Gå til innhold

Hvor gammel burde baby være før det er ansvarlig med barnevakt?

Anbefalte innlegg

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg kunne tenke meg litt alenetid innimellom. Sikekrt egoistisk å ønske det når mini bare er 3 uker, men jeg er alene. Og lurer da på når det er ansvarlig? Er den noen "bestemt alder"

Håper på svar og gjerne erfaringer fra dere supermammaer ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om enkelte som har barnevakt allerede første helgen etter babyen ble født, så lenge det er hos noen ansvarlige voksne og babyen har masse mat tilgjengelig er det ikke uansvarlig å ha barnevakt

Skrevet

Å få noen timer for seg selv til å sove ut eller slappe av er ikke egoistisk. Babyer som er så små savner ikke mammen sin på samme måte som eldre babyer/barn, så noen timer hos noen du stoler på er greit samme hvor gamle/små de er. Så lenge de har mat, får kos, bleieskift og alt det andre som følger med :)

Skrevet

jeg mener det kommer helt an på hvor lenge og hvem. Min baby er 10 uker og vi har hatt barnevakt to ganger. Da han var nesten 7 uker passet besteforeldrene han en søndag i 2-3 timer mens jeg og pappaen var på kino. Vi følte det var helt trygt. Da jeg glad fortalte dette i barselgruppen dagen etterpå fikk jeg høre "det var svært spenstig av deg, ikke at du er dårlig mor altså, men det hadde ikke jeg klart." Da han var 9 uker passet min beste venninne som også er hans gumor han i 2 timer mens vi var ute å spiste. Fikk også høre at dette var tidlig etterpå.

Jeg ble litt overrasket for jeg trodde ikke jeg var spesielt tidlig med det. Jeg hadde ikke gått ut for å drikke å etterlatt han med barnevakt i mange timer, eller feks latt en 16-årig nabojente passe han. Men at trygge gode besteforeldre og venner som er flink med barn kan passe han et par timer synes jeg er helt greit.

Hadde heller ikke sendt lille han på overnatting. Jeg mener han har godt av å være hjemme i det trygge miljøet sitt, med våre rutiner og mamma og pappas trygge gode lukter på natta.

Jeg tror det er sunt for både foreldre og barn å ha litt barnevakt. Foreldre trenger litt pustepause uansett hvor glad vi er i de små. Da får vi ny energi til å ta oss av den lille når vi kommer hjem:))

Selv om vi bare var borte et par timer var det et deilig avbrekk, og vi gledet oss til å komme hjem til han.

Du trenger å få slappe av og bare være deg. Spesielt siden du er alene. Kjenn etter hvor både dine og babyens grenser går. og la noen du kjenner godt og er trygg på passe han noen timer, det får dere begge masse igjen for:) Tror ikke det utgjør store forskjellen om han er 3 eller 12 uker,

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Å så godt å lese deres svar!

Ja jeg tenkte å la noen kjente passe henne som mine foreldre eller en nær venninne som også er fadder. Og også ha masse mat tilgjengelig. Mener det er litt forskjell på å la en barnepasser passe babyen enn familie som kjenner oss.

Er jo sant om jeg får et lite avbrekk å får tid til å være meg selv så får jeg nok ny energi og savn til lille tulla igjen =) Hun sover jo så mye for tiden også.

Huff Lillespiren er så mange som dømmer, og som "kan alt, og er perfekte" og det er dumt disse alltid sier det de mener, men alle er jo forskjellige.

Da håper jeg på et par barnefri timer i helgen til litt egentid! Bli godt.

Tusen takk for flotte svar, nå ble jeg tryggere å følte meg mindre egoistisk, har så lett for å føle jeg kommer til kort.

klem til dere =)

Skrevet

Det er ansvarlig når du føler at du tør synes jeg!

Jeg hatet følelsen av å være låst, og følte at jeg hadde mistet meg selv og friheten min fullstendig etter forrige fødsel, var livredd for å være alene hjemme med barnet, og rømte huset så snart jeg kunne. Var mye på besøk med lillesnuppa hos farmor og farfar.

Jeg fikk anledning til å la henne være hos besteforeldrene og pappaen et par timer fra hun var ca 3 uker. Det var så deilig å dra på matbutikken, eller babyshop, eller ta en kaffe og bare lufte hodet litt. Jeg kommer til å gjøre det denne gangen også. Har allerede kjøpt inn noen få bokser med MME, og et par flasker, og kommer til å ta meg noen "time-outs" hvis jeg føler at det er viktig for meg. Det er ikke så mye som er mer slitsomt enn en nyfødt.

Lykkelige mødre gir lykkelige barn!!! Ikke bry deg om hva andre sier så lenge det stemmer for deg :) Syns du er kjempetøff som er alenemamma! Stor klem.

Skrevet

å få en baby er mye, men herlig selfølgelig, men de krever en del. så dersom du får mulighet til å lufte hode litt, hvile litt eller det du måtte ønske, så gjør det, iallefall når du er alene.. :) d mener jeg.. første gang vi hadde barnevakt til eldste snuppa var hun 4 uker og minsten var 6 uker :)

dette er det jo du som må føle på, min erfaring er at de blir lettere trygge på andre folk å det er lettere å levere de når du skal ha b-vakt og barnehagestarten går smertefritt for de blir ikke så avhengig av mamma eller pappa som om når de skulle kun vært med de til de var mange mnd :)

Skrevet

Jenta mi var to uker da foreldrene mine passet henne mens vi var på kino. Neste gang var hun 13 mnd.. Hehe

Skrevet

Heisann :)

Er alene jeg også, fikk en jente i november, så hun er 5 mnd i neste uke. Har enda ikke hatt barnevakt, men har liksom ikke hatt behov for d.... Men, til helga skal jeg i dobbel 40 års dag, så da skal mammaen min passe henne hjemme hos meg. Så d skal bli spennende å se om jeg blir sittende å trippe i bursdagen eller om jeg klarer å slappe av. ihvertfall, så tror jeg man må kjenne litt på d selv. Man er ikke nå dårligere mamma om man har barnevakt når barnet er 1 uke eller om man venter til d er 1 år. :)) Kos dæ ;)

Skrevet

Føler du deg klar, så få barnevakt. Drømmer om dette selv. Min ble født 13.3: ) Alenetid er fantastisk, tror det bare gjør deg til en enda bedre mamma. Så lenge babyen få, mat, kos og kjærlighet burde behovene være dekket for noen timer;) Lykke til.

Skrevet

Jeg heier på alenetid, så skaff deg en barnevakt du stoler på og sett i gang! Babyen kan da på ingen måte ha vondt av det, så lenge han/hun får mat, søvn og kos? Jeg var selv ute på middag da lillegutt var 3 uker, og da han var 3 mnd overnattet han alene hos svigers første gang. Innimellom der har mine foreldre hatt ansvar for ham om natten når jeg har sovet på annet rom - også fantastisk deilig innimellom... Det er viktig at du har overskudd til babyen, da blir det hyggeligere for dere begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...