Gå til innhold

Ang jogging. Hjelp meg litt med å sette opp et treningsprogram.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke trent på 5 år, siden jeg ble på vei med førstemann. Da trente jeg to, tre ganger i uka, var aktiv fotballspiller i 4.divisjon. Hadde ikke all verdens kondis, men klarte meg greit.

Nå har jeg slanket meg til mindre enn før-svangerskaps-vekt og fått mer energi. Har begynt å gå turer og merker at jeg får lyst til å gasse på litt. Har fått kjepelyst til å begynne å jogge. Vil ha bedre kondis. Har ikke mulighet til å drive med styrketrening i tillegg, desverre.

 

Hvordan bør jeg gjøre det? Tenker meg en runde som er ca 2,8 km lang som jeg vil begynne med. Ingen harde opp- eller nedoverbakker, bare svakt opp og ned. Skal jeg løpe så langt jeg orker og se om jeg klarer runden på kortere og kortere tid, eller bør jeg ta intervaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De første gangene bør du bare ta løypa rolig for å venne beina dine til å løpe igjen. Lett å få skader til å begynne med om man ikke er forsiktig. Etter noen uker ville jeg forsøkt å ha en intervalløkt, en lett økt og en langkjøring (gjerne med vekselvis løp og gange) i uka. Ikke kjør samme runden hver gang og ikke forsøk å sette rekord på hver tur. Du får større treningeffekt om du løper noen skikkelig langsome turer og andre harde turer. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...