Gå til innhold

Til Blomstre og dere andre som lurer på 1-litersgrensen: Helsedirektoratets svar ang. mengde morsmelkerstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått svar fra helsedirektoratet!

Det kan vel fortsatt diskuteres hvorvidt det er forskjell på om babyer blir overvektige av mm eller mme tenker nå jeg. Det er vel ikke bra om de blir overvektige uansett? Men iallefall er problemet at de kan bli overvektige, ikke at nyrene ikke tåler det. Så om babyene utvikler seg normalt og ligger innefor normalkurve, så er selvregulering greit, slik jeg tolker det? :) Her er mailen jeg fikk (har kuttet ut navn og slikt):

Mengde morsmelkerstatning

Vi viser til dine mailer datert 14. desember 2010 og 6. januar 2011 angående teksten på Matportalens sider om en øvre grense på mengde morsmelkerstatning på 1 liter per dag til spedbarn under 4 måneder.

Når amming ikke er mulig, eller det er behov for annen melk enn morsmelk, bør det gis morsmelkerstatning i hele første leveår. Fast føde bør introduseres fra ca. 6 md alder, men ikke tidligere enn 4 md fordi nyrene ikke er ferdig utviklet før det.

Energibehovet til et barn på 3 md er i gjennomsnitt 365 kJ/kg kroppsvekt per dag (Nordiske næringsstoffanbefalinger 2004). 97 persentilen for vekt ved 3 md alder er 7,9 kg for gutter og 7,3 kg for jenter (Vekstkurver basert på Vekststudien i Bergen 2009, Knudtzon et al 1988). Av dette kan man anslå daglig energibehov for hhv gutter og jenter:

Energibehov ved 3 md alder

Gutter: 7,9 kg x 365 kJ/kg kroppsvekt: 2884 kJ/dag

Jenter: 7,3 kg x 365 kJ/kg kroppsvekt: 2665 kJ/dag

Energiinnholdet i 1 liter morsmelkerstatning er 2600-2800 kJ (noe varierende etter type morsmelkerstatning). Én liter morsmelkerstatning vil med utgangspunkt i disse tallene dekke energibehovet til de aller fleste barn på 3 md. Det er bare ca. 3% av norske gutter på 3 md som vil ha et så høyt energibehov at de trenger mer enn 1 liter morsmelkerstatning per dag (ved bruk av morsmelkerstatning med et energiinnhold på 2800 kJ/liter).

Vedvarende bruk av større mengder morsmelkerstatning enn 1 liter per dag, vil derved for de aller fleste barn på 3 md innebære et høyere energiinntak enn energiforbruk, og derved økt risiko for utvikling av overvekt.

Ved ernæring med morsmelkerstatning bør vektutviklingen følges nøye på helsestasjonen, og mengden morsmelkerstatning tilpasses slik at barnet har en vektøkning i samsvar med helsestasjonens vekstkurver. Dersom barnet får mer enn 1 liter morsmelkerstatning per dag over tid, er det spesielt viktig med nøye oppfølging.

Iht Helsedirektoratets nye retningslinjer for veiing og måling i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, skal barn som ligger utenfor normalområdet av vekstkurver vurderes for å avklare økt risiko for overvekt (ev. undervekt i nedre område).

http://www.helsedirektoratet.no/helsestasj...en___nasjonale_faglige_retningslinjer__792574

Det er vist at rask vektøkning i spedbarnsalder og de første 2-3 leveårene er forbundet med økt risiko for senere overvekt (Nasjonale faglige retningslinjer for veiing og måling i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, Helsedirektoratet 2010).

Morsmelkerstatningene som selges i Norge skal være i tråd med de kravene som stilles for denne type produkter i forhold til sammensetning og innhold av næringsstoffer. Det er noen forskjeller i innhold av næringsstoffer i de ulike morsmelkerstatningene, men alle produktene skal være i henhold til krav gitt i Forskrift for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080813-0936.html

Vi vil oppdatere denne siden på Matportalen, og takker for innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er der virkelig noen som teller kalorimengde på maten til små babyer? For meg høres det passe sykt ut

Skrevet

Det sies (og står på matportalen.no, iallefall fram til nå), at babyer ikke skal drikke mer enn 1 liter mme i døgnet fordi det kan være skadelig for nyrene. Mange sliter med dette, fordi babyen vil ha mer, og vi har derfor prøvd å komme til bunns i dette. Nettopp fordi flere også synes det er vanskelig å regulere melkeinntaket til babyene, og lurer på om det virkelig er slik at man skal gjøre det.

Skrevet

Som flaskemamma så vet jeg at det ikke er enkelt å beregne, men å snakke om overvekt og kaloriinntak på små babyer, og små barn, henger ikke helt på greip.

Greit nok at man ikke skal overfore barnet, men alle babyer (flaske eller pupp) må selvsagt få den maten de trenger og har behov for.

Man kommer langt med sunn fornuft og næringsvett.

Skrevet

Å herregud! Kjenner jeg blir eitrende forbanna her!!

Dette er bare helt tragisk! Skal flaskebarna nå få "skylden" for at man ser en økende tendens til overvektige barn? Når man tenker på hvor få barn som får mme i stede for mm, er det merkelig med et så ekstremt fokus på overvekt hos disse barna.

Det har aldri vært så mange barn som blir fullammet som i dag, og aldri har det vært så mange overvektige barn som i dag!? Da virker det rart å skylde på mme.

Mitt første barn ble fullammet i 4 mnd, og var en skikkelig tjukkas! Han ville spise pupp absolutt hele tiden, og det sa hs var helt supert!

Han lå godt over gjennomsnittet på vekt, men så lenge han ble "tykk" på mm, så spilte det ingen rolle?!

Merkelige greier! Er det virkelig forskjell på kroppsfett fra mm enn fra mme? Det tviler jeg virkelig sterkt på.

Denne målingen og reguleringen av mme barn er bare helt tragisk, og det hele minner meg om en masse synsing, og en del av propagandaen om å fremme amming!!

Skrevet

jøss, så da er det rett og slett bare pga kalorier og vektoppgang?? Dette med nyrene er bare tull altså...?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Derfor har jeg pushet en del på for å få forandret informasjonen på matportalen, siden veldig mange mødre følger det som står der, og er bekymra for å gi mer enn en liter! Jeg håper folk kan slappe mer av nå, så lenge de hører på helsestasjonen at babyen vokser fint og sunt, og ikke henger seg opp i mengden. Vet flere driver og gir babyen vann når den er sulten fordi de overskrider litersgrensen, og baby og foreldre er frustrerte fordi babyen ikke kan drikke seg mett. Håper dette kan ta slutt etter hvert!

Jeg synes mailen jeg fikk fra Milupa (produsent av mme i Tyskland) var så fin (se en tråd om det på flaskemelkforumet), den var forklarende og informativ. De sier at man ikke har noen mål på puppen som beregner melkemengden der, og når ammemødre får gode og runde babyer er det helt greit, mens man blir sett på med strenge øyne av helsepersonell når man har en rundt baby som får mme. Mens man egentlig skal være glad for at babyen vokser og er god og sunn! (Ikke ordrett dette altså, men det var det som var innholdet).

Skrevet

Synes det er helt utrolig altså! Og INGEN forklaring på hvorfor det ikke er skadelig for nyrene lenger?

Dette oser av så mye synsing og propaganda MOT mme at jeg blir uvel..........

Skrevet

Jepp, har lest mailen du fikk fra Milupa, og synes de gav et fantastisk flott svar! Er så uendelig enig med dem...

Kjenner ekstra mye på dette da jeg denne gangen har måttet gi babyen min mme fra han var 4 dager gammel.

Lillebror legger like mye på seg som storebror (som fikk kun mm i 4 mnd), og de begge har ligget godt over gjennomsnittet i vekt. Men kan ikke forstå at det er verre for lillebror å legge godt på seg av mme enn det var for storebror å legge godt på seg med mm.

Nei, jeg er så provosert at jeg dirrer her i sofaen!!

Skrevet

Til HI:)

Kjempe bra informasjon, tusen takk:)

Har en prematursønn som veide 1149 g ved fødsel. I dag er han 5 mnd. 9 uker korrigert. Fikk mm de første 7 ukene, mme etter det.

Han veier nå 6770 gram og er verdens deiligste sunneste unge:)

Klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...