Gå til innhold

Helsedirektoratets svar ang. mengde morsmelkerstatning

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått svar fra helsedirektoratet!

Det kan vel fortsatt diskuteres hvorvidt det er forskjell på om babyer blir overvektige av mm eller mme tenker nå jeg. Det er vel ikke bra om de blir overvektige uansett? Men iallefall er problemet at de kan bli overvektige, ikke at nyrene ikke tåler det. Så om babyene utvikler seg normalt og ligger innefor normalkurve, så er selvregulering greit, slik jeg tolker det? :) Her er mailen jeg fikk (har kuttet ut navn og slikt):

Mengde morsmelkerstatning

Vi viser til dine mailer datert 14. desember 2010 og 6. januar 2011 angående teksten på Matportalens sider om en øvre grense på mengde morsmelkerstatning på 1 liter per dag til spedbarn under 4 måneder.

Når amming ikke er mulig, eller det er behov for annen melk enn morsmelk, bør det gis morsmelkerstatning i hele første leveår. Fast føde bør introduseres fra ca. 6 md alder, men ikke tidligere enn 4 md fordi nyrene ikke er ferdig utviklet før det.

Energibehovet til et barn på 3 md er i gjennomsnitt 365 kJ/kg kroppsvekt per dag (Nordiske næringsstoffanbefalinger 2004). 97 persentilen for vekt ved 3 md alder er 7,9 kg for gutter og 7,3 kg for jenter (Vekstkurver basert på Vekststudien i Bergen 2009, Knudtzon et al 1988). Av dette kan man anslå daglig energibehov for hhv gutter og jenter:

Energibehov ved 3 md alder

Gutter: 7,9 kg x 365 kJ/kg kroppsvekt: 2884 kJ/dag

Jenter: 7,3 kg x 365 kJ/kg kroppsvekt: 2665 kJ/dag

Energiinnholdet i 1 liter morsmelkerstatning er 2600-2800 kJ (noe varierende etter type morsmelkerstatning). Én liter morsmelkerstatning vil med utgangspunkt i disse tallene dekke energibehovet til de aller fleste barn på 3 md. Det er bare ca. 3% av norske gutter på 3 md som vil ha et så høyt energibehov at de trenger mer enn 1 liter morsmelkerstatning per dag (ved bruk av morsmelkerstatning med et energiinnhold på 2800 kJ/liter).

Vedvarende bruk av større mengder morsmelkerstatning enn 1 liter per dag, vil derved for de aller fleste barn på 3 md innebære et høyere energiinntak enn energiforbruk, og derved økt risiko for utvikling av overvekt.

Ved ernæring med morsmelkerstatning bør vektutviklingen følges nøye på helsestasjonen, og mengden morsmelkerstatning tilpasses slik at barnet har en vektøkning i samsvar med helsestasjonens vekstkurver. Dersom barnet får mer enn 1 liter morsmelkerstatning per dag over tid, er det spesielt viktig med nøye oppfølging.

Iht Helsedirektoratets nye retningslinjer for veiing og måling i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, skal barn som ligger utenfor normalområdet av vekstkurver vurderes for å avklare økt risiko for overvekt (ev. undervekt i nedre område).

http://www.helsedirektoratet.no/helsestasjon_og_skolehelsetjene/publikasjoner/veiing_og_m_ling_i_helsestasjons_og_skolehelsetjenesten___nasjonale_faglige_retningslinjer__792574

Det er vist at rask vektøkning i spedbarnsalder og de første 2-3 leveårene er forbundet med økt risiko for senere overvekt (Nasjonale faglige retningslinjer for veiing og måling i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, Helsedirektoratet 2010).

Morsmelkerstatningene som selges i Norge skal være i tråd med de kravene som stilles for denne type produkter i forhold til sammensetning og innhold av næringsstoffer. Det er noen forskjeller i innhold av næringsstoffer i de ulike morsmelkerstatningene, men alle produktene skal være i henhold til krav gitt i Forskrift for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080813-0936.html

Vi vil oppdatere denne siden på Matportalen, og takker for innspill.

Fortsetter under...

Supert Hanna30!

Men det var da voldsom til dveling over kcal... En liten unskyldning for at de har drevet oss til vannvidd med dette pratet om skade på nyrene hadde gjort seg... Eller i det minste en forklaring på hvorfor de ikke lenger mener at det er skadelig for nyrene?

Jeg skal få oppdatert tråden min, men det kan ta litt tid. Jeg er på flyttefot og sikkert uten nett noen dager nå.

:-)

• 1 måned senere...

Juuhuu, matportale .no har oppdatert sidene sine - skal få ut fingeren jeg også.

Og med dette legger vi 1-liters-regelen DØD en gang for alle!

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/Spedbarn/skal_spedbarn_kun_ha_1_liter_morsmelkerstatning_i_dognet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...