Gå til innhold

Redusert stilling og pensjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-)

Jeg har lyst til å gå ned i stilling(jobber 100%). Det er nå barna er små, og jeg vil ha energi og mulighet til å finne på noe sammen med dem. Vurderer derfor å søke om permisjon, slik at jeg kan jobbe 60-80 %. Dette har jeg jo krav på når jeg har barn under 3 år. Min samboer sier at han syns jeg skal jobbe 100 %, slik at jeg ikke taper pensjonspoeng. Men jeg lurer på om noen vet om man får "poeng" for å være hjemme når barna er under 3 år, eller hvordan reglene er? Er snakk om å jobbe i redusert stilling i ca 2 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har gjort det du tenker på, nemlig å jobbe først i 50% stilling og nå i 80% stilling. Så lenge du har små barn (tror faktisk reglen er helt opp til 7 år nå), så får du pensjonspoeng.

Jeg personlig synes det er fantastisk å jobbe redusert, da jeg får mye mer overskudd til barn, mann og hjem. Veksler litt på å jobbe fulle uker med fri hver fredag og uker hvor jeg jobber fra 08 til 14.

Skrevet

Du får permisjonspoeng for å være hjemme med barn (hvor lenge er jeg ikke sikker på, for jeg var hjemme "kun" til gutten var 2,5år). Og om du ikke har tenkt å jobbe redusert mer enn et par år utgjør det jo ikke de store summene på pensjonen din uansett. Jeg har også planer om å jobbe redusert, ser for meg at det fort kan bli deltidsarbeid til minste begynner på skolen. Er ikke redd for lav pensjon. Når tiden kommer (er nå under utdannelse) får man sette seg ned å regne på det. Man kan jo alltids tegne en privat tilleggspensjon slik at du får den samme pensjonen som om du hadde jobbet 100% (vi har jo fortsatt MANGE år igjen å jobbe, så med litt sparing langsmed, så burde man klare å ordne det slik at man har en ok pensjon selv om man velger noen år med redusert stilling)

Skrevet

Takk for svar fra dere begge :-)

Skrevet

Med mindre du jobber i det offentlige er poengene dine bare en del av pensjonen. Resten er det arbeidsgiveren din som sørger for gjennom en pensjonsspareavtale. Men du kan spare selv! Ta det med i regnestykket og sett inn penger i fondet ditt selv! Eller sett dem et annet sted - det du har mest tro på, men spar nå i alle fall tilsvarende det arbeidsgiveren din ville gjort om du jobbet 100%!

Skrevet

Har jobbet med pensjon, så hiver meg på sistemann her. De fleste arbeidsgivere sparer kun 2 prosent av bruttolønnen din, som blir til pensjonen din. Så jeg foreslår at dere prøver å få til dette, selv om det blir tøft med bare en inntekt (og klarer dere å spare 4 prosent til deg, er det jo helt supert). Det du får i pensjonspoeng fra NAV, dekker din offentlige pensjon. Men de 2 prosentene dekker det arbeidsgiver er pliktig til å spare for deg, som er din private pensjon.

Du kan opprette en pensjonskonto med en månedlig spareavtale i en bank slik at pengene blir sperret til du går av med pensjon (da unngår du fristelsen ved å ta de ut). Det er da naturlig å spare i aksjefond (siden pengene skal stå inne lenge), men sjekk litt med de ulike tilbyderne hvor mye forvaltningshonorarer de tar. Du kan også spare i IPS (individuell pensjonssparing), som også er en pensjonsavtale, hvor du får fradrag på skatten ved å spare i. Du må skatte av beløpet når du blir pensjonist, så dette kan være et dårligere alternativ hvis du tjener mye slik at du får høy skatt som pensjonist. I førstnevnte, skatter du av fortjenesten når du tar ut pengene. I begge tilfeller (pensjonskonto og IPS) utbetales disse månedlig når du blir pensjonist.

Kanskje vel så viktig er det å tenke på forsikringer, som du ofte heller ikke har privat (men gjennom arbeidsgiver). Du og mann/samboer bør ha livsforsikring, og helst uføreforsikring også. Førstnevnte er en billig forsikring, og ved at dere forsikrer hverandre (kryssforsikring), slipper man å betale arveavgift hvis den andre skulle dø. (Veldig greit også hvis man har særbarn, da utbetalingen ikke blir regnet inn i arven.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...