Gå til innhold

Noen her som har blitt satt igang og vil fortelle litt om det??


**Lykke**

Anbefalte innlegg

Jeg blir satt igang neste fredag, da er jeg 27+1 og skal ha nr to.

Kjenner at jeg er litt nervøs så jeg lurer på hvordan dere andre opplevde det.... Fikk beskjed om at hvis jeg er moden nok tar de vannet så er det igang, og hvis ikke skal de prøve først med ballong...

 

Og hvis noen har gode tips til hvordan jeg kan bruke denne siste uken til og bli mere moden så takker jeg for det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27+1?? Er det noe galt med babyen?

 

Hvis du blir satt i gang er ballongkateter det vennligste. Å ta vannet er det "skumleste" - så vit hva du går til :)

 

Hvis du vil bli moden hjelper sex. Sæd inneholder prostaglandiner som også finnes i den medisinen de bruker når de skal sette i gang fødsel med modningspiller (Cytotec). Når man har sex produserer kroppen også massevis av Oxytocin som er det kroppen trenger mest av for å lage rier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det skumlest og ta vannet forresten..?? Jeg trodde de kun tok vannet hvis jeg er moden nok og at da blir forløpet noenlunde normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en dag over termin. Våknet på morgenen att vannet gikk..

Men så att det var grønt. Så dro til sykehuset og ble satt igang med 2 modningspiller.

Hadde 1 cm åpning i 7 timer. Så åpnet jeg meg 9 cm og i tilegg var jenta ute på under 2 timer..

Uhm.. Tja.. Fin fødsel da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på overtidskontroll 11. dagen over. Fikk modningsakupunktur (hehe, som visstnok mange tar i uuker før, skulle visst gjort det jeg også...).

Og så ble jeg strippet 2 ganger. Jeg dro hjem, fikk noen smårier på natten, men sovnet igjen.

Fikk 1.modningspille kl 10.30, og skulle ha neste 6 timer senere. Vi gikk og gikk og gikk og gikk, spiste middag, slappet av litt, og gikk og rier, og gikk og rier. Ca halv fem fikk jeg ctg registreringen på, og riene kom hyppigere, og vannet gikk. Legen og jordmor kom, 5 cm åpning, tette, voldsomme rier, og ble trillet inn på fødestua. Klarte ikke stå eller snakke. Heftige korte rier. Lystgass og kun 1 ampulle Fentanyl. Gutten var ute kl 20.

 

Modningsakupunktur, sex, bringebærbladkapsler(?)

 

Lykke til!! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det ofte kan føre til riestorm, at man får rier som gjør at ikke kroppen henger med i prosessen, man lager gjerne endorfiner (kroppens eget naturlige smertestillende) i god symbiose med naturlig oxytocin og rier. Det er jo absolutt ikke farlig altså, men les litt om det! Det finnes forøvrig lite evidensbasert forskning som taler for eller imot amniotomi, dette har jeg fra meget kompetente jordmødre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann ble jeg satt igang med modningspiller. De forsøkte å ta vannet, var ikke moden nok. Måtte ha to modningspiller og da det begynte å skje ting tok det 3 timer ca til barnet var ute. Ungen kom uten at det var "klart", måtte klippes og revnet mye.

Med andremann hadde jeg rier som stoppet opp. Jordmor tok vannet og da startet rier raskt opp igjen etter en halvtime, ungen ute etter halvannen time etter dette. Veldig fin fødsel nummer to.

Var på overtid med begge de to første ungene btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg igjen her.. Jeg fikk forresten riestorm i nesten 6 timer.

Riene varte i 3 MINUTTER og det var 20 sekunder mellom riene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lagt inn onsdag for og settes igang. Satt ballong på morgenen, da jeg ikke var moden. Mener jeg hadde den i 10 timer før de tok den ut igjen, men det var ingen fremgang.

 

Torsdag morgen ble det satt gelè og heller ingen fremgang. Satt ny gele sent på ettermiddagen. Natt til fredag begynte riene. Nurket ble født fredag ettermiddag med keisersnitt. Det ble tatt med keisersnitt fordi jeg ikke fikk nok åpning og at jeg hadde et keisersnitt fra før.

 

Alt gikk fint og det var ikke noe vondt før riene startet.

 

Husk: Ingenting blir bedre av at man uroer seg :-)

 

Lykken til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våknet på morgenkvisten av at vannet gikk og det var misfarget. Dro da til sykehuset, hvor vi ble satt i gang med modningspille. Det tok litt tid, siden riene ikke kom i gang. Så det ble to modningspiller før ting plutselig satte i gang. Det var ubehagelig å få pillene og riene ble veldig kastet over meg.

Men det ødela absolutt ikke noe for fødsels opplevelsen!:)

 

Lykke til med fødselen!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt i gang i uke 35.

Jeg hadde svangerskapsforgiftning og hadde vært inn/ut av sykehuset i 3 uker. Fikk modningstabletter 2 ganger (husker ikke hvor lang tid det var imellom mellom)

Hjerterytmen til Thias var ustabil, så jeg hadde den måleren på magen hele tiden. Jeg var kjempesliten og sovnet med den på. Pappa'n til Thias skulle hjem en tur rundt kl 19, få levert hundene til pass og hentet kamera + barnetøy osv. Vi ble fortalt at det kom til å ta litt tid.

 

Kl 16 (og det husker jeg presis fordi jeg så på klokka) våkner jeg i enorme smerter... vannet går og riene er i gang.... Thias blir født kl 17.35, jeg hadde ca 25 rier på den tiden. Det gikk så fort at kroppen min gikk litt i sjokk. Ingen skjønte egentlig hva som foregikk - mannen min forklarte at jeg har veldig lav smerteterskel, så dette kom til å bli veldig vondt for meg. Jeg lå 45 min på 4 manns rom på føden - så 30 min i gangen, før jeg fikk en fødestue. Vi var såvidt kommet inn der da jordmoren fikk et bekymret blikk og ropte ut døra: "Her går det fortere enn vi trodde - få opp en barnelege & pleier NÅ, jeg kan se hodet!"

 

Endelig ble jeg tatt på alvor!

 

Men - kroppen min var veldig klar for å få denne ungen ut - legene hadde stoppet fødselen 2 ganger tidligere samme uken før jeg hadde fått perm på lørdagen. Mandag kveld kom jeg inn igjen og Thias ble født på tirsdag :)

 

Vi hadde verken kamera eller barnetøy når skatten vår kom.

 

Thias hadde det bare bra, men han var blitt liten i magen og passet ikke helt i huden sin. Men kroppen min var veldig sliten og jeg var avhengig av kateter de første 2 dagene. Bena mine fungerte heller ikke som de skulle det første døgnet pga sjokket.

 

Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble satt i gang på termindagen. Jeg var så moden at de kunne starte med å ta vannet, så sånn sett er ikke min igangsettelseopplevelse helt ekte for det er gjerne bruk av modningstablett/ballongkateter og så drypp som kan gjøre at det blir hardt. Uansett, etter at vannet var tatt sa de at de ville vente omtrent halvannen time for å se om jeg fikk gode rier av meg selv før de evt satte drypp. Tok vel en halvtime før jeg kjente litt som raskt ble til vonde tette rier. Det gikk veldig fort. Hver ri kom merkbart tettere og ble mye vondere enn den forrige. Etter halvannen time hadde jeg 5 cm og jordmor syntes det gikk veldig bra. Så gikk det bare slag i slag. En ri eller to til og jeg fikk pressrier. På 20 min hadde jeg fått fra 5 cm til full åpning og det var bare å trykke og to timer etter første lille ri kom gutten ut. Veldig intenst når det går så raskt, men likevel utrolig mye bedre enn den forrige fødselen. Man blir så sliten når det tar tid, og formen var mye bedre nå.

Lykke til, håper det blir en fin opplevelse. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, kjekt og høre at ikke alle opplever det så trumatisk. Får bare håpe jeg er litt moden så det ikke tar så lang tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lagt inn en uke før termin pga svangerskapsforgiftning. Fikk ballong på kvelden og hadde den i 18 timer eller noe. Det funket på meg så kl 12 dagen etter tok de vannet og om natten igjen kl 00.56 var lillegullet vårt ute :) Ingen dramatikk i dette for min del, det mest "dramatiske" var vel at jeg hadde litt feber underveis og hjertelyden til småen gikk opp. Men det gikk helt fint. Og at han var over 5 kg var jo litt voldsomt også.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...