Gå til innhold

Hører vist til her jeg:o

Anbefalte innlegg

Første trimester, hjelp!

Her er sitter jeg forvirra, vet ikke helt hva jeg skal tro eller tenke. Testet meg i dag tidlig og der lyste "gravid" mot meg. Absolutt ikke det jeg hadde ventet meg, ja mensen var forsinket, men har hatt ustabil syklus det siste året så forundret eller stresset meg ikke, men så feil kunne jeg ta. Så da sitter jeg her, er ikke helt sikker på hvor langt jeg er på vei, men om jeg hadde hatt "normal" syklus ville jeg ha vært ca 10 uker på vei..

Vet ikke helt hva jeg skal føle, var ikke planlagt, og er første års student så har 3 år igjen før jeg er ferdig utdanna..

Hva gjør jeg videre nå?

har ikke fastlege her i nærheten (60 mil unna), hvem kontakter jeg? noen som kan hjelpe ei litt forvirra jente?

Bor i oslo forresten...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143088928-h%C3%B8rer-vist-til-her-jego/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse! Selv om det kommer som et stort sjokk så skal du se at det vil roe seg når du får vendt deg til tanken.

Jeg er også gravid, veldig tidlig enda da. Er også student, første år og har 3 år igjen. Jeg planlegger å fortsette studiene uten permisjon, men så går jeg desentralisert så det tror jeg vil gå fint. Har en gutt på 2 år fra før av og var mye mer stresset da jeg fant ut at han lå i magen min. Men da gikk jeg jo på vgs :)

Det er vanlig med kontroll oss lege rundt uke 8-12, men når du ikke vet hvor langt du er på vei kan det være du får tilbud om tidlig ultralyd. Siden dette ikke er noe akutt så må du ta kontakt med fastlegen din, det du evt kan gjøre er og flytte fastlege til Oslo. Kan gjøres på nett og er veldig lett :)

Takk, ja er sjokk nå, har liksom ikke helt gått opp for meg at det er sant. Klarer ikke helt å skjønne det.

Gratulerer til deg også:)

Heldig du er som kan fortsette studiet uten permisjon, det får ikke jeg gjort dessverre, er for mye obligatorisk og praktisk:/ vet du om hva jeg har rett til av støtte osv? Er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre, har ikke råd til å sitte med en baby om jeg ikke får støtte:/

Hm... Håper jordmora som skulle ringe meg, ringer i morgen sånn at jeg får kommet til henne og kanskje fått innvendig ultralyd. Kunne vært greit å vite hvor langt på vei jeg er ja! :)

Ja må bytte fastlege, men liker ikke bytte til en jeg ikke har peiling på hvem er, om du skjønner?

nei det er vel gjerne slik i begynnelsen. Tar en stund før det går opp for deg. Dette svangerskapet har ikke gått helt opp for meg heller enda, men når magen så smått vises blir det nok andre boller :)

Satser iallefall på at det skal gå greit. vi har 8 obligatoriske samlinger i løpet av 1 år, hver av de på en uke. Så da får babyen enten være sammen med pappaen sin eller noen andre som stiller opp.

Da jeg hadde perm med første fikk jeg utbetalt full støtte, altså maksbeløpet man kan få fra lånekassen. Da ble alt utbetalt som stipend istedenfor lån. Har ikke sjekket hvordan dette er når man studerer men du har iallefall rett på penger... Jeg fikk vel rundt 8-9000 i mnd. Er du alene eller sammen med barnefaren? Det er jo også noe som har mye og si.

Ja det skjønner jeg godt, gjor nettopp det samme selv. Ikke så lenge siden vi flyttet hit så. Men det må jo bare gjøres. Som oftes er det jo okey leger :)

Høres jo bra ut da!

Jeg har ganske mye undervisning, mye obligatorisk og praktisk på studiet så tror det kan bli vanskelig å få til å gå opp, men kan jo hende jeg kan få det tilpasset for meg.

Godt å høre lånekassen stiller opp og betaler da, er jo supert! Jeg er sammen med barnefaren, og han jobber så har jo litt inntekt der så det er jo bra da:)

Får man noe bostøtte elns også ? eller er det bare de 8-9000 i mnd fra lånekassen man får?

Du må nesten bare høre med de, eller så kan du ta et år i permisjon. Mener utbetalingen du får fra lånekassen blir den samme uansett.

Kan kanskje være godt å ta et friår, jeg er iallefall glad for at jeg gjor det med min første :)

Ja siden man ikke er i arbeid er det jo lånekassen som gir den inntekten din, så det skulle da bare mangle.

Om barnefaren har en dårlig inntekt så kan det være dere kan søke bostøtte. Det er jo et vist beløp man skal sitte igjen med etter at regninger er betalt. Dette kan du sjekke om blir aktuelt for dere, eller eventuelt bare sende en søknad å se hva de sier.

Du vil jo også motta en engangsstønad fra nav, den er nå på rett over 35 000. Dette vil du da motta en stund før termin slik at det kan brukes på barneutstyr, eller du kan legge de bort og selv fordele de utover mnd du går hjemme :))

Annonse

Ja blir garantert et fri år, det er det ingen tvil om :)

Ja skader ikke å prøve å søke å se hva de sier, hvem må jeg evt søke til?

Vet ikke helt om jeg blir verende her heller, barnefaren er ikke lenger sikker på om han vil beholde.. han mener vi ikke er der vi burde, bosituasjonen er ikke rett, og i forhold til studiene mine er det ikke rett. Er delvvis enig med han, men litt sent å begynne å tenke på nå. Han kunne jo fortalt dette tidligere da, så kunne vi gjort tiltak mot å bli gravide.. Aner ikke hva jeg skal gjøre her jeg sitter nå. Vet at om forholdet ikke fungerer, kommer ann til å prøve å få mellom 50 og 100 % ansvar for barnet. :(

Du kan jo sjekke ut denne siden :)

http://www.husbanken.no/bostotte/

Ja da har du jo virkelig noe du må ta stilling til de neste ukene, om du bestemmer deg for å ikke beholde så begynner det jo å haste. Er jo ikke den mest gunstige situasjonen å få et barn i. Men du må jo tenke nøye over om du klarer å ta abort. Jeg vet at jeg hadde ikke klart å levd med meg selv etterpå, så for min del hadde det vært uaktuelt. Men for andre som kanskje er litt sterkere så klarer de seg jo fint. Om du skulle bli alenemor så trenger du jo ikke å bekymre deg for økonomien, men er jo en fordel om du har mennesker rundt deg som støtter deg.

Når det kommer til hvem som skal ha hovedomsorgen skal det mye til for at far får den. Å hvorfor vil han ha så mye omsorg hvis han ikke ønsker barnet velkommen? Selv mener jeg jo at det beste er at barnet blir kjent med pappaen sin, og at man skal kunne være venner. Den første perioden vil det jo bare være snakk om at han kommer på besøk, når barnet blir eldre er det jo ofte annenhver helg og en dag i uken som er det vanlige :)

Takk for tipset, skal sjekke det ut.

Jeg er fryktelig usikker på om jeg klarer abort, men det blir man vell aldri helt sikker på før etter det er utført, tror hvertfall ikke jeg klarer å sette meg inn i den situasjonen før det har skjedd.. Tanken skremmer meg, men kanskje det er det beste alternativet.

På en annen side er jo en liten baby ønsket, men det er et vannvittig stort ansvar og livet mittt / vårt vil jo endre seg for resten av livet:)

Har mennesker rundt som vil støtte meg, mange gode venninner som stiller opp.. Usikker på mamma og pappa men de venner seg vell kanskje til tanken de også etterhvert :P Hvordan fortalte du det til foreldrene dine? :) Om jeg får spørre..

Jeg vet ikke, vet bare at jeg er redd for at han skal få mye omsorg for barnet. Men får håpe at det ikke blir tilfelle at han etterhvert finner ut at vi kan fungere sammen uavhengig av barnet. Men ikke bestemt meg for det ene eller det andre enda. Gleder meg bare til å snakke med en lege og finne ut av litt mer i morgen. Håper et lys går opp for meg da, noe det trolig ikke gjør men lov å håpe. For sånn som det er nå så vil jeg beholde i den ene dagen og ta abort den neste:/

Ta det ALDRI for gitt at du på ett senere tidspunkt kan få barn. At det kansje ikke er ett helt ideelt tidspunkt, det er en bagatell. Vær glad for at faren til ditt barn evnt vil ha 50% omsorg, dette er jo positivt fra enn mann.

Dersom du ønsker dette barnet, så syns jeg du skal holde øyet på ballen, og trampe ned alle evnt hinder som måtte dukke opp!

Lykke til

Det er også et godt poeng, er kanskje ikke sikkert jg kan få barn senere nei... Hm, stadig nye argumenter som dukker opp for begge deler.

Du har et veldig godt poeng, er bra han vil ha ansvar for barnet, er ikke meg det er snakk om. Det er barnet sin sjanse til å bli kjent med både mamma'n og pappa'n sin om de ikke lenger er sammen.

Må vell innrømme at jeg ønsker barnet, men fremdeles ikke gått helt opp for meg at jeg faktisk er gravid. Delte det med ei venninne i går og hun reagerte kjempe positivt, godt å vite at hvertfall noen av vennene mine er der for meg uansett.

Takk for tilbakemeldingen, setter pris på folk er så ærlige her inne! :) Jeg skal klare dette!

Grugleder meg til i morgen og møte med legen hvertfall.. Noen her som vil dele erfaringer med første kontroll /sjekk med legen?

Dette er jo nesten noe du må bestemme selv, er ingen andre som kan fortelle deg hva du skal gjøre. Selv er jeg egentlig imot abort, trodde jeg. Men i enkelte tilfeller kan det være bedre å vente. Men det at du evt blir alene skal ikke være den største hindringen, er mange alenemødre der ute. Og for alt du vet kan det jo være det vil ordne seg mellom deg og barnefar :) Jeg sa det bare rett ut, "jeg er gravid, du skal bli bestemor / bestefar!" Mammaen min var skeptisk i begynnelsen, men det var mest på grunn av alderen min, var 17 år da. Men det har jo gått helt fint. Pappaen min var egentlig bare glad for og skulle bli bestefar. Selv om det var litt sjokk at det var minstepia eller "banet" i familien som skulle bli mor.

skjønner at det kan være skremmende, men igjen så er det jo fint for et barn og vokse opp og ha kontakt med sin far, er desverre mange som ikke har det. Får håpe det blir litt bedre etter samtalen med legen i morgen, det hjalp iallefall i mitt tilfelle med den første :)

Ja må bestemme meg selv, barnefaren får si sitt, men mitt valg til syvende og sist.. og håper han står for det han sier ang å støtte meg uansett...

Ja er vell kanskje like greit å si det rett ut, blir jo et sjokk uansett.. hehe...

Hva skjer under den første legetimen? håper legen kan roe meg litt ja:)

Annonse

Skjønner meg ikke på syklusen min i det hele tatt!

Var hos en lege i dag og fikk innvendig ul, og hun mente jeg var under 5 uker på vei!! :o

Hvordan kan det ha seg? hadde jo siste TR 19 januar... hm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...