Gå til innhold

Er det arvelig å ikke kunne si bokstaven R?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å si R ordentlig, og nå det gjør heller ikke sønnen min på 5 år. Jeg klarer det delvis når det er snakk om om hele ord, mange som ikke legger merke til det, men jeg klarer ikke å liksom rulle på R'en om dere skjønner.

Sønnen min klarer det ikke i det hele tatt og sier akebjett, pannekakej osv osv.

 

Snakker bra ellers, så tror ikke det er pga dårlig hørsel eller noe.

 

Barnehagen sier at det ikke vil bli gjordt noe med saken før han begynner på skolen, men det synes jeg er litt sent!

 

Og nå går jeg og bekymrer meg da vettu, at han skal bli ertet og sånt når han begynner på skolen :(

 

Noen som vet om det er arvelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok "arvelig" kun fordi du ikke sier r selv.

Jeg hadde tatt han til logoped slik du får fikset det med en gang. Her er jeg uenig med barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og min tante kan det heller ikke og jeg har aldri lært det. Søsteren min kunne det ikke da hun var 5, men fikk da hjelp av logoped og lærte seg det. 6 åringn min harnettop lært det, men 4 åringn kan det fortsat ikke. Vi får se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne talefeilen og har aldri hørt at dette skal være arvelig. Men husker jo jeg gikk til logoped på barneskolen, og det ble sikkert bittelitt bedre. Du har kanskje også det? Husker fortsatt øvelsene med å si ra-re-ri osv. Du kunne jo øvemed han selv. Men tror det er mange som ikke klarer å si r når de er små, men så løsner det plutselig. Begge mine brødre var elendige i den alderen, men ingen av de har problemer med det i dag. Tror det går helt fint jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kontakter jeg en logoped? hvor finner jeg det da?? ;)

 

Han kunne ikke si L heller. Det ble også J. Alt var jo med J en stundt;) Men det har gått seg til det siste året.

 

Pappaen ruller skikkelig på R'en om han vil, men virker ikke som om det har "smittet" over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en søskenflokk på 7 som ikke kan uttale r. En eller to av dem høres det mindre på nå som de er blitt eldre. Synes det er litt spesielt. Ingen av foreldrene som jeg kan høre har noen talefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk til logoped en gang bare. Ble jo noe bedre, og mange hører det ikke en gang. Det er jo ikke sånn at jeg går rundt og sier God mojgen, jeg hetej Tjude ;)

 

Men noen voksne gjør jo det, og det vil jeg jo da gjerne at mitt barn skal slippe om det er noe jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det der kan ligge i genene ja... Mannen min kan ikke si r (rulle-r), og det kan heller ikke de 3 søskene hans (de yngste gikk til logoped uten at det hjalp). De har liksom laget sin egen skarre-r. Barnet vårt på 5 sier heller ikke r, så tror kanskje han har fått farens gener der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...