<3 duracellkanin <3 Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 lillegutt på nesten 2 mnd er blitt skikkelig forkjøla og har føltes varm tidligere.. han har ikke vært over 37,7. og han spiser forsåvidt greit. (har skrevet om det før også) MEN: når jeg kjenner på pannen hans nå så er han nesten kald!?! det er ikke kaldt inne her.. han sover godt. så vil helst ikke vekke ham dersom det ikke er nødvendig.. han er kanskje en anelse klam.. men ikke veldig.. jeg skal måle tempen når jeg skal skifte på ham etterpå.. ble bare så usikker på om dette også kan være et symptom på feber? eller er det kun når de kjennes varme ut?? for dersom dette er symptom på feber så vil jeg skjekke temp med en gang.. men vil ikke vekke ham dersom det ikke er noe farlig liksom.. han har jo så godt av å sove litt stakar.. noen som vet?? sorry at dette ble litt rotete..
Nea og juniors mamma Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Temperatur målt rektalt (i rumpen) under 38 er ikke feber og puster han rolig og uanstrengt kan det være tilfeldig at han er kald i pannen. Små barn har dårlig evne til å regulere temperaturen, selv når det ikke er kaldt i rommet. Den beste måten å kjenne etter om barn er varme eller kalde er å kjenne i nakken. Om han har hatt feber og den er svettet ut kan han kjennes kald og klam i huden. Det som imidlertid er greit å vite er at barn kan få feber oppimot 40 grader ved forkjølelse uten at det er farlig. En trenger heller ikke gi febernedsettende hvis almentilstanden er grei, dvs; lar seg vekke, gir god kontakt, drikker bra, har våte bleier og ellers ikke viser ubehag av noen slag. Jeg har f.eks gitt paracet til snuppa når tempen viste 38,5 og hun bare har grått og vært utilpass og ikke gitt når hun har hatt 39,5 og virket upåvirket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå