Gå til innhold

Diskusjon på jobb pågår... Hvilke yrker er statusyrker for deg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I mine øyne:

Toppolitikker, Næringslivsleder, Rådman, Lege,

Advokat gir liten status hos meg. De kan gjøre nyttig arbeid, men er oftest overbetalte strebere.

Ellers mener jeg de fleste yrker har status, men i ulik grad og på forskjellig måte.

Å jobbe i Røde kors for eksempel vil jeg si gir høy status i mange sammenhenger. Da mer på det mennesklige plan enn på det materialistiske.

Hva er status da? Noe man ser opp til og som det står respekt av? Dersom jeg velger de JEG respekterer utfra yrker så er ikke advokat eller lege på dem. Ja, det er lange studier og man bør være interessert i disse fagene for å komme igjennom, men det er ikke vanskelig å få jobb og man kan være en elendig yrkesutøver og tjene grovt med penger. Det gir ikke status i min bok.

Status i yrkesgrupper for meg kan være:

forfatter

rektor

noen jobber innen kunst og kultur

Noen lederjobber

Annonse

Advokat er definitiv IKKE statusyrke for meg. Har sett flere som sliter økonomisk og har problemer å få det til å gå rundt (ludex non calculat, helt sant)

Leger ok, men ellers syns jeg er status i disse dager mer forbundet med makt og innflytelse.

Mannen min har kun niende klasse men går i dress og tjener millioner.

Jeg synes ikke sånne jappete eiendomsutviklere og invisteringsgutter i blåskjorter som har høy tetthet på utestedene er noe særlig status.

Heller ikke menn med feite smykker, æsj!

Er heller ikke så svak for advokater.

For meg er de som har valgt stødige jobber som yter noe til andre mennesker og samfunnet status.

Noe de kapitalistynglingene i næringslivet driter i. Der er det MEG, MEG, MEG!

Det er tradisjonelt å se på lege/advokat som statusyrker, da disse yrkene gir vedkommende endel makt (og penger). I mine øyne er det andre utdannelser som også kan gi status - avhengig av hvordan man benytter utdannelsen:

- økonom (gjerne ved et anerkjent studiested) - leder/toppleder/ambassadør el./konsulent ved anerkjent selskap, FN

- statsviter. Politikk, ambassadør, leder i kunnskapsbedrift, FN

- pilot

- fysikk - med jobb i typ NASA

- Realfag - med doktorgrad som studerer noe samfunnsnyttig feks forskere innen feks kreft/ genetikk

- arkitekt

- ingeniør (men absolutt ikke alle typer!) Feks jobb i verdebsbanken

Annonse

Anser heller ikke advokater som statusyrke akkurat. Slamper som har evnen til å lese lovboka og være slu? Kreves ikke mye utenom det..

lege, fysikere av ulike slag, astronauter, direktører i store firma, enkelte ingeniører, forfatter. Litt vanskelig å komme på flere sånn på tampen :)

statusyrker for meg er:

- direktør i store firmae(som tjener dritmye penger)

- astronaut

- sjefer i større eller mindre firmaer (har masse ansvar)

- leger med spesialiseringer (lang utdannelse knytta til ett tema,ergo vet de masse om det de er spesialisert innen)

- Sjefer i veledige organisasjoner,eks Røde Kors. (har et utrolig stort moralsk ansvar og sitter på kniveggen hele tiden)

Ministerposter. Ellers ingen, selv om jeg beundrer noen yrkesgrupper som ambulansesjåfører, barnehageansatte, lærere og andre som holder ut i så utakknemlige og viktige jobber.

Jeg føler mild forakt for mennesker som mener de har høy status fordi de foreksempel er lege eller jurist. So what? Som lege har du en viktig jobb, det har mange andre også.

Jeg ser på utdannelse, lønnsnivå og verdien for menneskeheten sett under ett når jeg vurderer staus-yrker.

Derfor kommer disse yrkene høyt oppe hos meg:

Diplomat

Fredsmegler

Forsker innenfor miljø og klima

Lege i Leger uten Grenser e.l.

Astronaut

Dommer

Forfatter

Vet jo At jeg ikke har noe statusyrke selv om jeg har 4,5 års utdannelse etter videregående. Men syntes allikevel jobben min er givende med stort ansvar. Er anestesisykepleier og det hender ofte det går en hel dag uten at jeg ser en anestesilege ( de har nok stausyrke ) fordi vi alene kan legge folk i narkose, vedlikeholde og vekke dem uten at det er anestesilege tilstede. Tjener ikke veldig godt, men stortrives i jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...