Gå til innhold

Noen andre som er blitt sendt hjem fra sykehuset uten å bli informert om riftene etter fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ingen sa noe til meg, så da antok jeg at jeg hadde rifter av grad 1 eller mindre (hadde grad 2 med førstemann, og da ble jeg informert). Men 11 måneder etter fødsel ba jeg om journalkopi fra sykehuset, da min faste gynekolog påpekte at det så ut til at jeg hadde fått noen skikkelige (og permanente) skader. I journalen kunne jeg lese at jeg hadde rift av grad 3a. Og det fant de altså ikke nødvendig å informere meg om før jeg dro hjem?! Jeg er så sjokkert og overrasket. Jeg burde jo fått informasjon om dette slik at jeg kunne fått oppfølging, eller i det minste skjønt bedre hvorfor jeg hadde så inn i f... vondt i barseltida denne gangen. Jordmor sa bare til meg på fødestuen at "du har fått noen skrubbsår som kommer til å svi når du tisser de neste dagene". Er så sinna nå at tårene spretter. Hva skal man gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta kontakt med fødeavdelingen og be om et møte der det blir klarlagt hvilke skader du fikk, og hvorfor du ikke ble informert om omfanget på skadene. Hvis du har hatt store plager i ettertid, og du må gjennom operasjoner for å korrigere, bør du ta kontakt med Norsk Pasientskadeerstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en skriftlig klage. Hvilket sykehus var det? Jeg fikk grad 3a. Jeg overhørte legen si det til jm, da de diskuterte hvorvidt det var en a eller b. I epikrisen står det at jeg ble informert, og det ble jeg sikkert, men husker minimalt fra perioden ungen ble tatt med vakuum til jeg ankom barsel. På barselavdelinga fikk jeg ingen informasjon, annet enn at jm som tok meg i mot på barsel spurte om det var meg som hadde fått så stor revne. Graden eller følger av det, bekkenbunnstrening og den slags hørte jeg ikke noe om. Desverre er jeg av den lavmælte typen som ikke spør eller ber om så mye, og mitt inntrykk er at da må man skylde seg selv. Tre uker etter, da jeg fikk epikrisen som jeg selv hadde bedt om, leste jeg at jeg også hadde en dyp vaginalrift.. På kontroll fem måneder etter (som jm på Helsest bestilte til meg fordi jeg fortsatt hadde smerter, og fortsatt ikke orket ha sex pga det), sa gynekologen at hun hadde sett 1000vis, om ikke 100vis av slike tilfeller i sin praksis. Ikke noe å bekymre seg for. Dette var Ahus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme, men det erikke stort "oppfølging" å gjøre, så det spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste om det fordi jeg måtte rett i narkose og sy (grad 3 c). Alt i grad 3 skal egentlig sys i narkose på operasjonsstue...

 

Jeg ble også henvist til ekspert på så store rifter 6 mnd etter fødsel, og ble operert ca 8 mnd etter fødsel. Fikk da også henvisning til fysio for opptrening av bekkenbunn.

 

Jeg lakk luft og avføring, og har fått en myye bedre hverdag!

Snakk med legen, eller gyn, er mulig å få hjelp hvis det er sånne typer problemer du har.

Jeg kunne også ha fått tilbud om en arrkorreksjon i perineum hvis jeg ikke var fornøyd etter operasjonen. Men det plager meg ikke.

 

Du skulle absolutt ha visst at du hadde så stor skade, men er aldri for sent å begynne knipetrening!

 

Jeg fikk derimot aldri en utreisesamtale der jeg fikk vite hvorfor det gikk så galt, men jeg hadde den samtalen ca 6 mnd etter fødsel.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er faktisk enda viktigere for oss å trene bekkenbunn, da slike rifter river over dype muskellag. Trene så fort som du kan, men ikke hvis det er vondt. Det er også viktig å ikke løfte tungt. Lindrende råd kan være isbind, xylocainsalve og grønnsåpebad. Kunne vært greit å få litt råd om dette på barsel, ikke av legen på seksukerskontrollen. Hilsen hun over med 3a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er sånn at alt i grad 3 skal sys i narkose. Jeg hadde grad 3 b eller c (står forskjellig forskjelle steder i journalen), men ble ikke sydd i narkose. Men det skal være en erfaren lege som syr og oftest vil du vel trenge såpass bedøvelse at det er greit å være på operasjonsstua.

 

En veldig dyktig gynekolog som sydde meg. Det ble gjort i epidural, pluss litt annet som jeg fikk i tillegg, men var våken hele tida. Legen sa til meg at jeg kunne få velge selv om jeg ville sys på fødestua eller på operasjonsstua, men når jeg fikk vite at det var mer bedøvelse å få om jeg ble flyttet til operasjonsstua så var valget enkelt ;-)

 

Men jeg er uansett enig med deg om at det er viktig å være godt informert om hvordan man skal forholde seg etter en såpass stor skade som dette faktisk er. Ingen andre med så store operasjonssår ville da blitt sendt hjem uten skikkelig info om hvordan man skal ta hensyn til dette den første tiden.

 

Jeg var også på kontroll hos lege etter 6 uker og etter 3 og 6 mnd på sykehuset. Viktig få god oppfølging etter en slik skade!!

 

Lykke til, HI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten sikker på at jeg har lest et sted at alt av grad 3 og 4 skal sys i narkose, men men.

Grunnen til at jeg ble kjørt av sted er vel at jeg mista veldig mye blod ( blodprosent på 5,3 og fikk 2 enheter blod), og fordi de mistenkte totalruptur. Dessuten hadde jeg ikke epidural heller, så var ikke bedøvd i det hele tatt.

 

Men grønnsåpebad MÅ for all del unngås!!

Kirurgen som opererte meg etter 8 mnd sa at den type bad gjør alt mye verre. Jeg fikk infeksjoner innvendig som ingen oppdaget, og alt dette gjorde at det tok 6 mnd før jeg trodde sammen og jeg var smertefri.

Grønnsåpen (eller alt man setter seg oppi) trekker opp i operasjonssåret, men kommer ikke ut igjen. Blir liggende å lage infeksjoner rett og slett.

Jeg stoler fullt og helt på denne kirurgens uttalelser fordi hun er ledende kirurg i dette landet på denne type skade hos kvinner.

 

Men uansett: det er aldri for sent å gjøre noe med evt problemer, man må bare komme seg til de rette fagfolkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var på Ahus. Jeg har lest på sidene til Den norske legeforening, eller underforeningen av gynekologer. Der står det at man vurderer narkose ved 3a, men at fra 3b og utover skal alle ha narkose. Jeg hadde ikke bedøvelse i det hele tatt da det ble akutt med babyen, og de måtte forløse med vakuum. Til alt overmål forsvant legen som dro ut babyen, og jeg måtte ligge uten bedøvelse og vente på at han skulle komme tilbake å sy da jordmora oppdaget hvilke skader jeg hadde. De kunne ikke sette bedøvelse før legen hadde undersøkt meg, fordi vevet endrer seg da. Det var jævlig vondt. Men etter 3-4 bedøvelsessprøyter kunne jeg fortsatt kjenne nålestikkene mens han sydde, men så sinnsykt vondt som det gjorde var jo ikke det det verste. Jeg hadde også noen etterrier fra h..... Barnet mitt ble veldig gul etter hjemkomst, og vi dro inn til barsel på kontroll, da så sykepleieren at jeg nesten ikke klarte å gå. Hun anbefalte grønnsåpe, og det hjalp litt. Men jeg blir sjokkert over at det kan gjøre ting verre?!

Jeg skal til gyn i overimorgen, spent på hva hun sier nå. Jeg har ikke spesielt kontroll på promping, mannen min sier det er som å leve med en 80 åring.... Og må jeg tisse, lekker jeg ofte litt. Jeg må løpe rett på do så¨snart jeg kjenner noe, og det er jo ikke lett, spes på toget.... Hva kan de gjøre? Er det bare knipeøvelser?

 

Mulig det ikke er for sent å gjøre noe. Men selv om jeg skulle få hjelp nå, så kjenner jeg likevel at jeg psykisk sett er så forbanna, det er jo min kropp liksom. Jeg har rett til å vite hva som skjer med den! De skulle informert meg. Jeg er 100% sikker på at ingen fortalte meg hvilke skader jeg hadde. Jeg spurte legen hvor mye han skulle sy -mest fordi det tok så laaaang tid- men han svarte bare at "det blir noen sting". Hyyyl, jeg blir så rasende!!! Man kan ikke behandle voksne folk på den måten!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at du burde blitt informert. Men for å være helt ærlig syns jeg at du overdriver litt når du er rasende. Selv om du hadde blit infomert hadde de ikke gjort noe annerledes. Har du hatt plager etter fødsel må du selv ta ansvar og kontakte lege for å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...