iskaffe ♂ ♀ Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 jeg har slitt med tette melkeganger, sprengte bryst, dette har begynt å ordne seg etter jeg fikk nesespray, problemet nå er at jenta mi suger så sinnsykt hardt at jeg er "redd" hun. gruer meg til å legge henne til, for det gjør så sinnsykt vondt enda jeg klemmer ut litt melk og setter igang utdrivningen først... når jeg ammer iler det inn over i hele puppen, som om noen stikker meg med nåler... jenta mi er bare 10 dager, men jeg er allerede lei sprengte pupper, tette ganger og alt maset med ammingen.... merker at jeg ikke har så mye melk heller, når jeg pumper har jeg ca 75ml på hver side.... den ilingen, er det normalt? hvor lenge er det normalt å ha spreng? får man alltid spreng? eller kan man gå mange timer mellom hver gang senere? må man bruke amme innlegg hele tiden man ammer? jeg hater nemlig å sove med bh.
Mammahjertet <3 Skrevet 31. mars 2011 #2 Skrevet 31. mars 2011 Huff, ja det kan føles som et styr med den ammingen i starten. For du er jo helt nybakt mamma og det er veldig mye som skal på plass enda Gratulerer forresten! Når det gjelder den ilingen, så er det helt normalt. Det er utdrivingen som starter og da er det enkelte(inkludert meg) som kjenner denne ilingen. Nesten som at det lugger innover i puppen hos meg. Men det blir bedre når du har ammet en stund. Det at du føler du har lite melk stemmer nok ikke Så lenge du lar henne få pupp hver gang hun vil ha det og hun har bra vektoppgang så har du nok melk til den lille jenta di. Jeg bekymra meg for akkurat det samme som deg i starten. Noe spreng må du regne med en tid, men det går ganske fort over det verste. Men mens melkeproduksjonen din er på høygir så blir det litt spreng. Og så spiser hun kanskje litt uregelmessig også? Hvis du synes det er veldig ekkelt å sove med bh så kan du legge et babytisselaken under overkroppen din. Da samler det opp det du eventuelt lekker om natta. Det gjorde jeg i hvert fall Da fikk "jentene" lufting og jeg ble mindre sår på brystvortene. Sjekk puppene dine hver dag om det har blitt kuler noe sted(i hvert fall nå i starten). Da kan du prøve å legge til babyen slik at haka hennes er i den retningen kulen/e er. Babyen tømmer nemlig puppen aller best i den retning haka er. Da slipper du i hvert fall brystbetennelse. Dette med tette melkeganger går seg også gjerne til etter en tid. Men du... ta en titt på ammehjelpen sine nettsider. Der står svar på alt mulig rart. Du kan også kontakte en ammehjelper der inne helt gratis. Jeg gjorde det flere ganger i starten av min ammekarriere ;-) Nå er snuppa mi 8 mnd gammel. Lykke til!
Galskapens overhode Skrevet 31. mars 2011 #3 Skrevet 31. mars 2011 svir/brenner det i tillegg på brystknoppen? Iler det utenom amming? Kan hende dere har fått trøske.. Har jenta di et hvitt belegg i kinnene/på gommene inne i munnen en stund etter aming? Når min suger seg på brystet iler det i det utdrivningsrefleksen starter og ja, det er vondt, men går over under ammingen.. Sprengen går over når melken har stabilisert seg.. Jeg har alltid fått spreng når jeg har begynt å amme mine 3. Hvis du lekker på natta er det greit å sove med bh.. Mår jeg nattammer lekker det fra den puppen jeg ikek ammmer fra..
corerith Skrevet 31. mars 2011 #4 Skrevet 31. mars 2011 Alt dette hoeres helt normalt ut, desverre, hehe Men det positive er at det gaar over! Denne ilingen du beskriver er antakeligvis utdriving, som jeg ser andre har svart over, men den vil ikke vaere saa vond som i begynnelsen hele tiden! Har sterk utdriving selv, og de foerste to ukene omtrent hadde jeg smerter helt fra brystet og bak i ryggen hver gang jeg ammet, helt grusomt! Kan selvfolgelig vaere lurt aa sjekke for troeske ogsaa, i tilfelle, i saa fall faar en tak i canesten, soppmiddel, paa apotek Spreng er stort sett bare de foerste ukene, og de foerste ukene med pumping kommer det ikke alltid saa mye som babyen selv faar ut. Dette vil jeg paastaa jeg har litt erfaring med, ettersom jeg fullpumpet i 3 uker, hehe:p Jeg bruker fremdeles ammeinnlegg, gutten er naa 6 mnd, men dette venner du deg til! I begynnelsen lekker det naturligvis myyyyye mer enn etter at produksjonen har stabilisert seg! Stresset mye med ammingen selv, men gi det en uke, saa skal du se det er bedre allerede:) Lykke til!!
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 31. mars 2011 #5 Skrevet 31. mars 2011 Jeg fikk tips om å sove med singlet, så jeg har kjøpt mange billige singleter, litt trange (uten å klemme), også legger jeg ammeinnleggene på plass. Ved nattamming så må jeg rette på den som dekker brystet som ikke brukes, for de sklir litt rundt i løpet av natta. VELDIG mye mer behagelig enn å sove med bh i hvert fall :-)
mastermind Skrevet 31. mars 2011 #6 Skrevet 31. mars 2011 Vet hvordan du har det. Skrev mange innlegg her for noen uker siden da min var nyfødt. De såreste brystvortene du kan tenke deg (avent sine melkeoppsamlere var redningen!!), en gutt som sugde så hardt at jeg nesten besvimte (gutter suger vissnok veldig hardt), dårlig utdriving (drittvondt selv om jeg starta melka) og stikninger. Jeg hadde stikninger under amming, etter amming, mellom amming. Trodde selv det var trøske og prøvde å vaske med farris, noe jeg synes hjalp. MEN! Så kom brystbetennelsen. Tror det var det som var stikningene... en brystbetennelse verre enn helvete! 3 dager med over 40 i feber, puppen var på størrelse med en volleyball(Tuller nesten ikke, diiiiger, legen fikk sjokk) og umulig å få ut melk av den... Jeg hadde ikke gjort noe som skulle ført til brystbetennelse, men det var det altså, og jeg har aldri vært så syk. Gikk et helt døgn uten at jeg var borti mini på 6 uker. Så vær oppmerksom på at det også kan være brstbetennelse. Men som andre sier her så er amming vondt første tiden! Jeg gråt i 4 uker, men da begynte det å bli bra, helt til brystbetennelsen som gjorde slutt på amminga her(ikke gøy, savner det, men ungene trenger en mor som fungerer). Men om du er sår så kan du prøve brystskjold (men hjelper ikke akkurat på utdrivingen) eller melkeoppsamlere (sårene gror utrolig fort). Evt pumpe annethvert måltid og gi med flaske så får puppene hvile.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå