Gå til innhold

9 mnd med oppkast/diare på 2. dagen. Absolutt ALT kommer ut igjen- hvor lenge før dehydrering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann har blitt syk. Oppkast og diare. Til og med vann kommer opp igjen. Har vært i kontakt med lege, men får ingen tydelige svar på hvor lenge han kan være i denne tilstanden uten mat og drikke og med nokså hissig oppkast og diare.. Han er slapp og sutrete og vil helst klenge eller sove.

Noen med konkret erfaring?? SKal jeg vente til å morgen før jeg blir hysterisk??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn hadde kraftig oppkast og diare, og ble dehydrert på dag 3. Ble innlagt med intravenøst. Han var riktignok 1,5 år da det skjedde, vet ikke om alder spiller noen rolle? Det som tippet begeret og at vi tok han til legevakta var at han fikk kramper, lignet på feberkramper, men var pga ubalanse i væskebalansen. Han fikk senere påvist rota-virus, et kraftig omgangssyke- virus som bare rammer barn.

De kan lett påvise dehydrering med en blodprøve. Hvis du er bekymret, så ta han til lege!

Skrevet

Du må følge med så godt du klarer om det er urin i bleiene hans (sikkert ikke så lett med hyppige diarebleier..) Undersøk også om han virker tørr i munn/lite spytt (tegn på dehydrering)

Det er ikke noe særlig å gi vann når de kaster opp. Dersom du ammer, så amme for harde livet ;) Det er bare bra for barnet! Du kan også prøve å gi 50/50 av farris og eplemost, blåbærsaft eller avkok fra havregryn.

Det er ikke viktig med maten, det viktigste er å få i barnet drikke.

Almenntilstanden må du også følge med på. Det er skummelt dersom du ikke får skikkelig kontakt med barnet, at han blir apatisk og ikke "svarer på tiltale".

Følg magefølelsen din. Det er ikke hysterisk å evt kontakte legevakten ikveld, hvis du mener det er behov for det. Det skal svæært lite til før små barn blir dehydrert, så det er viktig å være på vakt.

Masse god bedring til gutten din. Det er ikke koselig mens det står på, men det er forhåpentligvis over iløpet av kort tid :)

Skrevet

Da snuppa var 8mnd var hun syk nesten sammenhengende i 5 uker og var noe dehydrert.

På sykehuset sjekker de om det er urin i bleia, om hun gråter med tårer og om hun er tørr i huden. Også se etter blå ringer under øynene.

Fikk beskjed om å gi en teskje med vann eller mme hvert 5 min. Altså LITE men OFTE! Ikke så nøye med maten.

Hva sa legen da? Jeg tror nok ikke det er noe å bli hysterisk for ennå, men du må selvfølgelig se det an. Jeg pleier gå til legen om det ikke har gått over på tre dager. Men er almenntilstanden skikkelig dårlig så dra på legevakta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...