Gå til innhold

Får jeg samme effekt av å være i ketose på 40 g kh om dagen som på 15 g om dagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Spiser mellom 40 og 50 g kh per dag og trodde derfor ikke jeg skulle komme i ketose, men det gjorde jeg allerede andre dagen. Kan jeg da forvente å gå ned lik emye som hvis jeg hadde spist 15 g?

 

Planen min var nemlig å trappe ned mot 15 etterhvert, men ligge litt høyt np siden jeg skal på ferie neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro det er en grunn til at man skal holde seg rundt 15g dersom man skal følge ketolyse-kuren, men er sannelig ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være i ketose er ikke ensbetydende med å gå ned i vekt. Så du får se det an. Går du ned i vekt så kan du fint ligge på det nivået. Går du ikke ned i vekt så må du redusere inntaket av karbohydrater og eve. øke mengden av mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke samme effekt nei, dvs du kommer ikke til å gå ned like mye like fort som ved 15 g karbo. Det er først når du har nådd målet ditt at du kan øke antall g karbo. Når det er sagt, 40 g karbo er jo også svært lavt ift et "vanlig" kosthold, så du kommer nok til å gå ned likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvor mye kh er det mulig å spise og fortsatt være i ketose?

 

Bør jeg spise mindre fett enn på vanlig ketolyse når jeg spiser så mye som 40 g per dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig forskjellig fra person til person. Så du får nesten bare fortsette med å telle karbohydrater og følge med på vekten.

 

22:25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer dersom jeg går inn og ut av ketose mange ganger? Kan vel risikere det når jeg ligger så høyt? Risikerer jeg å legge på meg da? Spiser ikke så mye fett som jeg gjorde når jeg lå på 15 g kh.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn og ut av ketose så risikerer du å legge på deg. Ketolyse er ikke en av-og-på-kur. Enten så går man på ketolyse eller så gjør man det ikke. Og gjør man det så må man gjøre det riktig og følge boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man sier jo at alt under 150 g kh per dag er lavkarbo. Da legger jo noen seg gjerne på rundt 40-50 g, og da vet man jo ikke om man er i ketolyse eller ikke? Hun legen Hexenberg er jo mye mer moderat enn ketolyse, og hun anbefaler jo også en del fett.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i lavkarbo spiser man mindre fett og i lavkarbo er man ikke i ketose. Ketolyse er en ekstremvariant av lavkarbo.

 

Min anbefaling er at du leser deg litt opp og finner en kur som passer for deg. Og så går du virkelig inn for det du bestemmer deg for. Å vingle mellom ulike kurer fører stort sett aldri noe godt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på ketolyse tidligere med stort hell, men jeg orker ikke å gå så drastisk til verks nå. Derfor ligger jeg på rundt 40 g per dag (men er i ketose selv om jeg ikke var forberedt på det). Jeg spiser ikke så mye fett. En dagsmeny kan se slik ut:

 

Frokost: 1 fiberrik med smør, hvitost og laks

 

Lunsj: Blandet salat med kylling, ftaost og soltørkede tomater

 

Middag: Kjøtt eller fisk med div. grønnsaker

 

Kvelds: 2 fiberrik med variert pålegg, eller bare en liten skål nøtter og noen bær

 

 

Er dette ok når jeg skal ned 10 kg til sommeren? Vil jeg klare det? Er nå 78 kg og er 170 cm.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger egentlig Lindberg, men har ufrivillig kommet i ketose av det. Mitt problem er at jeg får så mye migrene av å være i ketose at jeg må holde meg på grensen til hva jeg tåler. Brukte mye tid på å finne min ketose-grense. Den ligger på ca 50 g kh om dagen. Så ja, det kan variere fra person til person.

 

Og man kan fint gå ned i vekt om man ikke er i ketose. Jeg har gått ned 8 kg på 3 mnd jeg, vel og merke noe av tiden i ketose. Så man kan fint gå ned i vekt på den mengden kh om dagen som du inntar.

 

Jeg er 1.60 og nå 60 kg. Har max 5 kg til å gå ned, så jeg er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det kaloriintaket går du vel ned i vekt uansett? Den menyen kan vel ikke gi mer enn en 1500 kcal pr dag? Det er jo omtrent det samme som man ligger på i GR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil du. Grunnen til at grensen på 15 kh er satt, er fordi de aller aller fleste vil være i ketose ved å spise 15 kh per dag. Man kan fint være i ketose ved opp til 50 gr kh om dagen.

Du trenger heller ikke redusere på fettet før du spiser mer enn 72 kh per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...