Gå til innhold

Garnerlosjens vårrapport!

Anbefalte innlegg

Det er usedvanlig stille i garnerlosjen denne våren... ligger snøen fremdeles?

Jeg kan melde om snøklokker! Ny hage ble overtatt i dag, hurra, og mellom trær og litt tilfeldig spredt i plenen har vi nå snøklokker :-) Spennende tider i møte for å se om det er noe mer som popper opp. Forventingene er lave. Ingen opplagte bed noen sted, bare litt trær og busker. Men overaskelser kan jo dukke opp.

Herrrlig vår!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143090583-garnerlosjens-v%C3%A5rrapport/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest amandine

Gratulerer med ny hage!! I min hage har jeg gåsunger på selja bak huset, scilla, snøklokker, klosterklokker og begynnende krokus..

Og da jeg kom i bhg i går hadde Kamikaze på 2,5 år jammen meg funnet løvetann! Må innrømme at da bhgdamen sa han hadde funnet løvetann var jeg først overbevist om at hun var helt teit, jeg trodde sikkert det var hestehov. Men neida, løvetann! Da Kamikaze senere skuller fortelle mormor på tle hva slags blomst han hadde funnet hadde han glemt hva den het, men mester i assosiasjon tenkte seg om et øyeblikk og fortalte gøledesstrålende: Mommo! Jeg fant tigerbomst!

He, he, tigerblomst er helt klart godkjent.

Jeg plantet i høst mine løker i to krukker i håp om litt vår på trammen i nytt hus.... men akk, krukkene ble stående ute i vinter, så nå spørs det om det kommer noe. Er krokus der, og den burde vel vist seg nå.

Har vært ute og tatt farvell med gammelhagen (snufs), der kan det rapporteres om spirende stormarikåpe, 2 blader på rabarbraen og 4 cm gressløk! Gåsunger i tilgrensende kommune bedd.

Jeg måtte google klosterklokker, og nå må jeg visst løpe ut i nyhagen for å sjekke hva jeg egentlig har, har bare beskuet de på avstand :)

Krokusen blomstrer i sørveggen :o) Diverse andre løker spirer (husker ikke hva som er hvor, må sjekke plantegninga)

Klippet bort visne stengler og blad i bedet og stusset toppen av halve hekken igår. Resten får stå til en annen dag. Fremdeles mye snø i det meste av hagen.

Men i kjelleren vokser og gror det! Blomkarsen er på vei ned på gulvet, Lobeliaen er blitt skikkelig knubbete, Fuchsiaen spretter og jeg vurderer å synge for georginene. Er veldig spent på om de våkner i år også...

Annonse

Sang kan aldri være feil!

Å, i mitt flyttelass fant jeg et knytte med blomkarsefrø! Plukket fra blomkarsen jeg hadde på terassen i fjor. Hvordan går jeg frem for å få frem nye blomkarser av disse? Pusse? Legge i vann? Rett i jord?...

Har fått stemor av svigermor, men de bor i en glasskrukke inne.

:-)

Gjest amandine

Den gjør det, kjære deg! Det må du aldri tvile på! Det er lizm litt sånn fact of life vøtt! Og masse fine frø man kan prøve seg på. Skal tro om jeg får jordbær i år? Tror selv markjordbærene(fikk ikke ett eneste ett til tross for tusenvis av frø! Trenger de et år og godgjøre seg på?) må i potte, unger og snegl i uskjønn forening tar knekken på alt. Eller dvs ungenes mor plantet jorbæråker akkurat der hvor man kan skli. Ikke lurt. Tar meg et glass vin og tenker over saken. Kanskje burde lage plantegning som ordentlige folk gjør. Jeg er mer av typen kast-opp-i -luften-og-se-hvor -det-lander. Det blir som oftest bra, men ikke alltid.

Da blir det rett i jorda. Her er vel faren for nattefrost over vil jeg tro, men tempen må kanskje bli litt høyere først? Jeg må ut å skjøpe skokker også!

Her er litt hagedrømmer til deg Anne-B :-)

http://www.viivilla.no/bygge-eget-drivhus.aspx

Skal ikke plante ut, men så frø... og tenkte altså å så de rett i jorda ute (for jeg skal nemlig på lang påskeferie, så da passer det dårlig med innendørsspirer) :-) Eller MÅ man så inne... neiii, er noe som heter frilandssåing, ja?

Annonse

Tokatter, temperaturen høres fortreffelig ut! Jeg drar og kjøper solkrem og setter meg på flyet på søndag! ...for usa er jo et lite land, så det er sikkert 29 over hele fjøla.... jeg tenkte å satse på orlando :-) Kan du plante sommerblomster til jeg kommer?

Bare kom! Det var sikkert 29 i Orlando også, og er det ennå, men det har kjølnet ned betraktelig her nå. Snups gikk på skolen i lue og vanter i morges, og jeg jogget med ørevarmere og hansker. Men solen skinner og alt er bra.

Tulipanene er begynt å komme opp av jorden og er behørlig sprayet med coyote-urin så deer holder seg unna.

Sommerblomstene er sådd innendørs og er ca. 2 cm. høye. Holder det? Du må nok kjøre i ca. 24 timer for å komme hit fra Orlando, så kanskje de er blitt litt høyere når du er kommet.

Gjest sug lut

Åkei da:

En scilla har knopp, en villsådd kattost har masser av grønne blad, noe jeg ikke husker men vet jeg satte som løk titter opp med fete små mørkerøde topper (kuleløk???), og div krokus eller snøklokker eller begge titter opp såvidt. Ellers er det fremdeles snø mange steder, selv omdet er mindre for hver dag med spaing.

Og jeg har sådd, erteblomster, kosmos og tagetes i mengder, og skal så solhatt, blomkarse, storkenebb og noen akeleier som er grønnaktige og lukter rart, står det, de er dessuten feilbestilt og derfor sikkert skjebnebestemt.

Og ungen kom hjem med karse. Da er det påske. For faan.

Fire av kjøkkenvindutomatplantene har fått anlegg for blomsterklaser, jeg tror at jeg kommer til å se gule blomster på samtlige i løpet av et par dager. Dvs. tomater innen mai, DET er tidlig det!

Juhuu.

Og penispaprikaen vokser den og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...