Gå til innhold

Må innrømme at jeg plutselig har fått litt dårlig samvittighet! Vedr. å ikke sende mannen på guttetur til London!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I november ifjor tilsto mannen min at han hadde skjult en større kredittkortgjeld bak min rygg. Dette er gjeld han hadde opparbeidet seg både før vi ble sammen og gjennom alle de 7 årene vi var sammen. Gjelden viste seg til slutt å være på totalt kr 900 000,-.

 

Jeg oppdaget ikke dette fordi han hadde den fulle kontroll på økonomien.

 

Det var planlagt en guttetur til London denne helgen. De er 15 menn som skulle feire 40-årsdagene sine med en guttetur.

 

Etter at mannen min innrømmet den store kredittkortgjelden sin sa jeg at han bare kunne glemme å dra på denne turen. Og det gikk han med på! Skulle bare mangle! Vi sto i fare for å måtte selge huset vårt pga. den store tabben hans...

 

Vi har nå klart å delvis ordne opp i denne drittgjelden ved å bake litt inn i huslånet. Og banken var villig til å gi oss et lite lån på si` til lav rente for at vi skulle betale ned enda litt mer.

 

Men står fortsatt igjen et par hundre tusen på et av kredittkortene.

 

Vi klarer oss nå ganske greit i hverdagen selv om denne måneden har vært tøff.

 

Han er også nå litt deppa fordi han får mms`er med bilder av gutta på tur. Han skulle selvfølgelig vært med. Og han sier at "hvor ofte får man sjansen til å reise på tur med 15 gutter?"

 

Jeg har sagt til han at jeg ikke har dårlig samvittighet for at jeg nektet han å dra, men faktisk så gnager det litt i meg likevel........

 

Har jeg vært innmari kjip?? Eller kan jeg legge fra meg den dårlige samvittigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint legge ifra deg den dårlige samvittigheten :)

 

Han har dritt seg ut og må nå betale prisen.

Han skal være glad for at du ble og at dere (snart) har løst floken, sileppa kan han bare dra inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke kijp i det hele tatt. Men mannen din derimot, er rimelig kijp som kommer med slike kommentarer, når han helt sikkert vet at du vil få dårlig samvittighet av det.

Det er HAN som har rotet alt til.. Skaffe seg nesten 1 mill i gjeld bak din rygg?

 

Bare slapp av du, det er han som er dusten i dette, ikke deg, selvom han syns det er kijpt å ikke reise på guttetur. Det burde han ha tenkt på før han la seg opp en så stor gjeld....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg ikke man kan straffe noen på en slik måte, jeg da. Han har riktignok vært kjip og løyet/skjult ting for deg, men er han tilgitt, så er han tilgitt mener nå jeg. Det er jo du som tok avgjørelsen om å fortsette forholdet etter tillitsbruddet, og som du selv sier holder dere på å ordne opp i gjelden. Hva skal du straffe han med sånn ellers? Og nekte han en planlagt tur blir for dumt. "Nå var du slem, så nå skal jeg bestemme hva du får lov til og ikke" liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg fra deg den dårlige samvittigheten.

Han må lære at det koster å gjøre det han har gjort.

Som å være konsekvent ovenfor barn................

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, han synes det er kjipt å få de bildene tilsendt, og selvfølgelig skulle han ønske at han var med. Men det virker da som at han er voksen og oppegående nok til å se at det ikke lar seg gjøre når han har driti seg ut på den måten. Og det at han ikke protesterte når du sa at det var uaktuelt, viser jo at han skjønner hvor grovt han har bæsja på leggen.

 

Han skjønner det, men han misunner dem. Økonomien deres ville antakelig fått seg en liten knekk pga den turen, og han skjønner det (slik jeg leser det), så den samvittigheten din trenger ikke være så mørk.

 

Synes det virker som du har en bra og ansvarlig mann som frivillig tar konsekvensene av dumme valg og som er villig til å rette opp i det. Og ikke minst er det stort av deg å være med på å betale alt dette, og det i seg selv bør være godt nok for ham i denne situasjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full house:

Men de var jo sammen enige om at han ikke skulle dra på turen.

Har man brukt for mye penger er det helt logisk at man dropper en guttetur.

 

Og til HI:

Det er tross alt snakk om veldig mye penger i gjeld, hva har han brukt disse pengene på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig med "Full house" her og jeg blir stadig forundret over kvinner, og menn, som bestemmer hva partneren får, og ikke får, lov til å gjøre.

 

Din mann burde selvsagt selv finne ut at han ikke burde bruke penger på en heisatur når han har satt dere i gjeld. Men at du skal bestemme dette og straffe ham er, for meg, helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med 11:34. Men det er jo så klart avhengig av om dere har råd til det. Og du virker jo som ei fantastisk dame!! :) men da skulle han fått reise uten kredittkort!! Og med lommepenger. Men jeg syns det blir litt feil at han skal reise på heisantur, når du/dere sliter med å få økonomien på fote igjen. 900 000 er ikke småtteri!! Så på det viset har du min fulle støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere.

 

Da legger jeg faktisk fra meg den dårlige samvittigheten.

 

Og "Full house"; hvordan skulle han ha betalt denne turen da? Vi har IKKE penger til det nå. Da måtte han eventuelt ha brukt kredittkortene IGJEN! Skulle han det synes du? Det er barna hans det til slutt hadde gått ut over. Om vi ikke har råd til klær og mat til dem...

 

Han var ikke påmeldt denne turen i november, og ingenting var betalt.

 

Jeg "straffer" han ikke på andre måter, men jeg har nå tatt over kontroll på økonomien. Vi er blitt enige om at vi begge to får "lommepenger" på 2 000 kroner i måneden som vi kan bruke på hva vi vil. Jeg er blitt skadelidende pga. dette jeg også. Jeg kan ikke lenger unne meg noe ekstra. Men jeg har valgt det selv siden jeg valgte å bli.

 

Men jeg er ikke så dum at jeg tar opp kredittkortgjeld for at han skal få dra på dyre turer og jeg få unne meg de kjolene og skoene jeg har lyst på!

 

Nei, her er det faktisk mat på bordet og barna som prioriteres! :-)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en vanvittig bra og ansvarlig mann! :-) Alle kan en gang i livet drite på draget eller bæsje på leggen! Ingen er perfekte! Hadde han ikke vært noe å samle på, hadde jeg nok hatt en lavere terskel for å dra også...

 

Jeg er egentlig glad det kun var snakk om penger. Det er kanskje enklere å løse enn om det hadde vært utroskap etc.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han ikke har penger til turen nå, var jo ikke noe du skrev i hovedinnlegget. Hvorfor legger du ut et innlegg her om hvorvidt du bør ha dårlig samvittighet eller ikke, når det lyser av svaret ditt over her at du mener du har rett?

 

Okei, mannen din burde droppe turen. Men det blir HELT feil at det skal være en avgjørelse tatt av deg. Og du skriver jo selv at det er DU som har nektet han turen, men at han var enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man masse kredittkortgjeld KAN man ikke dra på tur, uansett hvem som bestemmer. Mentaliteten han viser er at han burde prioritere dette på tross av manglende midler. DETTE er bekymringsfullt. Er det slik han ser på det, så vil pengene igjen flagre. Klart det er mange ting pr år som man ikke får gjort så ofte. I år er det sikkert flere landsstevner innen forskjellige ting, skivm, champions league, åpning av holmenkollen, gutteturer, jenteturer, turneringer osv osv.

 

Det er først når man ser at pengene ikke strekker til og at man faktisk prioriterer dette at man kan komme seg fremover. Hva ville en slik tur kostet? Har dere disse pengenetil overs? Hvis ikke er svaret klart.

 

I ag skal man oppleve så mye og delta på så mangt, har sett mang en familie gjennomføre tvangssalg på huset uten åpenbare problemer. Mon tro om det ikke er slike ting som ligger bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det sier seg ikke selv. Det kan jo faktisk hende denne turen var forhåndsbetalt med penger fra denne tullegjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kanskje det, men da hadde det jo bare vært idiotisk å ikke sørge for å avbestille og tilbakeføre de pengene som en nedbetaling til den gjelda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det burde være unødvendig å skrive at vi ikke har råd til det nå?? Med en kredittkortgjeld på nesten 900 000 kroner???? Trodde det var selvforklarende. Det er klin umulig å bli kvitt en så stor kredittkortgjeld på 4 måneder!!! Om man ikke har millionlønninger!! :-)

 

Jeg mener selvfølgelig at jeg har rett, det mener jeg da alltid! Men er jo ikke sikkert jeg har det for det. Derfor er det greit å få utspill fra mennesker utenfra som ser situasjonen på en nøytral måte!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, tror ikke han hadde prioritert guttetur i denne situasjonen. Eller jo, kanskje hvis jeg ikke hadde visst om problemene...

 

Hadde vi hatt penger til overs, skulle disse bli brukt til å nedbetale denne gjelden! Jo fortere vi får nedbetalt denne, jo fortere vil vi få det romsligere i hverdagen...

 

Mannen min sier han forstår at det mest fornuftige var å ikke bli med på denne turen, men at han må få lov å synes det er litt kjipt likevel.

 

Og selvfølgelig skal han få lov til å føle det slik. Hadde sikkert gjort det selv.

 

Men jeg er en person som får dårlig samvittighet for det meste egentlig... Slitsomt...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...