Snart ernæringsfysiolog Skrevet 31. mars 2011 #1 Del Skrevet 31. mars 2011 Jeg er 22 år og ferdig med bachelor neste vår (mai 2012.) Nå lurer jeg på om jeg vil ha mitt første barn før jeg er ferdig, så en gang mellom jan-mai. Hvordan er det å gå ut i permisjon rett før siste eksamen på bachelor? Kan man i løpet av det året ta eksamen og fortsatt få støtte? Eller må jeg vente til jeg er ferdig med bachelor og søke nytt studie? En annen ting jeg lurer på. Jeg er nettstudent og tenker kanskje å ta siste året på et halvt år. Hvis jeg da klarer å jobbe endel de 6mnd jeg egentlig skulle studert, kan jeg da få foreldrepenger som om jeg skulle vært i jobb i stedenfor støtte fra lånekassa som om jeg var student da? Dette ble kanskje litt rotete, men håper noen har noen gode svar på dette.. På forhånd takk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143089061-veldig-klar-for-%C3%A5-pr%C3%B8ve/
Full av liv Skrevet 2. april 2011 #2 Del Skrevet 2. april 2011 Hadde jeg vært deg så ville jeg ventet med dette barnet til jeg var ferdig utdannet og hadde fast jobb. Man kan planlegge alt man makter, men et svangerskap er uforutsigbart. Vet ikke så mye om det å være student og gravid, men jeg vet at ikke mange vil ansette gravide fordi man vet at det følger sykemeldinger med et svangerskap. Jeg var frisk og sterk da jeg gikk gravid første gang på din alder, men jeg fikk skikkelig bekkenløsning uforskammet tidlig.. Og ble dermed også sykemeldt lenge før jeg hadde forventet. Vil ikke være negativ, for du virker som ei viljesterk dame og klarer sikkert å gjennomføre det du setter deg fåre. Har du inntekt før du går ut i permisjon så blir jo det grunnlaget for det du får i permisjonen. Gjelder bare å få seg jobb i god tid, da.. Ønsker deg uansett LYKKE TIL! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143089061-veldig-klar-for-%C3%A5-pr%C3%B8ve/#findComment-143095564
2011 Skrevet 3. april 2011 #3 Del Skrevet 3. april 2011 Hei Jeg er selv student og har termin i september. Jeg er bare på 1.året og skal ta en bachleor. For min del er det veldig greit fordi jeg får engangsstønad når barnet blir født og vanlig terminbeløp fra lånekassen, MEN første året etter barnet et født får jeg alt som stipend. Om jeg ønsker å ta permisjon gjør jeg det, hvis jeg ikke ønsker å ta permisjon, men fortsatt stå oppført som student så gjør jeg det .Hvis jeg velger å ikke ta noen eksamner men være registrert student så er det også ok. Lånekassen har absolutt ingen krav til at jeg må avlegge en eksamen hvs jeg har stått.. Derimot hvis jeg søker om permisjon så får samboeren min ingen perm.. søker jeg ikke om permisjon, men kun står oppført som student (uten å ta eksamen), så får han alt... Det vil si at han kan være hjemme med barnet når jeg går tilbake på skolebenken høsten 2012 når barnet er 1 år.. For din del, så tror jeg at du må søke deg over til et annet studie for å få noe støtte det året.. Men da kan du jo gjøre som meg.. Søke deg inn (f.eks et årsstudium), få plassen, men ikke levere inn noe/ta noen eksamener, så kan du jo heller bruke litt tid på å skrive bachelor oppgaven.. (Vet ikke om du trengte all denne infoen, men bedre med for lite enn for mye-hehe). Hvis du skal få foreldrepenger for en jobb når du er i mammaperm så må du ha jobbet i den jobben i 6 av 10 mnd før barnet blir født.. Da har du rett på foreldrepenger derfra. Spørr om det var noe du ikke skjønte eller om du lurer på noe mer.. Jeg har snakket med NAV en million ganger i det siste, så jeg har litt info Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143089061-veldig-klar-for-%C3%A5-pr%C3%B8ve/#findComment-143099538
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå