Gå til innhold

Hvilke yrker mener du har lavest status?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ofte er det de vi virkelig trenger mest som vi ser på som lavstatusyrker. For eksempel barnepass og renhold. Det er på tide at vi innser at vi alle har lik verdi uansett lønnsnivå og status!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du det tenker jeg ikke på, alle har sin oppgave og hva skulle man ha gjort om alle var leger og advokater?

Norge hadde stoppet opp uten buss sjafører drosse sjafører renholdere.

 

jo vet du det må være hundepassere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

førskolelærere har en veldig lav status i dette samfunnet,vi "passer bare barn" vi...

 

hilsen en frustrert førskolelærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, men har jobbet utenfor skole i mange år tidligere. Jeg opplever at lærerforakten har vært stigende i mange år og jeg blir kjempelei meg når jeg ser den innsatsen (både i arbeidstid og engasjement) mine kollegaer legger i barnas undervisning og omsorg, samtidig som man opplever forakten i samfunnet. Dette er ikke et yrke å bli gammel i. Altfor mye arbeid, for så å bli hånet og latterliggjort. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dørselgere, telefonselgere. Dørselgere er absolutt verst, og telefonselgere er en god nummer to. Telefonselgere får ihvertfall sitte inne, så det er bedre etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv hjelpepleier, og i mange tilfeller blir det sett på som et yrke med lav status. Veldig synd, da det virklig trengs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være ekkel, men trengs virkelig hjelpepleiere? er ingen oppgaver hjelpepleiere utfører som ikke sykepleiere kan gjøre=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men skulle gjerne sett at sykepleieren jikk i fult stell og matet osv:) De fleste sykepleierene unngår vel mest mulig hj.pl "oppgaver"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:33, Det bør være en viss forskjell på sykepleiere og hjelpepleiere. Sykepleiere har jo tross alt tatt 3 år høyskoleutdanning i tillegg til videregående, så det er jo bare på sin plass at det skal være en forskjell i arbeidsoppgavene!

 

Jeg vil personlig si at renholdere, telefonselgere og dørvakter må være lavstatusyrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle alle de hendene som er på jobb hver dag i helsevesenet vært sykepleiere i stedet for hjelpepleiere, hadde helsenorge gått konkurs på et blunk!

Og det er jo lurt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reholdere blir sett på o lavstatusyrker.. men de er så viktig. skulle likt å sett legene gå å vaske på sykehuset selv. eller om lærerene måtte vaske doene på skolen i friminuttene.. nei..

 

men jeg som nå har 3 årig utdanning på høgskole, for meg er det skrekken om jeg ikke får meg jobb som førskolelærer og må sitte i kassa på rimi. eller stå i bak disken på mc donalds!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førskolelæreryrket har lav status, dessverre. Til tross for at det er en 3-årig høyere pedagogisk utdanning, den er veldig lik allmennlærerutdanning. Men uten førskolelærere kan ikke samfunnet eksistere. Det er ikke alle som gidder å jobbe som førskolelærere pga lav lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-90% av yrkene innen reklame og markedsføring

-Telefonselgere

 

For meg:

-Dansere

-Musikkere

-Fotballspillere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er snart ferdig utdannet sykepleier, og har både i arbeid ved siden av studier og i praksis sett hva hjelpepleiere gjør i forhold til sykepeleiers rolle. En hjelpepleier tar seg av stell, målinger, rydd/vask av skyllerom, lager istand måltider etc mens sykepleier tar seg av mye organisering, legevisitt, medisinering (men også stell, målinger o.l.). hjelpepleier og sykepleier jobber som et team på en sengepost. sykepleier kan naturligvis ta seg av det hjelpepleiere gjør, men det er ikke alltid det er anledning og tid for det. sykepleier kunne også ha vasket gulv og ryddet slik som renholdsarbeiderne gjør...og vi kunne sikkert ha utført arbeidet til en portør.... men slik er det nok ikke :)

 

så hjelpepleiere trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jom laver eutdanning, jo lavere status. Enektl og greit. Hører ingen steder hjemme at en selvlært oppkomling får bedre betalt enn en med doktorgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange fikk en aha-opplevelse da renholderene streiket ifjor!:) Da så de at det vi gjør faktisk har en mening,

 

Og de som kjører søppel er helter i mine øyne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk så har nok som mange sier vaskere (kremt det heter renholderske nå)

 

jobber selv i dette yrket og vi blir ganske sett ned på, men det er helt til at noen av oss blir borte og alt ikke blir vasket mins en gang i uka. eller doene ikke blir sjekket 2 gang for dag og vasket en gang for dag.

 

da er de i høystatus yrkene fortapte hehehehe

 

*liker meg i lavstatus yrket*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og har aldri jobbet sammen med hjelpepleiere, da det ikke er ansatt noen ved avdelingen hvor jeg jobber.. Vi vasker, steller,skifter på senger, vasker senger,rydder rom, samler inn søppel, koker kaffe, mater, serverer, reparerer, medisinerer, mobiliserer, motiverer og pleier og behandler etter alle kunstens regler..

 

Når det er sakt: jeg har stor respekt for hjelpepleiere og mener de gjør en kjempebra jobb. Og jeg oppfatter nok heller ikke sykepleier-yrket til å være særlig "status" heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange har sammenlikner allmennlærer og renholdere som lavstatus. De aller fleste lærere i dag har 5 årig utdannelse (adjunt med opprykk) mens mange renholdere snakker dårlig norsk og har ikke fullført videregående skole (ikke alle). Lønnen skiller jo flere hundre tusen i tillegg. Hva gjør det til lav status egentlig?

 

Hilsen lærer som føler meg respektert og sett opp til (og som storkoser meg med en prat i korridoren med renholderen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...