Gå til innhold

Nattejobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har leste eller hørt noe om hvordan nattejobbing kan påvirke foster å mamman?

Har hørt så mye forskjellig om dette, akkurat nå er jeg ikke i form til å jobbe noe som helst pga kvalme å småblødninger, men etterhvert hadde d vært greit å få gjort noe annet enn å bare sitte hjemme.

er i uke 14 nå.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg tror jeg har lest noe om at det ikke er veldig gunstig for gravide å gå natt. Men det jeg tror er viktigere, er hvordan det fungerer for den gravide. Jeg er selv sykepleier, og har jobbet som det gjennom to og et halvt svangerskap, og for meg fungerer netter på mange måter bedre enn dagvakter f eks. For meg er det et slit å stå opp om morgenen, har to barn fra før som ska følges avgårde, og kjenner at vi stresser veldig for å komme avgårde i riktig tid. Når jeg skal på netter, har jeg god tid, sover gjerne litt før jeg drar, og har tid til ungene (som har stått opp med stefar) som blir fulgt avgårde til skolestart. Så kan jeg sove helt uforstyrret til de skal hentes igjen.

Jeg tenker at så lenge jeg sover godt etter nattevaktene, og ikke har noe problemer med å snu døgnet til og fra, så er det gunstigere for meg å gå netter. Og det som er bra for meg, er bra for baby, eller hva?

Skrevet

Takk for svar :)

Er enig med deg, men i min jobb er jeg helt alene hele natta, har absolutt ingen mulighet til å ta meg en pause eller sette meg ned, det err rett å slett ståing å gåing i 8 timer i strekk :/ å dette er 7 netter i strekk.

jeg var veldi sliten etter en nattevakt før jeg ble gravid å når kvalmen startet måtte jeg sykemld meg med en gang da jeg ikke hadde sjangs å fortsette å jobbe.

Men har åsså lest att nattejobbing kan føre til for tili fødsel, å dårli nattesøvn til barnet når det er født å sånn?

jeg er bare redd for å sliten meg for mye ut jeg.

Skrevet

Jeg jobber 50% natt på et sykehjem.

I mitt forrige svangerskap leste jeg en del om det å jobbe natt som gravid fordi jeg lurte på om det var forsvarlig for forsteret.

Jeg fant ut at det er en litt høyere risiko for abort, for tidlig fødsel og lav fødselsvekt.

Jeg valgte å fortsette å gå natt den gangen og gjør også det denne gangen. Grunnen til dette er at jeg jobber på en relativt rolig avdeling, så jeg har mulighet til å sitte mye i ro. Jeg sover godt på dagen når jeg kommer hjem. Jeg har masse tid med lillemor. Jeg føler meg heller ikke utslitt etter en jobbeøkt.

Det er, som du sier, delte meninger om det å jobbe natt som gravid. I mange land, Tyskland f.eks. har man ikke lov å jobbe natt som gravid.

Jeg tror til syvende og sist det er du som må kjenne din egen kropp så godt at du føler om dette er greit for deg eller ikke.

Hvis du føler at du blir veldig sliten, har du krav på å bli flyttet over på dag.

Uansett tror jeg det er viktig å lytte ekstra godt til sin egen kropp når man jobber på denne måten.

Terskelen for å bli hjemme fra jobb bør også være litt lavere når man jobber slik.

Jeg for min del kunne nok ikke orket å jobbe 7 netter i strekk som du gjør. Det høres veldig slitsomt ut. Og også det å ikke ha mulighet til å ta seg en pause når det skulle være behov for det.

Jeg syns du skal diskutere med arb.giveren din om hvilke tilrettelegginger som kan gjøres for deg.

Som gravid har du rett til tilrettelegging på arbeidsplassen for at du kan jobbe så lenge som mulig i svangerskapet. Kan ikke arb.giver tilrettelegge godt nok, har du krav på svangerskapspermisjon.

Lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for flott svar :)

Det er ganske mye av dette jeg har lest åsså.

Men snakkes med jobb i dag å fikk vite att di ikke kan flytte meg til dagtid.

Men viste ikke at jeg har krav på svangerskapspermisjon hvis dette skulle forekomme? Har du noen link eller vet om noen plass d står noen regler på dette som går ann å lese om? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...