Gå til innhold

overbekymra eller burde jeg kontakte legen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

lille gutten min på snart 2 mnd har blitt forkjøla.. han hoster masse stakar.. innimellom så ille at han nesten mister pusten..

også hører jeg at han er litt hes..

var på 6 ukers kontroll i går og legen lyttet jo på han og sa ikke noe om noe negativt..

men synes han har blitt værre i dag.. han er litt pjusk og ikke like livlig som ellers..

men han har god matlyst!! :D og i går var temperaturen på 37,7.

jeg ringte helsesøster i dag for sikkerhetsskyld og hun sa at det ikke var noen fare før han fikk over 39 grader. eller at han ble tungpustet..

og nå hører jeg jo at han puster litt tungt.. riktignok sover han, og han har jo snorket hele livet.. :P

jeg tenker at siden han ikke har feber og har matlyst så er det kanskje ingen grunn til hysteri i allefall.. men så blir jeg jo så redd for sånne RS greier også da.. :S

fastlegen min er ikke på jobb igjen før i morgen. og legen som er her i dag er samme lege som så på han på helsestasjonen i går..

helsesøster sa jeg skulle gi han litt kokt vann på flaske.. så det skal jeg gjøre når han våkner igjen..

noen andre med noen gode råd eller tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han har mye slim og er tett i nesa kan du gi han saltvannsdråper eller morsmelk i nesa. Førstnevnte fungerer bedre slimoppløsende.

Hvis du ammer han kan du huske på å ha hodet hans høyere en kroppen mens han dier.

Bygg opp senga i hodeenden med bøker e.l lignende så han får puste bedre.

Og, ja mye væske i kroppen.

De små blir syke rett som det som oss. RS virus er noe som slår værst ut på de minste så skjønner at du er bekymra. Ofte så har det er surklende lyd på brystet når de puster, ønsker bare å sove dvs klarer ikke holde øynene åpne, dårlig matlyst og noen kaster også opp slim osv.

Om ikke gutten din er bedre til i morgen ville jeg tatt han med til legen for sikkerhetsskyld.

God bedring :)

Skrevet

når lillegutt var syk fikk jeg beskjed av helsestasjonen og ta han med til legen med en gang selv om han ikke hadde feber, så jeg ville ha ringt om du føler han er verre i dag

Skrevet

Legg noen bøker under to av sengebeina slik at hodet blir litt hevet.

Hold temperaturen på rundt 18 grader på soverommet og ikke for høyt ellers i huset heller.

Kjøp deg sånn nesesuger om du ikke allerede har gjort det, da får du sugd ut slim og buser og sånn. Gi gjerne saltvannsdråper før du suger og etterpå. Om du ammer, er morsmelk kjempefint og sproyte oppi nesa. Jeg brukte sånne små pipetter kjøpt på apoteket.

Er gutten veldig tett, så ville jeg gitt han Rhinox for spedbarn en gang i døgnet også, gjerne natt, så både han og du kan få hvilt litt ekstra. Mange meninger om det vet jeg, men man skal tross alt komme seg gjennom sykdom også og dere trenger begge hvile.

Sørg for å amme eller gi flaske ofte sånn at han får i seg nok væske og ta tempen jevnlig.

Er du bekymret, så sparer du mange timer om du bare drar på legevakten med ham (da MÅ de jo se på ham, sant?!)

Er så ekkelt å gå rundt å være redd.

Lykke til, du er tøff!!

Skrevet

tusen takk for svar!!

han har heldigvis ikke mer enn 37,7 i temp. og han spiser relativt greit.. merker jo at han vil sove mer og at han gråter litt mer.. ammer ofte siden han slipper puppen ganske fort.. virker som han blir sliten av å suge.. også har jeg gitt ham vann fra flaske. det likte han faktisk!

jeg har også fått ut my fra nesa :) jammen glad jeg kjøpte OtriBaby nå gitt!!

så jeg ser ann tilstanden.. men blir han dårligere er det ingen tvil om at jeg drar til legevakta..

heldigvis smiler han når han er våken også :)) så da blir jo et bekymret morshjerte litt beroliget ;)

Skrevet

Viss du er urolig for rs virus kan du søke på nettet. Er videoer som viser hvordan barn med rs puster, og hvordan det høres ut.

Snuppa mi er innlagt. Har ikke feber eller forhøyet crp, men er veldig tett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...