Gå til innhold

Når andre klipper håret til ungene uten lov..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mormor har klipppet luggen til lillejenta fordi hun var overbevist om at den plaget henne...Hun har mast om dette i ukesvis og vi har sagt nei hver gang fordi vi ønsket at håret hennes skulle vokse ut.

Nå har hun altså bare gjort det likevel...

Får jo ikke gjort noe med det nå:(

Hun har gjort dette med ett av de andre barnebarna tidligere, så jeg ga klar beskjed om at hun ikke fikk røre håret til lillemor.

Er det andre som har opplevd at besteforeldre tar seg sånne friheter, og hva gjør dere evt. med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JAAA.

Jeg har en nydelig adoptivsønn på 5 år. Da han var 3 år hadde han nydelig afrokrøller, ca. 5 cm lange. Da han var en tur på besøk hos svigermor kom han hjem med skamklippet hår.... Kan tro jeg fikk sjokk, ikke minst forbanna!! Så ut som han satt på dødscelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Det er din mor, altså barnets mormor? Ikke din mormor?

 

Du har noen alternativer.

 

Du kan bite det i deg, smile pent til krampa tar deg og tenke at før eller senere glemmer du det.

 

Du kan si fra, på en høflig og behersket måte, at dette ikke var greit og at du er lei deg og såret over at hun gjorde det likevel. (Antagelig vil dette være helt virkningsløst og bare prelle av.)

 

Du kan blåse deg opp, bli sint og fortelle henne i tydelige ordelag at hun har krysset en grense som var viktig for deg, og at du nå ikke vil la henne være alene med barnebarnet på lenge fordi hun har bevist at hun ikke greier å overholde de reglene og grensene som er viktig for deg. (Dette vil antagelig være mest virkningsfullt, men kan ende i full krig med en såret og fornærmet mormor som trekker seg fornærmet tilbake. Og mulig dere plutselig har en barnevakt mindre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Mamma fortalte en lignende historie fra da jeg var liten. Min farmor hadde skamklipt panneluggen min en gang jeg var på besøk.

 

Tror det er mange som opplever dette. Tror faktisk det er mange menn som ikke tør ta med barna til frisøren heller, fordi hår liksom er kvinnens domene. Synes egentlig dette er litt rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor har klippet panneluggen på snuppa, jeg synes det var ok i og med at den plaget øyene(hun spurte meg ikke på forhånd) Men derimot om hun hadde klippet lengden på håret sånn ellers eller noe slikt hadde jeg blitt forbanna.

 

Men er ganske så sikker på at min mor hadde spurt eller spurt om jeg ikke har tenkt og stusse håret litt eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at noen ser barnas behov.

 

Det er ene og alene dere mammar som vil at jentene deres skal ha lang lugg. Hadde de små kunne sagt fra om slikt er jeg sikker på at de hadde klippet bort hele luggen.

 

Jobber i bhg, og ser ofte hvor slitsom slike lange lugger er. Den faller ned foran øynene hele tiden, blir full av mat og snørr, sklir frem fra lua, og legger seg som en krans rundt øya..

Jada, vet dere setter i spenner og strikk, men det sitter IKKE lenge i. De sklir ut kast i kule. Det positive er jo at vi som jobber der blir flinke til å sette i spenner og strikk, fordi det gjør jeg sikkert 50 ganger om dagen.

 

Så et stort hurra for mormor, som virkelig har skjønt det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO!!!

0712 må jo være helt på jordet,og du jobber i barnehage???

Joda greit at luggen kan komme i veien osv,men du skamklipper feks ikke en unge for at dere skal få en lettere jobb vel??Klippe luggen kortere,det er moren som vil at jentene skal ha langt hår??Javel,det vet vel du alt om...Du har ikke barn tenker jeg,isåfall har du gutter.Utrolig fint med langt hår på jenter og visst de skal klippe det for at dere i barnehgae skal slippe og sitte i strikket hallo i luken...Så rart at de jeg kjenner får strikket til å henge,men kanskje må de ordne en gang om dagen som tar 2sek.ere bruker jo nok av tid til å drikke kaffe og snakke drit(ser det ofte i mange bhg) så kalrer dere nok å ordne ett strikk en gang eller to.Jobben deres å ta vare på de små ;)

Uansett, skjønner HI godt,visst noen hadde tatt seg den friheten,UTEN å spørre meg først hadde jeg blitt forbanna.Sånt gjør man bare ikke.Er vel en grunn til at det ikke allerede er gjort!

Og når HI i tilegg har sagt at det får hun ikke lov til så er det noe i veien med hun når hun gjør det allikevel.Og siden hun har gjort det før ville jeg tatt en prat med henne,kjeftet på henne og latt hun få vite at det der skal ikke skje igjen!Om neon gir de noe å spåise eller andre uvesentlige ting joda,men er håret til jeneten det er snakk om,og når en person sier nei så har ikke andre rett til å ta seg den friheten.Blir kvalm av sånne folk.

Gi beskjed for dette er ikke bare å klippe håret,og hun har gjort det før.og i tilegg sier du nei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det er 1. April. Så kan være du tuller. Du forstår jo ikke problemstillingen. Problemet er ikke bare håret, problemet er at foreldrene har bestemt en ting, for så å blir overkjørt. Hva blir det neste de ikke respekterer. De skaper usikkre barn som ikke vet hva de skal forholde seg til. Du som jobber i barnehage burde vite bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0744 her,ble en del skrivefeil da tastaturet gikk litt fort i svingene her,men skrivepolitiet retter det vel så da slipper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med anonym 07.12.

 

Jobber selv ikke i barnehage og er mor til en gutt. Jeg setter stor pris på det når personalet i barnehagen sier ifra om håret til gutten plager han. Jeg ser det ikke selv, fordi jeg er så vant til håret hans. Men dem ser det, og sier i fra. Da går vi og klipper håret med engang, for vil jo ikke at det skal være plagsom for han.

 

Sønnen min har noen ganger blitt skamklippt av faren sin når han er på samvær hos han (uten å høre med meg først), men det vokser ut igjen. Ja, han overkjører meg, men det er søren meg bare en liten filleting.

 

Noen her inne oppfører seg som om håret aldri vokser ut igjen, men det gjør det. Skjønner ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemstillingen er at mormor klippet håret til jenta uten lov fra mora. Har skjønt det. Vet fremdeles ikke hva problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Det er bare hår altså. Finnes vel omtrent ikke noe mindre viktig? Hadde mormor tatt hull i øret hadde jeg forstått men slapp av. Hår er døde celler og gror ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mormor ikke respektere det som foreldrene har bestemt. Hva om det var naboen? Besteforeldre må forstå at de er, nettopp besteforeldre og ikke foreldre. Det er foreldrene som bestemmer over barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at HUN IKKE HADDE lov og da HELLER IKKE skal ta seg den friheten å gjøre det,SPESIELT IKKE når hun har fått beskjed om å IKKE gjøre det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akuratt det. Det er ikke det at håret ble klippet, men at de har overkjørt foreldrene som er poenget. Neste gang tar de kansje turen til frisøren for å ta hull i ørene. Hvem vet hva det neste blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at barnehagen gir beskjed om håret,men at de tar seg friheten til å klippe i tilegg,det er ikke lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her:)

Kanskje jeg skal forklare litt mer rundt situasjonen. Lillejenta er bare 14 mnd gammel. Dvs at håret hennes er jo "babyhår", lett og tynt og pleide i grunnen å ligge veldig fint til siden. Det var ikke snakk om en stor og tung lugg som dekket til øynene hennes altså. Har flere kjempefine babyspenner også som var så fine i håret hennes...

I tillegg er det jo litt spesielt med den første hårklippen, og vi skulle gjerne hatt den opplevelsen selv...tatt vare på en hårlokk og greier.

Ja, jeg vet at hår vokser ut igjen, men det går sakte på en så liten jente.

Selv om hun fortsatt er verdens søteste så er det jo litt bittert at jeg føler hun er blitt skamklipt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier nei når barnet ønsker å ha kort lugg, fordi DERE mener barnet skal ha lang? Håret er vel en del av det jeg syns barnet selv, innenfor visse grenser, må få lov til å bestemme litt over. Hvis HUN har lyst på kort lugg, så klipper du den kortere, når hun blir eldre vil hun kanskje la luggen vokse for å ha alt håret like langt..

Barnet ønsket seg kort lugg, dere ville ikke klippe den, så hun fikset det på en annen måte, hun klaget til mormor, som tok saksa i egne hender.. Ikke undervurder datteren deres! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...