Gå til innhold

Noen med erfaring med veldig sene gåere (19 måneder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter,

Jeg har en sønn på 19 måneder som hele veien har ligget litt bak normalen når det gjelder grovmotorikk. Han hadde en liten låsning i nakken etter fødselen (sugekopp), men denne er rettet opp av en manuell terapeut. Han reiste seg opp og begynte å gå rundt møbler da han var 12-13 måneder, men han går fortsatt ikke uten støtte. Han har tatt noen steg alene i barnehagen (aldri hjemme) og leker mye stående, men han går fortsatt på knærne eller krabber. Både fysioterapaut og manuell terapeut mener det ikke er noe galt med han, men at han er en forsiktig gutt som vil mestre det perfekt før han tar det endelige skrittet. Han er ellers veldig sterk og finmotorisk er han flink (spiser selv, tegner og leker med klosser).

Jeg har hørt om barn som har vært 17-18 måneder før de går, men aldri senere. Noen med samme erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter var 19mnd og en uke da hun begynte å gå. Var nok bare utrygghet på egne ferdigheter som gjorde at det drøyde så lenge. Når ho endelig gikk fikk vi nesten sjokk for ho bare plutselig stormet avgårde og begynte samtidig å løpe uten problemer....Tror du kan ta det heeeeelt med ro jeg, de gjør det når de selv er klare ikke når vi voksne vil at de skal være klare...

Skrevet

Jeg lurer litt på det samme, men min er enda "bare" 14 måneder. Hun hadde også låsning i nakken etter fødselen. Hun reiser seg opp og går med vogna og når hun holder oss, står litt alene når hun glemmer seg, men viser ingen tegn til at hun vil gå alene enda.

Jeg begynner dessverre å bli litt utålmodig, vet det er dumt :(

Skrevet

Jenta mi var 18 mnd når hun begynte å gå. Sprang like etter. Så ta det med ro. Må innrømme at jeg stresset litt selv, men når det først løsnet var det til gangs! Var tidlig ute med språk hun da. Men nå henger hun ikke etter med noe i forhold til andre på samme alder. Så flink at :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar, ser at det er noen andre der med litt sene barn:-) Vi får heldigvis god oppfølging av fysio og manuell terapeut. Han går fortsatt ikke, men han prøver seg på noen skritt innimellom. Tror kanskje han tenker for mye og er redd, for når han glemmer seg kan han gjerne gå 3-4 skritt. Vi får bare smøre oss med tolmodighet og ikke fokusere så mye på det. Men merker at både ryggen og armene gleder seg til at han kan stå og gå, for det blir mye bæring...

Skrevet

Min gikk ikke før han var over 18 mnd, han lærte å sette seg opp når han var 12 mnd og krøyp når han var 14 mnd. Etter annbefaling fra helsesøster kontaktet vi lege da han var 17 mnd for å få sjekket ører for vann o.l, siden han var sein på alle områder. Legen fant ikke ut så mye mer enn at han hadde den 3. ørebetennelsen på kort tid, uten av at han hadde noen symptomer ellers. Legen var litt fortvilet og fant ut at grunn til at han var sein var at han hadde vært mye syk, og mente bestemt at når han fikk gå frisk i rundt en mnd tid kom han garatert til å lære å gå.. Stusset litt over dette men det stemte heldigvis=)

Skrevet

Takk for svar. Gutten har faktisk øreproblemer og vi får vite i morgen om han må sette inn dren eller ikke, da vi har hatt 5 ørebetennelser på ett år. Vi har også vært mye plaget av annen sykdom i høst/vinter, dette kombinert med dårlig søvn kan jo ha en innvirkning på motorikken. Han var ikke så sen med å reise seg opp og gå rundt møbler (rundt 11, 5 - 12 måneder), men han vil ikke slippe seg. Han kommer jo seg rundt der han vil på knærne.

Vi har vært hos en barnelege (pga en infeksjon han hadde) og han ba oss komme tilbake dersom gutten ikke går innen 20 måneder, for å starte utredning. Håper vi slipper det og at han lærer å gå i påsken!

Skrevet

Har en nabogutt her som er 21 mnd og han går heller ikke enda. Er iflg fysio ikke noe galt han har bare god tid.

Skrevet

Jenta vår har akkurat lært seg å gå for 2-3 uker siden, hun var da nesten 19 måneder. Det tok også lang tid før hun satte seg opp selv og vi gikk til fysio i en liten periode for å få henne til å krabbe (måtte trene opp bekken/rygg), men det er ikke noe galt med henne, hun er bare litt bedagelig ;)

Det som er bra med å gå seint er at det blir mye mindre knall og fall! Om hun detter så er det nesten alltid "kontrollert", bortsett fra når hun har på seg sko og er ute, det er veldig uvant for henne, men nå som det er vår så kommer det nok fort det og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...