kostholdet, så da blir det vel mindre å slite med etter fødsel.

Lykke til videre, du kommer nok fort inn i det!

Skrevet

Hei :)

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 23 tror jeg det var. Hadde sukker i urinen, og ble tatt glucosebelastning. hadde lavt fastende, men 10, 7 etter drikken var inntatt. ( er ikke i risikogruppen, men har mye diabetes i familien)

Ble sendt henvisning til ullevål, og fikk time en uke etterpå hos dia sykepleier.

Hun gikk gjennom kosthold med meg, og vi skulle prøve dette først for og se effekten. Har hatt kjempe god effekt av det, og er langt unna noe bruk av insulin, heldigvis :) Langtidsblodsukker, og kortids blodsukker er godt under 6 :)

Er skrevet flere gode tråder her i det siste om diabetes og kosthold. Så nesten enklere og bare søke opp disse :)

Jeg fikk ikke noe ul den timen, siden det ikke var lenge siden den ordinære. PÅ ullevaåll har de ett skjema de følger om når du skal de ulike tingene.

Annenhber uke er det inn til dia sykepleier

Uke 28, 34, 36, 38 og 40 er det ul

uke 36 + en uke til er det sparketest i tillegg.

Man må sette av mange timer når man skal inn til sykehuset, fordi det er mye venting.

Jeg er forresten 35+ 4 i dag.

Masse lykke til( jeg syns ikke det har vært noe stress med og få diabetes, koser meg med masse godt og spise)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...