Gå til innhold

Hjelp/Tips til planlegging av måltider/innkjøp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som handler bare en gang i uka, hvordan greier dere det? Er det ikke vanskelig å vite hva dere får lyst på til middag "så langt" fram i tid? hehe. Jeg ønsker å bli bedre på å planlegge innkjøp og måltider, men det er så vanskelig. Blir ofte at vi er innom butikken opptil flere ganger i uka, noen ganger nesten hver dag og handler ofte noe ekstra når det blir så ofte. Har noen ganger greid å kjøpe inn middag til flere dager og da er det så godt å slippe å tenke ut noe til middag hver dag, men det er vanskelig å greie dette i lengden synes jeg. Og av og til når vi har handlet inn til nesten en uke så ender det med at vi likevel "mangler" et eller annet som gjør at vi må på butikken likevel..Hva gjør dere? Skriver dere matplan? Eller handler dere bare inn 7 middager + brød, melk, pålegg osv på butikken i farta? Har dere mye basisvarer i hus?

 

Trenger råd og tips! Vil gjerne bli mer økonomisk når det gjelder dette pluss at jeg vil spare tid og ergelse ved å måtte dra så ofte på butikken og finne på middager..

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi handler inn litt ekstra når det er gode tilbud på ting som er greie å fryse. Vi har derfor bestandig kjøtt/fisk til 5-10 middager og en del frossne grønsaker liggende. Det gjør det enkelt å ta imot uventede gjester ol uten å måtte handle.

Vi lager ikke middagslister, men kjøper inn mer eller mindre de samme tingene hver uke, bare med noen variasjoner. Hver uke spiser vi for eksempl grønsaker som kålrot, paprika, gulrot, sqash, løk, selleri, agurk og tomat. Det sørger vi derfor for bestandig å ha i huset. I tillegg kjøper vi inn ting som vi har lyst på den uken. Slik gjør vi med andre ting også.

 

Når vi skal lage middag gjør vi det med utgangspunkt i det vi har. Det fungerer fint.

 

Vi passer også på å bare kjøpe inn til ca 5 middager i uka. De siste dagene spiser vi rester, eventuelt sammen med pannekaker, grøt eller en enkel suppe.

 

For oss er ikke poenget å spare penger, det vet jeg faktisk ikke om vi gjør, men å spare tid. Det er deilig å kunne dra rett hjem og begynne på middagen uten å måtte i butikken først. Jeg tror også det gjør det enklere for oss å spise sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for tips, kanskje jeg ikke trenger å kjøpe inn 7 middager da, men vi har ikke så stor fryseplass så er begrenset hva vi kan kjøpe inn å lagre på, men kan jo kjøpe inn en del basisvarer iallefall. Jeg vil gjerne spare penger, men også spise sunt og som du sier slippe å dra på butikken etter jobb, tror at ved å handle sjeldnere oppnår man alt dette. Tenkte å prøve fra neste uke nå.

 

Hvis noen har fler tips så kom med de! :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker søndagkveld til å gjennom hva vi har, og hva vi trenger.

Googler etter middagsinspirasjon på nettet (elsker å prøve nye ting).

Så skriver jeg handleliste ut i fra dette. Har en kalender på kjøkkenet hvor jeg skriver hva vi skal ha til middag.

 

Handler mandag og fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager middagslister. Gjerne for 4-5 uker i slengen. Jeg ble rett og slett lei av å finne på noe til middag fra dag til dag. Er gravid med varierende matlyst, så var det opp til meg kunne vi droppet middag flere ganger i uka. Syns da det fungerer bedre å planlegge for flere uker.

Lager handleliste 1 gang i uka hovedsaklig basert på neste ukes middager. Går gjennom skap og skuffer, kjøleskap og fryser for å se hva jeg har og ikke har av hva som trengs til middagene.

Man lærer seg etterhvert til å vite hvor mye som går av melk/juice brød, pålegg og frukt, så går stort sett greit å handle en gang i uka. Skriver ned etterhvert om det går tomt for noe, f eks vaskemidler, toalettpapir, basisvarer og sånt.

 

Har en del basisvarer, men lager mye fra grunnen av så en del av middagene må planlegges i detalj.

Handler ofte stort, f eks 2 kg frosne kyllingfileter i stedet for en pk på 2 el 4 stk, mye å spare på det. Kjøper også fisk, kjøtt, kjøttdeig, pølser o.l. på tilbud og fryser ned.

 

Vi er ikke så strikte at vi ikke kan supplere i løpet av uka. Men ser da at det har en tendens til å bli mer enn planlagt, så prøver å unngå det.

 

Vi sparer nok 1500-2000 i mnd på å gjøre det på denne måten. Klarer oss nå på 4000-5000 på mat i mnd, 2 voksne og en 2 åring, og snart en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev ned en meny for fire uker, ulike retter hver dag, og laget en tilhørende handleliste til hver uke, handlet hver mandag. Kan bruke den 4-ukersmenyen noen ganger før vi går lei og gjør justeringer. Og legger opp slik at man kan bruke rester eller ingredienser fra dagen før til neste middag så man slipper å kaste mat, feks pastasalat dagen etter pastamiddag, da er pastaen klar fra dagen før. Har kun laget plan for man-fre, så da blir det en liten helgehandel i tillegg da, men vi har ikke bil, så det blir ikke overkommelig å handle kun en gang i uka, for tungt å bære...

 

Vet ikke hvor mye penger vi sparer, men vi sparer ihvertfall mye tid, før handla vi hver dag, og å stå i kø i kassa på butikken er en tidstyv uten like. Og herlig å slippe å tenke på hva man skal ha til middag hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler mandag og fredag.

 

Mandag planlegges middag for tirsdag, onsdag, torsdag og fredag. Fredag for lørdag, søndag og mandag.

 

Vi er sånn at vi bytter ofte om på dagene med middagene om vi ikke har lyst på det vi har planlagt en dag.

 

Og så lager vi handleliste ut fra det vi trenger til disse middagene (da mangler man jo ikke noe når dagen kommer). Og ofte er middagene basert på hva vi har ting av fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...