Gå til innhold

Er det en ulempe for barna (sosialt) å ha detidsplass i barnehage? (4-åring)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nemlig ei bekjent som jobber som vikar i barnehage, og hun mener bestemt at barna ikke bør ha fri fra barnehagen flere dager i uka, fordi de da går glipp av så mye og ikke blir en del av miljøet.

 

Nå vurderer vi å redusere plassen til 4-åringen vår til 3 dager i uken, da jeg blir hjemme i fødselspermisjon fra høsten av. Men jeg vet ikke... blir det mest ulempe for han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

min erfaring fra jobben som ped.lederer at noen barn faller fort ut om de har to eller flere dager fri i uka,spesielt om de er 3 år og eldre.Det er i denne fasen barn knytter vennskap og sosialiserer seg på en helt annen måte enn 1-2 åringer gjør.

 

Det blir "værre" når de blir 5-6 år,for da er det vennskap mellom barna som knyttes sterkere og den som da ikek er der mer en tre dager i uka faller utenom, nettopp fordi barnet ikke er der hver dag.

 

jeg hadde villet redusert til 80% plass for 4 åringen og heller tatt han ut en dag i ny og ne. Noen barn har det så utrolig kjekt i barnehagen at de kan bli rastløse og ikke skjønne hvorfor de må være hjemme, de kjeder seg hjemme.(noen barn,IKKE alle)

 

så da er det bedre å ha mulighet til at din 4 åring er der 4 av 5 dager,slik at dere kan finne ut hva som er best for 4 åringen.

 

og husk at en nyfødt og en på 4 år har vidt forskjellige behov...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 4åring skal være hjemme 2dager i uka neste barnehageår da jeg er hjemme i permisjon. Har snakket med de i barnehagen og vi ble enige om at det var bra for h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en 4 åring som går 3 dager i uka, fungerer kjempe bra, hun har venner og det er ikke noe problem. Deilig for de å slappe av litt hjemme. Blir jo mye mas opp om morgenen og ut hvis du ikke må. Har en 3 åring som går 2 dager. men hun skal opp til 3 dager til høsten.

Annbefaler 3 dager, de vokser så fort så deilig å ha tid med de på dagtid. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...