Gå til innhold

Hva gjør vi? ferie i påsken, og får kattunger...

Anbefalte innlegg

Passer katten til en som er bortreist ett år, og det viste seg at katten er gravid. Føder sannsynligvis en av de nærmeste dagene.

Problemet er at vi har bestilt ferie i påsken, og blir bortreist fem dager. Har noen som kan komme innom hver dag og mate, men går det an å la 2-3 uker gamle kattunger være alene hjemme med moren i fem dager da? Hvis noen er innom hver dag?

Fortsetter under...

Normalt sett ville jeg ha sagt at dere bør være hjemme..

Men kommer det noen hver dag for å mate kattemor, så kan du bare be dem om å sjekke hvordan det går med kattungene også :)

De første dagene går ikke til noe annet egentlig enn å patte på mors pupp så det går nok bra :)

Hilsen ei som har har kattunger i mange år :)

Så lenge du har et egnet sted og tilsyn så skal det gå bra. OG de må ha plass, mora må kunne bevege seg bort fra kattungene hvis hun vil.

Ville vanligvis anbefalt at dere ble hjemme, men det går sikkert greit.

Vær hjemme du...

Hadde ikke vi vært hjemme da pus skulle føde barnet sitt, hadde det gått riktig ille.. Mor var borte, jeg som da var 18 skulle passe pus, og fått beskjed om at pus kan føde selv..

endte med keisersnitt... (ja, du hørte riktig.... PUS måtte ha keisersnitt) en av pusungene stod ikke å redde, den andre overlevde heldigvis... hadde vi ikke kommet så hadde pus også dødd ....

Annonse

Jeg lurer bare på en ting, var katten allerede drektig da hun kom til dere? En eller annen har vært uansvarlig her, sluppet ut en fertil hunkatt... Få tak i eierne, og sørg for at dere får lov til å kastrere katta så fort kattungene er klare til levering (12 uker). Og da må hun holdes inne fra fødsel til kastrering, ellers risikerer dere at hun blir drektig igjen... Jeg hadde forøvrig ikke dratt fra en katt med små unger.

Jeg synes absolutt ikke at man kan dra fra en kattemor med nyfødte kattunger, det hjelper ikke at noen kommer innom daglig. Kattunger bør følges opp tett i begynnelsen, med daglige veiinger, for å være sikker på at alle får i seg nok mat. Mors helse etter fødselen bør også overvåkes.

Hilsen dyrlege og tidligere katteoppdretter.

Det hadde jeg også vært, kaklehøna...! At ikke folk bare kan sterilisere kattene sine! Jeg leste feil i hovedinnlegget, trodde de var 2-3 dager gamle, og ikke 2-3 uker gamle. Det er litt lettere å dra fra dem når de har blitt et par-tre uker gamle, men jeg ville fremdeles vært veldig skeptisk til å reise bort.

Dyrlegen over her...

HI her!

Er faktisk litt irritert jeg også, jeg sa at det var hennes ansvar å sterilisere katten hennes før vi passet henne. Katten er veldig ung da, bare 8-9 måneder, så hun trodde ikke det var nødvendig enda.

Vi kommer til å sterilisere katten når hun har født.

Det er forresten helt sikkert at kattungene er 2-3 uker gamle i påsken, vi vet med sikkerhet hvilket tidsrom hun ble gravid, og hun er mellom 66-70 dager på vei nå.

Har liten lyst til å droppe ferien, spesielt før barna sin skyld som har gledet seg veldig til dette, men skjønner at vi bør bli hjemme!

Vi visste ikke at katten var drektig når vi tok henne til oss nei, men hun vi passer for jobber på den andre siden av jordkloden nå, så er ikke aktuelt at hun tar noe ansvar her.

Annonse

Hun er 8-9 måneder nå. Altså 6-7 måneder når hun ble gravid.

Det er forresten 4 dager vi blir borte da, kommer hjemtidlig om morgenen på mandagen, men det har vel uansett ikke så mye å si...

HI

Egentlig burde dere fått henne kastrert (det er nemlig det som gjøres med hunkatter også) så fort dere skjønte at hun var drektig. Da hadde dyrlegen fjerna ungene i samme slengen... Og hvis hun kan være så mye som 70 dager på vei, så bør det jo skje noe rimelig kjapt, ellers bør dere kontakte veterinær...

Har selv fertile hunkatter, men det er rasekatter, den ene skal på date om to uker, men de slipper aldri utenfor døra her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...