Gå til innhold

rettigheter og medmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo..

Min samboer og jeg er snart tre mnd på vei (hurra) Vi lurer på hvordan vi kan få lik rettighet på barnet, da vi har fått høre to forskjellige ting om denne saken.. Vi har vært i kontakt med adopsjonsfirma som mener vi må gifte oss for at vi skal ha lik rettighet på barnet. Mens vi har lest en del om medmor på nettet, og der står det at man ikke må være gift for å bli medmor. Har man ikke lik rettighet når man er medmor. Hva skal vi gjøre eller hvem skal vi kontakte slik at dette er i orden før barnet kommer ut ?

Takk på forhånd for alle innspill =)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har ikke så veldig mye peiling på dette. Men det virker som det har litt å si på hvordan måte dere har gjort det. Feks er det forskjell på om dere har fått behandling i danmark med anonym donor eller i norge med åpen donor. Medmor kan ikke blir medmor før etter fødselen om dere har blitt behandlet i danmark feks. I norge kan man søke før fødselen og dette kan være klarert før slik at permisjoner o.l er i orden til da.

Dere trenger ikke gifte dere, men dere må ha vært samboere i minst 2 år på samme folkeregistrerte adresse mener jeg.

Det er iallefall mye info på llh sine sider og også noe info på nav sine sider :)

Skrevet

så vidt jeg vet holder det at man har samme folkeregistrerte adresse på tidpunktet for inseminasjon! men ja, det er stor forskjell ift til dette med åpen og anonym donor,

Skrevet

Tror nok ikke det holder med samme adresse ved inseminasjon, men hvem sjekker det egentlig? :P tror det står i bioteknologiloven at man enten må være gift eller vært registrerte samboere i 2 år på samme adresse :)

• 2 uker senere...
Skrevet

nei det står ikke varighet der, men for å blir registrert samboer må dere ha bodd på samme adresse i to år :)

Alle blir jo ikke registrerte samboere selv om man deler en leilighet i 6 mnd.

Skrevet

Alle som oppfyller kriteriet for barnløshet og lovens krav om partnerskap kan søke assistert befruktning hos oss. Assistert befruktning ble før i tiden ofte omtalt som kunstig befruktning, og loven definerer dette som et partnerskap hvor paret er gift heller lever i et ekteskapsliknende samboerforhold. Normalt tolkes dette som to års samboerskap med samme adresse. I felles ekteskapslov for heterofile og lesbiske par, som trådde i kraft 1. januar 2009, likestilles heterofile og lesbiske par med hensyn til retten til assistert befruktning.

www.medicus.no

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei

Rettighetene kommer an på om du har åpen eller ukjent donor.

Dersom dere har ukjent donor så får ikke "den andre" rettigheter som medmor før etter fødsel, og en må søke om stebarnsadopsjon.

Dersom dere har åpen/kjent donor fra godkjent klinikk, som feks strokklinikken eller ivf oslo, så kan dere få rettigheter som medmor før fødsel. Send "søknad om medmorskap" til Folkeregistermyndigheten, Skatt nord, Personregisteret, 9613 Hammerfest.

Dere må legge ved:

- Samtykkeskjema som dere fylte ut før inseminering

- Dokumentasjon fra godkjent helsestell som bekrefter at assistert befruktning har funnet sted, og at barnet har rett på å få vite hvem donor er ved fylte 18 år

- Dokumentasjon på felles adresse ved insemineringstidspunktet - folkeregisteret.

Adr til skjema:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/andre/skjema-2/skjema-for-medmorskap.html?id=560049

Vi fikk godkjent medmor før fødsel for vår sønn som ble født i juli 2011.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...